فرهنگ و هنر

مصاحبه اختصاصی با مهدی پاکدل

 mehdi pakdel

مهدی پاکدل متولد 1359 اصفهان است که بازیگری خود را تئاتر در سال 1376 شروع کرد و سپس با بازی خوب و دلچسب خود توانست در تلویزیون و سینما جائی ثابت برای خود پیدا کند، وی دانشجوی انصرافی رشته گرافیک دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز است. مهدی پاکدل برادر کوچکتر حسین پاکدل نویسنده، مجری و کارگردان ایرانی است.
وی در کارنامه حرفه ای خود 19 تجربه بازی در تئاتر، 13 اثر سینمائی و 7 فیلم تلویزیونی و 9 سریال دارد که در همه کارهای هنری بسیار خوش درخشید و جایی ثابت در دل مردم پیدا کرد. این هنرمند خوش اخلاق و بی حاشیه در تاریخ 12 اسفند 1389 با بهنوش طباطبایی ازدواج کرد و تشکیل یک زوج هنری را دادند.
ابوطالب نقشی است که پاکدل به بازی در محمد رسول ا… افتخار می کند و به خوبی هم از پس این نقش بر آمده و هم اکنون در اکران عمومی همه سینماهای کشور می باشد، کیمیا هم سریال موفقیست که این بازیگر خوش اتیه با نقش آفرینی دلچسبش بعد از سریال پرطرفدار ستایش 1 باز در میان مردم محبوبیت خود را افزود، همه اینها باعث شد تا در سدد مصاحبه ای خودمانی با این هنرمند خوش آتیه اصفهانی برآییم.

چه چیزی باعث شد تا به پیشنهاد آقای مجید مجیدی برای بازی در فیلم “محمد رسول ا…” جواب مثبت دهید؟

بزرگترین عاملش اسم اعظم خود پیامبر بود و فکر کردم که باید یک جوری به زبان سینما پاسخ این هجو هایی که در مورد دین ما و آیین ما می شود را بدهم و دومین علتش بودن یک گروه فوق العاده حرفه ای و خود آقای مجیدی و تیمی که محیا کرده اند برای ساخت این فیلم بود.

نقشی که در فیلم آقای مجیدی بازی کردید چقدر در مسیر بازیگری شما تاثیرگذار است؟

این فیلم و نقش ابوطالب مطمئناً مهمترین فیلم کارنامه هنری ام بود. این فیلم جزء نقش هایی بود  که می توانم حتی بعد از مرگ نیز به بازی در آن افتخار کنم و خوشحالم از این که این نقش را بازی کردم.

بازی با عوامل حرفه ای سینمای دنیا مطمئنا تجربه بزرگی برای شما بوده، از این تجربه برای ما بگویید؟

کار کردن با این عوامل فوق العاده بود. به دلیل اینکه این ها دارند در فیلم های طراز اول سینمای دنیا کار می کنند. بازی در این فیلم واقعا تجربه  جالبی برایم بود و باعث شد که سعی کنم هر آن چیز که لازم است را یاد بگیرم. جالب است بدانید تنها چیزی که این گروه حرفه ای را از دیگران متمایز می کند نظم بسیار زیاد و عشقی بود که به سینما داشتد. در هر لحظه از کار عشق خالصانه این گروه حرفه ای به سینما را می شد با دقت و زحمت هایی که می کشیدند دید و همه  این ها باعث شد که این فیلم تجربه  بسیارخوبی برای من بشود.

معرفی فیلم “محمد رسول ا…” به اسکار به نظر شما کار درستی بود؟

ما این فیلم را ساختیم برای این که در کل دنیا به نمایش در بیاید تا تمام خالصی های دین ما هم با آن به نمایش در بیاید و تمام ابهامات برطرف شود. به نظر من اسکار بهترین مکان برای به نمایش گذاشتن این فیلم حرفه ای و عوامل قوی آن است تا کل دنیا از دیدن آن لذت ببرند.

چقدر می شود درباره میزان فروش این فیلم با اعداد و رقم های منتشر شده واقع بین بود؟

این امار صد در صد واقعی هستند. دیگر مثل گذشته نیست که تهیه کننده ها برای تبلیغ آمار های اشتباه بدهند   این آمار ها کاملا به روز هستند و در تمام سایت ها هم اعلام می شوند.

نظر شخصی مهدی پاکدل درباره فیلم محمد رسول ا… چیست؟

هر کسی که عاشق سینماست و سینما را دوست دارد از دیدن این فیلم لذت خواهد برد. از یک فیلم حرفه ای که در کشور خودمان با بازیگران ایرانی، با کارگردان ایرانی و تعدادی عوامل ایرانی ساخته شده که واقعا می توانیم به آن  افتخار کنیم.

  عنوان بازیگری که در این فیلم بازی کردید، جواب شما نسبت به انتقاد هایی که به این فیلم می شود به خصوص به هزینه های زیادی که برای این فیلم شده چیست؟

جواب خاصی ندار م! انقدر انتقادها  سطح پایین هستند که جواب دادنشان هم آدم را کوچیک می کند.  ترجیح می دهم که جوابی ندهم. کسی که فیلم را ببیند متوجه می شود که این هزینه ها همه واقعی است و چقدر برای سربلندی سینمای ما لازم بوده اند.متاسفانه بعضی منتقدان تا هزینه ای در حوزه فرهنگ می شود  سریع موضع می گیرند. در واقع جواب من این است که هر چقدر یک فیلم بزرگ و ارزشمند باشد حواشی بزرگی هم خواهد داشت.

پر کاری اخیر شما از کجا نشأت می گیرد؟ فیلم سازی ، بازی در تئاتر ، بازی در سریال های تلویزیونی؟

این موضوع کاملا اتفاقی است.به خاطر این که در این مدت زمان پخش همه کارهای من پشت سر هم بوده است.  من فیلم حضرت محمد (ص) را 4 سال پیش کار کردم، سریال کیمیا را از 2 سال پیش درگیرش بودم. این ها هیچ کدام همزمان با هم نبوده و این هم زمانی پخششان اتفاقی و شانسی بوده است.در همین زمان تئاتری که چهار ماه پیش روی آن کار کردم نیز به اجرا در آمد و این ها معنی پر کاری نمی دهد.

از سریال کیمیا بگویید. چه شد که مهدی پاکدل بعد از سریال به یاد ماندنی “ستایش” دوباره در قالب یک نقش متفاوت در “کیمیا” خوش می درخشد و با بازی دلچسب جای خودش را در دل مردم باز می کند؟

این سریال، بسیار سریال جذابیست و بسیار خوش حالم که در این سریال حضور دارم،کیمیا درواقع یک برش تاریخی از کشورمان است که همزمان با یک روایت تاریخی یک درام عاشقانه نیز شکل می گیرد. من این فضا راخیلی دوست داشتم و امیدوارم که سریال به دل مردم هم بنشیند.

ساختن چنین سریالی با این زمان پخش طولانی چه سختی هایی داشت؟

ساختن سریال های تاریخی سی چهل سال پیش بسیار سخت بود و همت زیادی می خواست، ما در این سریال نه لوکیشن ثابتی داشتیم نه فضای ثابتی. همین طور که در فیلم می بینید از ماشین های قدیمی بسیاری استفاده شده که جمع آوری آن ها ساده نبوده است. امیدوارم که یک مقدار مردم هم با دید بازتری به این سریال نگاه کنند، با دقت بیشتر و اجازه بدهند که  داستان جلوتر برود و بعد قضاوت کنند.

منظورتان از اینکه الان مردم قضاوت نکنند چیست؟  مگر قرار است در آینده اتفاقات خاصی بیفتد؟

بله، در آینده داستان بسیار جذاب تر خواهد شد به هر حال باور کنید ساخت یک اثر تاریخی درباره 1400 سال پیش خیلی راحت تر از ساخت سریالی درباره40 سال پیش است.  چون در یک اثر تاریخی 1400 سال پیش تکلیفت با همه چیز مشخص است.سریال در یک لوکیشن خاص اتفاق می افتد ولی در سریال تاریخی مثل کیمیا کار ما سخت تر میشود.چون ما باید از همه فضاهای خیابان و شهر استفاده کنیم با یک بافت و خانه های قدیمی که الان اصلا وجود ندارد و کار عوامل این سریال بسیار سخت و پر هزینه بود. فکرش را بکن که بخواهی فضاهای قبل از انقلاب رو
باز سازی کنی.بازسازی فضاهایی مثل تظاهرات و شلوغی های آن زمان در خیابان کار بسیار سختی است. در هر صورت ما و کارگران محترم جناب آقای افشار تلاشمان را کردیم که یک سریال جذاب و معقول به نمایش در بیاید.

اجازه بدهید یک سوال خصوصی تر بپرسیم: زندگی یک زوج هنرمند چطور  پیش می رود؟

خیلی عادی و مثل همه  زندگی ها.

همسرتان چقدر در انتخاب نقش هایتان موثرند؟

به هر حال شریک امن زندگی هم دیگر هستیم، مسلماً در مورد پیشنهادات با هم صحبت می کنیم، نظر می دهیم، این خیلی طبیعی است و بدون دخالت به هم دیگر مشورت می دهیم.

تا به حال با خانم طباطبایی به نویسندگی هم فکر کرده اید؟به این که اثری بسازید و نویسنده آن خودتان باشید؟

فعلا نه، ما دو سال پیش یک فیلمی ساختیم به کمک دوستم جناب آقای ایمان افشاریان که نویسندگی و کارگردانی این کار را بر عهده داشتند که همسرم خانم طباطبایی به عنوان مجری طرح و جانشین تهیه کننده حضور داشتند و اگر موقعیتی هم پیش بیاید باز هم همکاری می کنیم. چرا که نه.

  زندگی سا لم از نگاه مهدی پاکدل چه زندگی ای است؟

داشتن زندگی سالم زیاد سخت نیست؛ فقط کافی است که به وجدان خودمان رجوع کنیم، با اخلاق تر زندگی کنیم و کمتر دچار اشتباهات ریز و درشت بشویم. همه این اتفاق ها باعث می شود که از یک زندگی سالم و یک جامعه سالم دور بمانیم.امیدوارم که همه خوانندگان مجله شما دارای یک زندگی سالم و سلامت باشند.

مصاحبه اختصاصی با مهدی پاکدل

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا