پزشکی و سلامت

عوارض داروهای زانودرد چیست؟

عوارض داروهای زانودرد چیست؟

چگونه آرتروز زانو را برطرف کنیم؟

چگونه زانو درد برطرف میشود؟ درمان های گوناگون برای زانودرد کدامند؟ آرتروز زانو چگونه بهبود میابد؟

از جمله مفاصل بزرگ بدن مفصل زانو میباشد که به آن فشارهای زیادی وارد میشود در نتیجه احتمال آسیب رسیدن به آن هست. بیماریهای گوناگون باعث درگیر شدن این مفصل بزرگ میشوند. مهمترین کار زانوها راست و خم شدن پاها میباشد. برای داشتن کارایی درست زانو ، باید غضروف ،استخوان، تاندون و لیگامان سالم باشند. انواع زانو درد در بیماران بستگی به این دارد که این ناحیه بدن  تحت چه فشاری بوده و کدام قسمت بیشتر دچار آسیب شده است.

عوارض داروها چیست؟

یکی از مهم ترین عوارض داروها زخم معده است . استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروییدیبی به شکل بی رویه، باعث ایجاد التهاب در جداره داخلی معده میشود و زخم معده را به دنبال دارد . مانند آسپرین ، ایبوپروفن که این داروها باعث کاهش جذب ویتامین ها و املاح ، درد شدید در معده، آسیب های کبدی و کلیوی ،ایجاد زمینه برای عفونت در معده میشوند که این به دلیل به وجود آمدن خونریزی های گوارشی و معده ای ،کاهش اسیدیته معده،ایجاد کم خونی ها و کاهش  فاکتور داخلی موثر بر جذب ویتامین B12 است.

از طریق کبد قرص استامینوفن دفع میشود و اگر در دوزهای بالا مصرف شود به کبد آسیب جدی میرساند. مسکنهای دیگری مانند ناپروکسن،ایبوپروفن و… از طریق کلیه ها با دفع ادرار انجام میشود. این مسکنها در مواردکمی به کلیه ها به صورت تدریجی یا ناگهانی آسیب میرسانند و عملکرد آنها را کم میکنند. ایجاد مشکلات کلیوی خصوصا با داشتن سابقه سنگ کلیه، افزایش فشار خون از جمله مواردی است که به ما میگوید در خوردن این قرص باید احتیاط کرد.

این داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی میتوانند باعث ایجاد عارضه های قلبی هم بشوند زیرا این داروها باعث مهار آنزیم سیکلواکسیژناز  میشوند و   از عملکرد محافظتی این آنزیم بر دستگاه گردش خون جلوگیری میکنند و باعث افزایش ابتلا به بیماری های قلبی میشوند

سایر عوارض مسکن ها تداخل در چذب ریزمغذی ها ، استفراغ و حالت تهوع و کاهش عملکرد دستگاه گوارش و روده ها است. برای درمان دردهای شدید داروهای مخدر مانند مرفین استفاده میشوند که موارد استفاده آنها بیشتر اورژانسی است و  جزو مصرف روزانه نیستند.

ترامادول از جمله داروهای مسکن خیلی قوی برای درمان زانو درد و دردهای آرتریتی میباشد که عوارض بالا را ایجاد میکند و درد را تسکین میدهد. ترامادول به داروهای مخدر شبیه نیست ولی عملکرد آن مشابه آن است. عوارض شدید این دارو مثل اضطراب،تحریک اعصاب مرکزی،کسالت،اختلال خواب،سرگیجه،مشکلات قلبی عروقی، دردشکم،عصبانیت،ضعف،تشنج،سرخوشی،سردرد،گیجی،خواب آلودگی، عصبانیت، اختلال بینایی ،یبوست، بی اشتهایی، خشکی دهان،اسهال، دپرسیون تنفسی،دفع پروتیین در ادرار،احتباس ادرار،تکرر ادرار باعث شده از این دارو کمتر استفاده شود.

بیماری های گوناگونی باعث درد زانو میشوند مانند کندرومالاسی کشکک، نرمی غضروف کشکک، منیسک دیسکی شکل،کیست منیسک، آرتریت عفونی و ….

مهم ترین مشکلاتی که درد زانو را به همراه دارند مشکلات آرتروز و آرتریت ها میباشند. هدف از درمان کردن درد زانو کم کردن درد و التهاب زانو است و این که از آسیب های بعدی زانو  را دور نگه داریم و اگر امکانش وجود داشت غضروف آسیب دیده را باید ترمیم کرد .

تسکین درد زانو با داروهای تزریقی:

یکی دیگر از روش های تسکین درد زانو استفاده از  ترکیبات درمانی  و  تزریقات دارو  به طور مستقیم در مفصل است.  از جمله داروهایی که برای درد زانو تزریق میشوند عبارتند از: داروهای استروییدی، مایع مفصلی از سایر مفاصل ، داروهای بی حسی موضعی ، روان سازهای مفصلی و هیالورونیک اسید

درمان زانو درد با داروهای موضعی:

این داروها به صورت  داروهای موضعی برای تسکین درد زانو  به کار میروند و به شکل محلول های ضددرد ،پماد و کرم در محل مفصل زانو به کار برده میشوند و عوارض کمتری دارند. اگر از این داروهای موضعی استفاده کردید و دچار قرمزی و حساسیت پوستی نشدید بهتر است برای رفع دردتان از این روش استفاده کنید.

درمان زانودرد
Girl with sore foot on gray background

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا