حوادث

بزهای پرنده در مراکش بلای جان مردم

 

پاسخ این پرسش بستگی به کشوری دارد که در آن زندگی می کنید مثلا اگر کشاورزی در کشوری اروپایی باشید و یک بز پرنده ببیند احتمالا از ترس قبض روح می شوید اما همان بز در مراکش ، یک موجود عادی است که اتفاقا ، آفت به حساب می آید.

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از جام جم آنلاین ، بزهای پرنده، بزهایی هستند که از درخت های آرگان بالا می روند تا میوه های آنها را بخورند. درخت آرگان ، شباهت زیادی به درخت زیتون دارد.

 

وقتی یک کشاورز مراکشی بزی پرنده می بیند ،چه می کند؟ دنبالش می رود و با دقت زیر نظر می گیردش، نه به این خاطر که دیدن یک بز در حال پریدن از این درخت به آن درخت شگفتی آور است بلکه هسته میوه درخت آرگان برای کشاورزها بسیار ارزشمند است و چون بزها نمی توانند هضمش کنند یا آن را تف می کنند یا قورتش می دهند و بی تغییر با مدفوع شان دفع می کنند و این جور وقت هاست که سر و کله کشاورزها پیدا می شودتا هسته ها را جمع کنند.

 

داخل هر هسته آرگان ، یک تا سه دانه است که از روغن آن در آشپزی و کرم های زیبایی استفاده می کنند. روغن آرگان خاصیتی ضد پیری دارد و بسیار گرانقیمت است.

 

جای تاسف دارد که درخت های آرگان هم مانند بسیاری از اجزای دیگر محیط زیست در حال انقراض هستند چون طمع چوب برها و قاچاقچیان چوب تمام نشدنی است و بزها هم از خوردن برگ ها و میوه های شان سیر نمی شوند و آفت شده اند.

 

طرفداران محیط زیست می گویند برای حفظ این درخت ها باید مناطق اصلی رویش شان، حفاظت شده اعلام شود و قانون، دست چوب برها را ببندد تا زیست شناس ها و گیاه شناس ها ، سرفرصت و با فراغ بال چرخه های زیست محیطی ناقص را در زیستگاه شان اصلاح کنند.

 

گروهی دیگر اما حدس می زنند اگر خاصیت ضدپیری دانه آرگان به مردم دنیا شناسانده شود مسلما خیلی ها برای نجات این گیاه در سراسر جهان به تکاپو می افتند.

 

بااین حال برخی اهالی هائیتی هم ناامیدند و می گویند بقیه مردم دنیا حاضر نیستند روغن دانه ای را امتحان کنند که یک بز آن را تف کرده یا از مدفوعش بیرون کشیده شده است و به همین علت، مدتی است کمپینی برای ممنوعیت چرای بزهای پرنده روی درخت های آرگان راه افتاده تا از چرای بی رویه بزها روی این درخت ها جلوگیری شود و میوه های آنها به شکل طبیعی برسند و بر زمین بیفتند و سپس با شیوه ای بهداشتی از آنها روغن و عصاره جوانی برای کرم های پوستی گرفته شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا