آرایش و زیبایی

دانستنی هایی در خصوص ماه گرفتگی روی پوست

اصطلاح ماه گرفتگی روی پوست یک باور رایج و عقیده خاص بین عوام است که فکرمی کنند با بروز ماه گرفتگی در دوران بارداری و تماس پوست بدن توسط مادر این عارضه روی پوست جنین به وجود می آید در صورتی که این طرز فکر کاملا غلط است.

 طبق نگاه علمی این لکه‌ها یک ضایعه عروقی یا همانژیوم است که در اثر اختلال عملکرد سلول‌ها به وجود می‌آید

حسن اکبری متخصص آسیب شناسی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به لکه‌های رنگی بعنوان ماه گرفتگی روی پوست گفت: نگاه افراد به لکه‌های قرمز یا آبی یا بنفش در نواحی مختلف پوست بدن بخصوص صورت به دو نگاه خرافی و علمی دسته بندی می‌شود که در نگاه خرافی برخی افراد معتقدند زن باردار در موقع گرفتن ماه و خورشید نباید به هیچ یک از اعضای بدن خود دست بزند و گرنه در همان عضو فرزند خود ماه‌گرفتگی ایجاد می‌شود.
وی در خصوص نگاه علمی به این مسئله تصریح کرد: طبق نگاه علمی این لکه‌ها یک ضایعه عروقی یا همانژیوم است که در اثر اختلال عملکرد سلول‌ها به وجود می‌آید.
وی افزود: بطور کلی برای درست قرار گرفتن هر بافت و سلولی در بدن جنین، مصرف انرژی لازم است و وقتی مادر تغذیه نامناسب در دوران قبل بارداری و حین بارداری دارد تنظیم و کنترل تکوین صحیح بافت‌ها به هم می‌ریزد.
اکبری اظهار داشت: یکی از اختلالات محتمل همین ضایعات عروقی هستند که عمدتا افزایش خوش خیم عروق به طور بی‌رویه در ناحیه‌ای از بدن است، یعنی در تکثیر سلول‌های بدن ما سیستم‌های کنترلی فوق پیشرفته‌ای وجود دارد که در کمبود انرژی و عدم رعایت ضروریات سلامت به هم می‌خورد و توده‌های خوش‌خیم مثل این همانژیوم ایجاد می‌شود که متاسفانه بدشکل و مشکل‌زا می‌تواند باشد.
اکبری در خصوص انواع همانژیوم به شکل ماه گرفتگی خاطر نشان کرد: ماه گرفتگی یا همانژیوم انواع مختلفی دارد که ماه گرفتگی لکه اناری که به شکل لکه انار روی لباس روشن دیده می‌شود مهمتر است این نوع ماه گرفتگی در وقت تولد دیده می‌شود و نوعی اختلال عروقی مختلط یا ترکیبی از عروق شریانی و وریدی لنفاوی می‌باشد و به تدریج بزرگ‌تر می‌شود نکته اینکه طب سنتی با تمهیدات بهداشتی و تغذیه‌ای و رعایت کامل دستورات اسلامی جلوی این بیماری را می‌گیرد و گرنه بعد از ایجاد ضایعه درمان‌ها شامل لیزر و جراحی پلاستیک و پیوند پوست خواهد بود که در برخی مواقع عوارض شدید و بهبودی نسبی دارند بنابراین بررسی و درمان هر چه زودتر آن‌ها توسط پزشکان توصیه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا