پزشکی و سلامت

آیا از خواص آب چغندر باخبرید؟

 

نتایج یک مطالعه جدید که در دانشگاه کوئین مری لندن انجام شده نشان داده است که مصرف یک لیوان آب چغندر قند در روز میتواند تا حد زیادی فشار خون را در کسانی که فشار بالا دارند کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، چغندر قند مانند کاهو و کلم حاوی میزان بالایی از نیترات غیرارگانیک است. آنها این ماده را از طریق ریشه هایشان از خاک میگیرند. در بدن انسان این ماده به نیتریک اکسید تبدیل میشود که میتواند دیواره عروق خونی را گشاد کند.

 

در مطالعه ای که محققان انجام داده اند یک گروه 64 نفره که همه آنها مبتلا به پرفشاری خون بودند و بعضی تحت درمان دارویی برای بیماری خود بوده و بعضی دیگر نبودند مشخص شده و به نیمی از آنها روزی یک لیوان آب چغندر قند داده شد و به گروه دوم مایعی که تنها از لحاظ ظاهر شبیه به آن بود. این کار برای یک ماه ادامه پیدا کرد. در گروهی که از آب چغندر استفاده کرده بودند فشار سیستولیک به اندازه 8 میلیمتر جیوه و فشار دیاستولیک 4 میلیمتر جیوه کاهش پیدا کرده بود که با قطع آب چغندر بعد از دو هفته مجددا فشار به همین اندازه بالا رفت.

 

اهمیت این میزان کاهش فشار خون وقتی بیشتر مشخص میشود که بدانیم به ازای هر دو میلیمتر جیوه کاهش در فشار خون احتمال مرگ و میر به علت سکته قلبی 7 درصد و به علت سکته مغزی 10 درصد کاهش میابد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا