خانه داری

چگونه یک تراریوم بسازیم؟

با این که با نزدیک شدن به فصل بهار دیدن شکوفه ها و گل ها و گیاهان در باغ و بستان صفای دیگری دارد اما همیشه که امکان رفتن به دامان طبیعت و استفاده از نعمت های زیبای خداوندی در آنجا نیست . بنابراین هیچ اشکالی ندارد که با نگه داری صحیح از گیاهان در آپارتمان قدر نعمت های زیبای الهی را بدانیم .

 

 

مواد لازم برای تهیه تراریوم :

مواد و مصالح مورد نیاز
ظرف شیشه ای در دار
ذغال چوب فعال
ماسه درشت ساخت وساز
سنگ ریزه
خزه خشک
خاک مخلوط گلدان

 

مرحله اول انتخاب گیاه مناسب و سازگار

گیاهان مناسب برای تراریوم گیاهانی هستند که در رطوبت و نور غیر مستقیم رشد می کنند . گیاهی را انتخاب کنید که به سرعت رشد نمی کند و خیلی بزرگ نمی شود . گیاهانی مانند که میتواند بسیار گرمایی باشند انتخاب های خوبی هستند . گیاهان با ارتفاع ها  ، رنگ ها و اشکال متفاوت برگ را انتخاب کنید دقیقا مانند همان کاری که در باغ و باغچه انجام می دهید .

مرحله دوم منطقه کاشت را ایجاد کنید

از آنجایی که ظرف هیچ سوراخ زهکشی ندارد یک لایه 1 الی 3 اینچی شن درشت را ته ظرف بریزید تا آب اضافی بتواند از خاک خارج شود . یک دوم اینچ ذغال چوب فعال را اضافه کنید ( نوعی که برای آکواریوم توصیه می شود ) که با تجزیه تدریجی مواد عالی بعنوان فیلتر آب و هوا عمل می کند . یک لایه نازک خزه را روی لایه ذغال چوب پهن کنید تا مانع از فرورفتن شن به سطح ماسه ای و بسته شدن آن شود .
در نهایت یک لایه ضخیم ( بسته به نوع ظرف ) مخلوط  از یک قسمت شن و ماسه درشت ساخت و ساز و دو قسمت خاک گلدان سترون را بگسترانید . مخلوط را قبل از این مرحله خیس کنید . اگر فضا اجازه می دهد برآمدگی ها و فرورفتگی هایی مانند تپه و دره با خاک ایجاد کنید .

مرحله سوم گیاهان را بکارید

از یک ابزار منیاتوری یا یک فنجان برای شن کشی سطح خاک استفاده کنید . سپس سوراخ های کوچک برای کاشت ایجاد کنید . گیاهان را از گلدانهایشان خارج کنید و در سوراخ ها بکارید و به آرامی خاک را سفت کنید . کمی سنگ ویا صدف و هرچیززینتی که دوست دارید درون ظرف بگذارید . سپس به گیاهان آب بدهید و به مدت دور روز با در باز آن را رها کنید تا شاخ و برگ ها خشک شوند . سپس در ظرف را ببندید .

تراریوم خود را دوست داشته باشید.
در یک سیستم کاملا بسته تراریوم به آب خیلی کمی نیاز دارد . رطوبت در داخل شیشه جمع می شود و دوباره به خاک و گیاه باز می گردد . اگر تجمع رطوبت داخل ظرف بیش از حد بود کافی است در را برای یک یا دو روز باز بگذارید تا هوا بخورد . زمانی که گیاهان به آب نیاز داشتند این کار را به آرامی و به مقدار کم انجام دهید .حتی در تراریوم بدون در نیاز به آب دادن زیاد نیست زیرا سوراخی برای خروج آب وجود ندارد . تراریوم را در معرض نور قرار دهید البته نه نور مستقیم خورشید زیرا میتواند باعث بالا رفتن حرارت داخل شیشه شود . به طور مرتب به گیاهان کود ندهید زیرا شما نمی خواهید رشد سریع گیاهان را تحریک کنید اما اگر احساس کردید که گیاهان نیاز به تقویت دارند از یک محلول بسیار رقیق کود ( به اندازه یک چهارم قدرت واقعی کود ) استفاده کنید .

تراریوم

مترجم : بهاره یوسفی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا