خانه داری

فشنگ شویی ( Feng Shui) در آشپزخانه چگونه است؟

Feng Shui

فنگ شویی در واقع یک کلمه چینی میباشد که از  دو کلمه “فنگ” و “شوی”  ساخته شده است که فنگ به معنی باد است و شویی به معنی آب است . برای سازندهی جهان مادی دو نیروی اولیه باد و آب لازم میباشند.

هدف از فنگ شویی چیست؟

در ساختمانهای مسکونی، باغ  ، تجاری،و … یافتن چیدمان درست و دکوراسیون مناسب لوازم  مورد نظر است به طوریکه انرژی مثبت ایجاد شود و بهترین تاثیر را  روی شادی ،موفقیت ،هماهنگی ، سلامتی بگذارد.  مهم‌ترین اصول فنگ شویی که باید به آن توجه کرد ،  استفاده از رنگهای مناسب ،  خطوط منحنی ، جلوگیری از انباشتگی و هر گونه بی نظمی  و یافتن جهت‌های مناسب میباشد.

غذای خانواده در  آشپزخانه  پخته میشود، پس فنگ شویی آشپزخانه تاثیر  زیادی در سلامت  روحی و جسمانی  خانواده دارد. عنصر غالب در آشپزخانه آتش است.  آتش پاک کننده  و سوزاننده محیط اطراف است. اجاق گاز و فر در آشپزخانه، آتشبه حساب می آیند. امروزه وسایل گوناگونی در محیط آشپزخانه ها هستند که متعلق به عنصر آب هستند. از جمله ماشین ظرفشویی ، سینک ظرفشویی ، یخچال و ماشین لباسشویی  همگی از این دسته  میباشند.

نکاتی در طراحی آشپزخانه

در زمان طراحی فضای داخلی آشپزخانه سازندگان بناها  با محدودیتها و خواسته ها مختلفی روبرو میشوند. از یک طرف باید برای رقع خواسته ی ساکنین کلیه ی لوازم مورد احتیاج در زندگی امروزی را در محیط جا دهند و از  طرف دیگر چیدمان مطلوب لوازم بخاطر محدودیت در مکان و دسترسی به لوله های آب و فاضلاب ، گاز و سیستمهای برق دچار مشکل میشوند.
در طراحی آشپزخانه رعایت خواسته های فنگ شویی بسیار سخت است با این حال زمان طراحی یا بازسازی ساختمان  میتوان قسمتی از نیازهای مهم  را برطرف کرد. مثلا  عناصر آبی  در یک طرف آشپزخانه و  اجاق گاز به عنوان عنصر آتش در سمت دیگر خانه باید  قرار بگیرند. در واقع اجاق گاز  نباید بین یخچال  و سینک ظرفشویی قرار بگیرد. اجاق گاز بهتر است در  مکانی قرار داده شود که زمانی که فرد در حال آشپزی است نسبت به درِ  اتاق نشیمن و ورودی آشپزخانه  دید داشته باشد.
همچنین برای خارج کردن  بوی غذا  و دود از درون ساختمان تهویه قوی و مناسب لازم است.رسوب کردن  موم روغن های خوراک پزی به در و دیوار و  لوازم منزل و  باقی ماندن بوی غذا  باعث جمع شدن نیروهای کهنه در محل زندگی میشود.
کابینت های آشپزخانه و قفسه ها باید در  داشته باشند و همیشه میبایست درِ آنها بسته باشد. آویزان کردن ظرفهایی مثل ماهیتابه و قابلمه  به در و دیوار و سقف آشپزخانه  باعث ایجاد حس بد میشود و به معنی بینظمی میباشد. همچنین آویزان کردن سیر خشک شده و پیاز کار درستی نیست.
وسایل برنده مانند چاقو  که خطرناک است نباید به شکل تزیینی استفاده شود، بلکه باید در کشو کابینت قرار داده شوند. نباید در آشپزخانه از کاشی های آینه ای  و آینه استفاده کرد خصوصا اگر آینه  باعث بازتاب شعله ی گاز شود. نباید یخچال مکانی برای نگهداری مواد اضافه و انباشتگی باشد . آشپزخانه میبایست کاملا روشن باشد.  نباید در فضای آشپزخانه  گوشه های مرده  و  تاریک ایجاد شود.

نتیجه گیری قوانین  فنگ شویی در آشپزخانه  :

 آشپزخانه محلی است که در آن مدت زیادی برای پخت و پز غذا صرف میشود و حتما میبایست به طراحی و چیدمان لوازم و  فضای آشپزخانه دقت کرد. رعایت نکات فنگ شویی در آشپزخانه، در طعم خوب غذا و سلامت روحی و جسمی خانواده بسیار موثر است.

برخی از نکات مهم در فنگ شویی آشپزخانه:

 تا حد ممکن آشپزخانه باید دور از توالت باشد.

نباید اجاق گاز دقیقا روبه روی در ورودی باشد.

 از  گذاشتن اجاق گاز در کنار پنجره  یا جلو پنجره بپرهیزید .

آشپزخانه بهتر است در مرکز ساختمان ساخته نشود.

شکل آشپزخانه نباید  به   صورت گرد باشد.

آشپزخانه باید تا حد ممکن یک پنجره داشته باشد.

چاشنی ها و ادویه ها باید در ظرفهای سر بسته و درون کابینتها قرار  داده شوند.

نور کافی و تهویه مناسب باید برای آشپزخانه در نظر گرفته شود.

درِ ورودی آشپزخانه  دقیقا نباید  روبه روی درِ ورودی  ساختمان قرار گیرد.

 در رنگ آمیزی آشپزخانه  بهتر است از به کار بردن رنگ آبی بپرهیزیم.

قوانین فنگ شویی در آشپزخانه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا