فرهنگ و هنر

حرکت عجیب و غریب علی ضیا نیاز به برخورد قاطعانه دارد!

ماجرا از روز جمعه و بازی دو تیم پرطرفدار پایتخت استقلال و پرسپولیس شروع می‌شود. علی ضیا كه به‌تازگی از سفر زیارتی حج به كشور بازگشته مشغول دیدن فوتبال بود که..

تحلیل ماجرای علی ضیا

ساعاتی پس از اتمام شهرآورد ۸۱ بین دو تیم قرمز و آبی پایتخت، كلیپی از علی ضیا ، مجری تلویزیون در فضای اینترنت منتشر شد كه او را به همراه عده‌ای پسر و دختر دیگر در حال انجام خوشحالی عجیب و غریب به همراه شعرخوانی توهین‌آمیز علیه پرویز مظلومی، سرمربی تیم استقلال پس از اتمام بازی نشان می‌دهد.

علی ضیا

ماجرا از روز جمعه و بازی دو تیم پرطرفدار پایتخت استقلال و پرسپولیس شروع می‌شود. علی ضیا كه به‌تازگی از سفر زیارتی حج به كشور بازگشته در كافه‌ای متعلق به این مجری تلویزیون كه به طور كاملاً اتفاقی و خودجوش! همنام برنامه «بعضی‌ها»ست كه علی ضیا در شبكه ۳ سیما مجری آن است به همراه عده‌ای از دوستانش مشغول تماشای شهرآورد جمعه گذشته این دو تیم می‌شوند. بعد از زدن گل تساوی از سوی تیم پرسپولیس كه اتفاقاً «حاج مجری ضیا» از طرفداران آتشین این تیم است، در لحظات پایانی این دیدار باعث شعرخوانی و بالا و پایین پریدن همراه با حركات هیجانی از سوی حاج مجری ضیا با همراهی پرشور دیگر مهمانان می‌گردد.
همانطور كه در ویدئوی منتشر شده، مشهود است همه دختر و پسرهایی كه در حال ابراز هیجانات پرشور! و شادمانی كردن هستند حرف‌های نامربوط و توهین‌آمیزی را درباره پرویز مظلومی سرمربی تیم استقلال فریاد می‌زنند!
استقلالیها از خجالت ضیاء درآمدند
ساعاتی پس از این ماجرا فیلم این اقدام خلاف ادب و اخلاق علی ضیا و دوستانش توسط یكی از حاضران در آن كافه در فضای مجازی منتشر شد كه با سرعت عجیب و بالایی رنكینگ بازدیدكنندگانش به هزاران نفر در سطح كشور رسید. ماجرا وقتی حادتر شد كه بسیاری از طرفداران تیم استقلال و افراد دیگری كه این ویدئوی توهین‌آمیز را دیده بودند به سراغ صفحه شخصی علی ضیا در فضای مجازی رفته و از خجالت توهین‌های وی نسبت به پرویز مظلومی درآمدند. نكته جالب در این زمینه اینكه در میان افرادی كه در صفحه مجازی ضیا در واكنش به اقدام توهین‌آمیز وی و دوستانش كامنت‌های جورواجور گذاشته بودند از چهره‌های شناخته شده عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و… تا علاقه‌مندان و هواداران آن تیم فوتبال حضور داشتند كه نشان‌دهنده تقبیح رفتار زشت و زننده این مجری تلویزیونی است.
چند تذکر جدی
اما گذشته از اصل ماجرا و علت وقوع آن توجه به چند نكته در بین كامنت‌ها ضروری است. هرچند این مجری تلویزیون عذرخواهی كرده اما اولین موضوعی كه محتمل به نظر می‌رسد، این است كه طرفداران این تیم به غیر از فضای مجازی در فضای جدی نیز به فكر تلافی و جبران اقدام خلاف اخلاق علی ضیا بیفتند. ضمن اینكه در كامنت‌هایی كه زیر این ویدئو به كرات نوشته شده اشاره به توهین‌های مكرر و متعدد ضیا به افراد مختلف دارد، اینكه ظاهراً وی عادت كرده كه هر بار پس از توهین‌هایش بگوید عذرخواهی می‌كنم!

 
مسئولانی که به جای توبیخ سعی در ماله کشی دارند

شاید یكی از دلایل تفرعن و تكبر مجریانی مانند علی ضیا در مواجهه با دیگران حمایت‌های بلاوجه و بدون منطق برخی از مسئولان صداوسیما باشد كه هر بار پس از ایجاد حواشی از این دست به جای توبیخ و سختگیری نسبت به مجری خاطی، سعی در ماله‌كشی و رفع و رجوع كردن اشتباهات آنها دارند. برخی دیگر از كسانی كه كار وی را تقبیح كرده‌اند به این مسئله اشاره كرده‌اند كه این مجری تلویزیونی در اجراهایش سعی دارد خودش را اصطلاحاً بچه هیئتی به مخاطبان معرفی كند، در حالی كه انتشار این فیلم شخصیت اصلی و واقعی او را نشان می‌دهد.
مجریانی که به لطف شهرت صداوسیما دچار خلسه نارسیستی شده اند

نفاق داشتن در رفتار جلوی دوربین و تلاشی كه برای مثبت نشان دادن خودشان می‌كنند با چنین اتفاقاتی رنگ می‌بازد. برخی دیگر از مخاطبان ضمن مقصر دانستن مدیران و مسئولان صداوسیما، ضعیف بودن سازوكار انتخاب مجری و عدم تفهیم جایگاه حساسی كه در اختیار آنان قرار دارد را از جمله دیگر اسباب و علل چنین اتفاقاتی اعلام كرده‌اند. تذكر این نكته از سوی مخاطبان در حالی است كه طی چند سال اخیر چندین نفر از مجریان، مهمانان و حتی كارشناسان مدعو در برنامه‌های صداوسیما به لطف شهرتی كه از قبل آنتن تلویزیون و بیت المال كسب كرده‌اند نه تنها دچار توهم خودبزرگ بینی ناشی از خلسه نارسیسی شده‌اند بلكه گاهی در قامت یك اپوزیسیون، حتی مدعی نظام و انقلاب هم شده‌اند كه این مسئله تا حدودی مؤید اظهارات برخی مخاطبان است.
برخورد قاطعانه نیاز است
به هر حال این اقدام توهین‌آمیز مجری آماتور تلویزیون احتمالاً همانند دیگر گاف‌ها و خطاهای وی و دیگر همكارانش با یك عذرخواهی ساده و سپس ماله‌كشی مسئولان صداوسیما ختم به خیر می‌شود و موضوعی كه باید مورد توجه مسئولان و مدیرانی كه مسئولیت انتخاب یا استخدام مجری، مهمان یا كارشناسان تلویزیونی را دارند، قرار بگیرد این است كه اگر از همان ابتدا با چنین خطاها و توهین‌هایی برخورد قاطعانه می‌شد، یقیناً امروز شاهد تكرار این اتفاقات تلخ از جانب مجریان، مهمانان و كارشناسان تلویزیونی نبودیم.

روزنامه جوان

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا