خانه داری

کدام گیاهان هوای خانه را تصفیه میکنند؟

کاربرد آلوئه ورا فقط در درمان سوختگی و بریدگی نیست بلکه برای تصفیه هوای منزل هم بکار میرود.

سه مورد از آلاینده ها که در خانه ها وجود دارد عبارتند از:

تری کلرواتیلن trichloroethylene
تری کلرواتیلن در تهیه برخی محصولات مثل  جوهرها  ، چسب، انواع رنگها و لاک استفاده میشود. تنفس کردن در هوایی که شامل ماده تری کلرواتیلن باشد ما را به سوزش چشم ، تهوع،مشکلات قلبی ، سردرد و آسیب کبدی  دچار میکند.

بنزن Benzene
بنزن  مایع بدون رنگ است که بویی شیرین دارد و در تهیه بعضی محصولات مثل پلاستیک ، رنگ ، چسب و پاک کننده ها به کار میرود. اگر در هوا میزان بالایی بنزن وجود داشته باشد ، نفس کشیدن در این هوا ما را به سرگیجه ، خواب آلودگی و سردرد دچار میکند.

فرمالدئید Formaldehyde
فرمالدئید یک ترکیب آلی است. اگر در معرض فرمالدئید قرار بگیریم احتمال سرفه و آسم و سوزش چشم و گلو وجود دارد. کاربرد فرمالدئید در چوب های فشرده مثل دود شومینه ، رنگ، مبلمان ، الکل ، اجاق چوب، خوشبو کننده های هوا ، لاک و چسب میباشد.

گیاهان زیر هوای خانه شما را پاک میکنند.
1.  گیاه ماری (Snake plant)

گیاه ماری یک گیاه سمی است که موادی مثل زایلن ، فرمالدئید، بنزن، تولوئن، تری کلرواتیلن و  دی اکسیدکربن که در هوا وجود دارد را تصفیه میکند و شبها اکسیژن تولید میکند .  ماری باید در قسمتی با نور خورشید کم تا متوسط نگهداری شود.

2.  آلوئه ورا (Aloe vera)

این گیاه تصفیه کننده هوای خانه است و اگر سطح سم در خانه خیلی زیاد شود روی برگهایش لکه های قهوه ای نمایان میشود. این گیاه باید در معرض نور خورشید نگه داری شود. این گیاه تصفیه کننده آلاینده هایی است که از مواد تمیزکننده ساطع میشوند.

3. گل داودی (Chrysanthemum Morifolium)

گل داودی تصفیه کننده موادی مثل فرمالدئید ، تولوئن، بنزن ، آمونیاک و زایلن میباشد. این گل هم سمی است و نیازمند تابش نور مستقیم خورشید است. باید مراقب باشیم حیوان خانگی و کودکی به آن نزدیک نشود.

4.  گیاه عنکبوتی( Spider plant)

عنکبوتی برای تصفیه  آلاینده هایی مانند مونوکسید کربن،  بنزن، فرمالدئید و زایلن مفید است. بهتر است گیاه  عنکبوتی در  نزدیک شومینه یا آشپزخانه بگذارید که بیشترین تولید کننده مونوکسید کربن هستند.

5. گریه انجیر( Weeping fig)

گریه انجیر گیاهی است که  بومی آسیای جنوب شرقی و هند میباشد که تصفیه کننده سمومی مثل زایلن ، فرمالدئید و آمونیاک است. این گیاه نیاز به ناحیه روشن و  نور خورشید به صورت غیر مستقیم دارد و  برای حیوانات سمی است.

6. خون سیاوشان لبه قرمز( Red-edged dracaena)

تصفیه کننده مواد سمی مثل تری کلرواتیلن ،زایلن و فرمالدئید است. گیاه خون سیاوشان لبه قرمز نیازمند نور خورشید غیر مستقیم است  و برای خوردن حیوانات مناسب نیست و سمی است.

7. نخل بامبو( Bamboo palm)

برای مرطوب کردن هوا مفید است و تصفیه کننده هوایی است که حاوی مواد شیمیایی مثل تری کلرواتیلن ، کلروفرم ، بنزن، زایلن و مونوکسیدکربن است. این گیاه نور غیر مستقیم آفتاب میخواهد.

8. پیچک انگلیسی(English ivy )
اگر حیوان خانگی دارید گیاه پیچک انگلیسی فید است زیرا میزان مدفوعی در هوا را کم میکند. این گیاه تصفیه کننده خانه از فرمالدئید هم هست و برای کسانی که آلرژی و آسم دارند خوب است. پیچک انگلیسی نیازمند نور خورشید متوسط تا کم میباشد.

9. همیشه سبز چینی (Chinese evergreen)

گیاه همیشه سبز چینی عمر طولانی دارد و هرچه آن را بیشتر نگه دارید، سموم بیشتری را حذف میکند و به نورخورشید زیادی نیاز ندارد.

10. گل شیپوری گوش فیلی (Elephant ear philodendron)

گیاه سمی گل شیپوری گوش فیلی خوشبو کننده هوا است و هر گاز و سم خطرناکی که در هوا وجود دارد  را می خورد و کیفیت هوا را در منزل خوب میکند.این گیاه نور کم میخواهد.
11. گیاه اکالیپتوس(Eucalyptus)

این گیاه بومی استرالیا است، خواص مفیدزیادی دارد. برگ های اکالیپتوس شامل تانن هستند که التهاب را در راه های هوایی بدن کاهش میدهد. نفس کشیدن در اوکالیپتوس مشکل جمع شدن خلط یا خون  را کاهش میدهد و جلوی سرماخوردگی را میگیرد. اکالیپتوس به آفتاب کامل برای رشد نیاز دارد.

12 گیاه لیلی صلح(Peace lily)

لیلی صلح تصفیه کننده عالی هوا وسمی است. از بین برنده هر سه ماده متداول آلی فرار یعنی بنزن ،فرمالدئید و تری کلرواتیلن است. همچنین تصفیه کننده هوا از تولوئن و زایلن است. این گیاه نیازمند نور خورشید متوسط و غیر مستقیم است

13. گل آفتاب گردان ژربرا(Gerbera daisy)

گل آفتاب گردان ژربرا پر از رنگ است و خانه را روشن میکند و  تصفیه کننده هوا از فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن ورا میباشد. این گل به مقدار زیادی از نور خورشید نیاز دارد.
14. سرخس بوستون( Boston fern)

گیاه سرخس بوستون در هوا رطوبت ایجاد میکند.  اگر در زمستان پوست خشکی دارید مفید است . سرخس بوستون هوا را از فرمالدئید پاکسازی میکند و نیازمند نور غیر مستقیم خورشید میباشد.

15. خون سیاوشان مارگیناتا(Dracaena marginata)

تصفیه کننده خانه از بنزن، تولوئن ،تری کلرواتیلن ، فرمالدئید و زایلن است. به تابش کمی از نور خورشید نیاز دارد.

گیاهان پاک کننده هوا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا