پزشکی و سلامت

چگونه وزن کودک را افزایش دهیم؟

چگونه وزن کودک را افزایش دهیم؟

بعضی از کودکان وقتی تغذیه تکمیلیشان آغاز میشود با اینکه به میزان کافی غذا میخورند اما وزنشان زیاد نمیشود حتی به چشممان لاغر هم به نظر میرسند. اگر انرژی که کودک صرف بازی و جنب و جوشش میکند از انرژی دریافتی حاصل از مواد غذایی بیشتر باشد برنامه غذایی کودک را به صورت زیر بچینید.

چگونه کودک کم وزن را مقوی کنیم؟

15 قطره آهن را همراه با آب جوشیده خنک شده در برنامه غذایی کودک بگنجانید.

یک تا دو قاشق مربا خوری کره آب شده یا روغن مایع به غذای کودکتان اضافه کنید.

از جوانه گندم  یا جوانه ماش،  پودر جوانه غلات برای مقوی کردن فرزندتان بهره ببرید . این مواد غذایی دارای ویتامین های ث و ب هستند و برای هضم راحتتر غذای کودک هم مفیدند.

به کودک بیشتر از شش ماه به جز شیر دادن، دست کم 5 وعده غذای کمکی بدهید

در ماه های بالاتر کره، شیر پاستوریزه جوشیده (بالای یکسال) گندم و  یا آرد برنج را مخلوط کرده و هم بزنید و آن را گرمش کنید که شکل سس سفید شود و این مایه را به سوپ شیر خوار اضافه کنید. این کار هم طعم سوپ را بهتر میکند هم انرژی آن را بالا میبرد و لعاب خوبی به سوپ میدهد.

 بلغور گندم ، جو پرک و  پودر جوانه گندم  له کنید و  مقداری شیر جوشیده پاستوریزه، شکر و دو قاشق کره یا روغن  به آن افزوده و آن را بپزید. در دفعات مختلف به اندازه یک یا دو قاشق به شیرخوار بدهید.

در سن 11 ماهگی کودک، اگر کودک به خامه آلرژی نداشت میتوان به سوپ کودک مقداری خامه پاستوریزه اضافه کرد.

در صورت تمایل نداشتن کودک به خوردن زرده تخم مرغ ، زرده را با آب مرغ و کره مخلوط کرده و نرم کنید و به کودک بدهید یا در سوپش بریزید یا اینکه زرده را رنده کنید و در پوره میوه و سبزیجات یا سوپ کودک بریزید.
سیب زمینی را بپزید. پوستش را جدا کنید. آن را تکه تکه کنید و به آن کره بزنید و بگذارید شیرخوار با دستش بردارد و بخورد.

برای اینکه چربی و مواد معدنی بیشتری به بدن نوزاد برسد برای درست کردن کته یا سوپ از استخوان یا گوشت استفاده کنید مثل ماهیچه گوسفندی و یا ران مرغ
میتوان یک قلم گوساله یا چند قلم گوسفند را بپزید و چربی اضافه آنها را جدا کنید و عصاره این غذا را برای مدت طولانی در فریزر و برای مدت کوتاه در یخچال قرار دهید. در هر وعده غذایی کودک دو قاشق از این عصاره را درونش بریزید.
اگر کودک کم وزن است بعد از ده ماهگی به او حبوبات بدهید چون حبوبات  حجم معده را پر میکند. بعد از 10 ماهگی حبوبات را بخیسانید پوستشان را جدا کنید و آنها را آرد کنید و 1 قاشق چای خوری از پودر حبوبات را هر دفعه  با کره در سوپ کودک بریزید.

برای رشد بهتر کودک میتوانید آب غلیظ حاصل از پختن ران مرغ یا حتی تکه های ران مرغ را که خوب پخته اید و نیز کنجد،مغز تخمه آفتابگردان، جوانه گندم و آرد یا پودر بادام خام را به غذای کودک اضافه کنید .

برای خوشمزه تر کرددن غذا و عطر دادن به غذای کودک از آب نارنج تازه، آب لیمو ترش تازه و سبزی پودر شده معطر بهره ببرید.

اگر میخواهید برای کودک کم وزنتان کته درست کنید به جای آب از آب گوشت یا آب مرغ استفاده کنید.

پوست 1 یا دوعدد خرما را جدا کنید، هسته خرما را بیرون بیاورید و کمی آب خرما را حل کنید و به شیرخوار بدهبد.

برای درست کردن غذا برای کودک زیر یکسال از نمک استفاده نکنید. اگر کودکتان کم وزن است و غذای کاملا بدون نمک را نمیخورد هنگام درست کردن غذا برایش مقدار کمی نمک استفاده کنید.

اگر کودک قبل از غذا مقدار زیادی شکلات، شیرینی و بستنی بخورد بی اشتها میشود و رشد او با مشکل دچار میشود.

در روغن کمی آرد گندم یا آرد برنج تفت داده و وقتی خامی خود را از دست داد  چند قطره گلاب و کمی شکر حل شده به آن اضافه کنید تا شبیه حلوا شود و به عنوان میان وعده به کودک بدهید تا بخورد.

راه حل افزایش وزن کودکان کم وزن چیست؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا