پزشکی و سلامت

نکاتی برای سلامت چشم

خیلی از افراد تصور میکنند با نگاه به صفحه مانیتور چشم ها ضعیف میشوند.

بر خلاف باور عمومی، استفاده از کامپیوتر به چشمان شما آسیبی وارد نمی کند. دکتر داگلاس ری میگوید: از کار کردن با کامپیوتر آسیب پزشکی یا آسیب فیزیکی به چشم نمیرساند. اما باید توجه کرد خیره شدن به صفحه مانیتور خستگی چشم را به دنبال دارد و یک تاری دید به شکل موقتی ایجاد میکند. پس هنگام کار با کامپیوتر بهتر است به چشم ها هم استراحت بدهید. یک دکتر چشم پزشک میگوید هر بیست دقیقه یک مرتیه به مدا 2 تا 5 دقیقه به فاصله دوری به صورت خیره نگاه کنید و چشم هایتان را پس از آن ببندید تا با اشکی که از چشم می آید مرطوب شود.

طبق گفته دکتر فورمر چشم ها با عینک زدن ناتوان نمیشوند فقط به بهتر دیدن شما کمک میکنند. این دکتر میگوید تعویض عینک و مراجعه به پزشک به سن بستگی دارد هرچه پا به سن میگذارید نیاز به تعویض عینک کمتر میشود. اگر جوان یا نوجوانید باید هرسال عینک جدید بخرید و اگر بزرگتر هستید هر دوسال یکبار به تعویض عینک خود بپردازید. در صورت داشتن علایمی مانند سردرد,سخت شدن مطالعه , تاری دید و سخت دیدن تابلوهای خیابان نشان میدهد باید عینک جدیدی تهیه کنید.

این دکتر می گوید پشت عنبیه چشم همه انسانها به رنگ قهوه ای است. رنگ چشم قهوه ای,سبز , آبی مربوط به ضخامت بافت عنبیه  است. با زیاد شدن سن رنگ چشم ها عوض میشود. اگر یک چشمتان رنگش تغییر کرده یا هر دو چشمتان تغییر رنگ شدید پیدا کرده اند احتمال بیماری وجود  دارد. این بیماری بیشتر در اروپایی ها دیده میشود و بینایی را کم میکند و شبکیه چشم را نابود میکند. همچنین افراد اسپانیولی و آفریقایی ها که چشم تیره تری دارند در معرض گرفتن آب سیا ه هستند.

توصیه های زیر را جدی بگیرید:

وقتی کودکان مطالعه میکنند بعد از مطالعه آنها را بیرون بفرستید تا بازی کنند این کار احتمال ابتلا به نزدیک بینی را درکودکان کاهش میدهد. زیرا باعث میشود هورمون دوپامین در شبکیه چشم بیشتر تولید شود. همچنین ویتامین D موجود در نور خورشید برای چشم مفید است.

در زمستان اگر به خشکی چشم دچار میشوید برای مرطوب کردن چشم ها از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید و آب زیادی بنوشید. استفاده از رطوبت ساز در اتاق هم مفید است.

قبل از رفتن به رختخواب لنزهای خود را در بیاورید زیرا عفوت چشمی را به دنبال دارد. دست ها را هنگام در آوردن و گذاشتن لنز حتما بشویید.

آرایش احتمال آسیب رسیدن به چشم را به دنبال دارد. مثلا  ریمل زدن اگر با احتیاط انجام نشود به قرنیه آسیب میرساند و گاهی در زیر لایه بیرونی چشم ذرات مواد آرایشی جبس میشوند و رشد میکنند اگر این اتفاق بیفتد قطره آنتی بیوتیک و پوشاندن چشم با پد تجویز میشود.

دودی که از سیگار خارج میشود به عصبهای نوری و رگهای خونی کوچک در شبکیه آسیب میرساند و بینایی را کم میکند.

پزشک ممکن است از روی چشمهایتان به بیماریهایی پی ببرد از جمله بیماری های قلبی ، سرطان،داشتن تومور،بیماریهای تیروئیدی،ایدز

داشتن چشم های سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا