خانه داری

فرمول موفقیت زنان خانه دار چیست؟

سارینا رفیع پور: زندگی یک زن یا مرد باید به ابعاد مختلفی تقسیم شود. زندگی افراد باید به قسمت‌های مختلف معنوی (دعا و نیایش)،‌ زندگی اجتماعی (تعامل با دیگران و محیط و شغل)، زندگی فردی (توجه به احساسات و عواطف خود، مطالعه)، زندگی خانوادگی (توجه و رسیدگی به امور خانواده شامل همسر، فرزند) زندگی سیاحتی )برای آرامش و تقویت روحیه) تقسیم بشود که متاسفانه عده‌ای از خانم‌های خانه‌دار به محض ازدواج یا بچه‌دار شدن زندگی تک‌بعدی را در پیش می‌گیرند، در حالی که از این نکته مهم غافل‌‌اند که با این عمل نه تنها در بعد‌های دیگر زندگی بلکه در بیشتر مواقع در همان جنبه از زندگی که افراط را در پیش گرفته‌اند دچار مشکل خواهند شد که متاسفانه آثار سوء این افراط سال‌ها بعد مشخص می‌شود و گاهی از مواقع راه برگشتی هم نیست.زنان خانه دار بدون هیچ حقوق و مزایایی در خانه کار می کنند. این کار یکنواخت و خسته کننده اگر با برنامه ریزی نباشد می تواند زمینه ساز افسردگی و سایر اختلالات روحی برای آنها باشد.  درباره راهکارهای برون رفت از این یکنواختی و روزمر گی، با بهناز عابدی کارشناس ارشد مشاوره و مدرس کارگاه های روانشناسی به گفتگو نشسته ایم. آنچه در ادامه می خوانید چکیده این گفتگو است.

قدم اول نظم و برنامه ریزی داشته باشید

یکی از مهم ترین نکاتی که زنان خانه دار باید تلاش کنند در زندگی روزمره خود ازآن به بهترین نحو بهره ببرند، داشتن نظم و برنامه ریزی میباشد. مثلا خانمی که خانه دار است میبایست هر هفته برای خود دارای برنامه و جدول هفتگی باشد و بطور مثال بداند غذایی که روز چهارشنبه میخواهد بپزد چه غذایی ماست ، تفریح آن برای روز  چهارشنبه چیست؟ و یا نوبت دکتر دارد و  ساعات زیادی در منزل نیست.

 قدم دوم برای خود وقت بگذارید

زنان خانه دار باید در طول 24 ساعت حتما برای خود وقت بگذارند. مثلا  یک خانم خانه دار برای خواب و خوراک خود باید ساعات مشخصی را اختصاص دهد و به شکلی نباشد که زن خانه دار یک روز  چون کار ندارد عصر بخوابد و اصلا روز  بعد نخوابد . برنامه زندگی زن خانه دار  نباید تحت تاثیر برنامه زندگی  اعضای دیگر خانواده قرار بگیرد.

قدم سوم از برنامه هایی که در سطح شهر برگزار میشود  بهره مند شوید .

این کلاسها عموما توسط شهرداری اجرا میشود. با شرکت در این کلاسها و برنامه ها در فرهنگسراها ، باغ بانوان و .. باعث میشود از کار یکنواخت خانه فاصله بگیرید.

قدم چهارم سبک زندگی خود را چند بعدی  کنید

زنان خانه دار برای بالا بردن کیفیت زندگی خود سبک زندگی خود را باید چند بعدی کنند. با شرکت در کلاسهای مختلف و انجام فعالیت های متنوع در تمام ابعاد زندگی از جمله ابعاد فرهنگی ، اعتقادی و معنوی و نیز اجتماعی از یکنواختی زندگی میبایست بیرون بیایند و با استرس خود مبارزه کنند.

قدم پنجم نباید به تحمل همه فشارها پرداخت.

تحمل کل فشار زندگی از جمله تحصیل و تربیت فرزندان ، امور نظافت منزل و پخت و پز سبب میشود در زنان خانه دار حس رکود ایجااد شود و در نتیجه زن خانه دار دچار افسردگی میشود. پس باید وظایف بین کل اعضای خانواده تقسیم شود.

قدم ششم در زندگی هدف داشته باشید.

اگر زن خانه دار بدون هدف باشد ، زندگی او  کاملا  بی معنا و پوچ است و در نتیجه زمینه برای شکل گیری احساس ناتوانی، افسردگی، تنهایی و بی رغبتی به آینده فراهم میشود. اکثر  خانم های خانه دار  داری هدف مشخصی برای آینده خود نیستند و  کل زندگی خود را با یکنواختی میگذرانند باید توجه کرد  اگر یک زن خانه دار بیاموزد با هدف های طولانی مدت در زندگی دارای برنامه ریزی  باشد،   دچار  یاس و ناامیدی نمی شود.

قدم هفتم در زندگی خود کم فعالیت نباشید.

 

یکی از خطرات تهدید کننده برای زنان خانه دار  فعالیت کم آنها میباشد.  استفاده زیاد از تکنولوژی مانند ماشین لباسشویی ، مایکروفر  و ماشین ظرفشویی باعث شده فعالیت زنان خانه دار نسبت به قبل بسیار کم رنگ شود که این مورد باعث ایجاد حس کسالت در آنها میشود. برای رهایی از استرس و کسالت این زنان میبایست به ورزش و پیاده روی بپردازند.

قدم هشتم از مشاور استفاده کنید.

برای کاهش استرس ها و حل مشکلات زنان خانه دار می توانند از مشاوران ماهر  کمک  بگیرند و  نگذارند یکنواختی و  افسردگی زندگی باعث ایجاد انواع بیماریهای جسمی و روحی درآنها شود.

رمز موفقیت زنان خانه دار

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا