پزشکی و سلامت

10 نوع خوراکی هایی که برای کودکان مضر هستند

ماستهای مخصوص کودک
ماست معمولی شیر و مواد فعالی دارد که  کلسیمی که کودک نیاز دارد را برطرف میکند و سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تقویت میکند. بعضی از  تولیدکنندگان به فرآوری ماست میپردازند و به آن طعم دهنده های مصنوعی و رنگهای خوارکی مثل قرمز  و آبی و نیز شکر اضافه میکنند.

این ماده غذایی جایگزین خوبی بجای پفک نمکی هستند اما باید دانست که جزو سبزیها نیستند. برای برطرف کردن نیاز کودکان نسبت به این گونه غذاها میتوان از چیپس کلم کالی که سرشار از ویتامین A هست استفاده نمود. کلم کالی یک نوع سبزی برگی ((kale) است و ویتامین آ دارد.

آب میوه

چون حاوی مقدار زیادی قند است و فیبر میوه طبیعی را  ندارد  مقدار زیادی شکر به بدن وارد میکند (فیبر میوه طبیعی میزان جذب قند را در بدن کم میکند)کودکانی که زیاد آبمیوه یا نوشیدنی های شیرین مصرف میکنند احتمال ابتلا به دیابت و چاقی در آنها بالا میرود.

سبزیجات سرخ شده پفکی

مواد تشکیل دهنده سبزیجات سرخ شده پفکی شامل آرد ذرت ، آرد برنج ، آرد سویا میباشد که میزان ویتامین ها و فیبر آنها کمتر از یک وعده از سبزیجات سالم است. این ماده غذایی جایگزین خوبی بجای پفک نمکی هستند اما باید دانست که جزو سبزیها نیستند. برای برطرف کردن نیاز کودکان نسبت به این گونه غذاها میتوان از چیپس کلم کالی که سرشار از ویتامین A هست استفاده نمود. کلم کالی یک نوع سبزی برگی ((kale) است و ویتامین آ دارد.

غلات صبحانه

غلات صبحانه جایگزین مناسبی برای صبحانه نیست. روی بسته بندی نوشته حاوی غلات کامل و میوه . اما منظور از میوه آنها همان آبمیوه با شکر زیاد (آبمیوه هم که طبیعی نیست) است .در یک نوع از این ماده غذایی 5 نوع شکر ،چربی های ترانس و رنگ مصنوعی وجود دارد .

اسنک های میوه ای(چیزی شبیه پاستیل و آبنبات میوه ای)

با اینکه اسم این خوراکی اسنک میوه ای است و باید حاوی ویتامین باشد اما اینطور نیست. مواد تشکیل دهنده این خوراکی ها شربت شکر ، شربت ذرت ،آب میوه غلیظ ، ماده های سفت کننده و طعم دهنده ها و رنگ های خوراکی هستند. پس برای کودک مناسب نیست.

مافین (Muffin) که یک نوع کیک نیمه شیرین است که به آن کیک فنجانی هم میگویند. اما باید بدانید مافینهای کارخانه ای شامل روغن و آرد و شکر هستند. اگر میخواهید به فرزند خود مافین بدهید از آرد سبوس دار ، کدو ، موز ، پوره سیب برای پخت آن استفاده کنید

کره بادام زمینی کم چرب

این کره اگر طبیعی باشد فقط دارای بادام زمینی است و حاوی پروتئین و چربی های مفید است. کارخانه های تولید کننده چربیهای آن را میگیرند و به جای آن شکر ، شربت ذرت ، پروتئین سویا ، روغن های جامد هیدروژنه و چربی های مصنوعی میریزند که برای کودک مناسب نیست.

نوشیدنی های ورزشی

دکتر Douglas Casa میگوید :اگر آب بدن کودک از طریق فعالیت های ورزشی کم شد یا دچار اسهال شد و مقدار زیادی آب از دست داد میتوان ازسرم وریدی استفاده کنیم و آن را تزریق کنیم یا پودر خوراکی ORS بدهیم. اگر کودک بیش از 45 دقیقه تا یک ساعت فعالیت بدنی شدید دارد و هوا گرم است مصرف این نوشیدنی ها جهت آبرسانی به بدن توصیه میشود. اما در هر صورت آب بهترین نوشیدنی است که کودک را به دیابت و چاقی هم مبتلا نمیکند.
بیسکوییت های ترد:

این ماده غذایی ترد و نازک و کمی شور است و حاوی طعم‌دهنده‌هایی مثل سبزیجات معطر ، بذرهای گوناگون ،نمک و پنیر هستند. چون خاصیت چندانی ندارند و فاقد فیبر هستند مناسب کودک نیست. بجای آن میتوانید از بیسکوییت های سبوس دار استفاده کنید و روی آن پنیر بمالید.

چیپس سبزی جات

این چیپس ها در اثر فرآوری مواد مغذی خود را از دست داده اند .  هر28 گرم از آنها 160 -125 کالری انرژی و 12 – 10 گرم چربی دارد.

10 خوراکی نامناسب برای کودک

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا