پزشکی و سلامت

به کرم های لاغری تبلیغ شده در ماهواره اعتماد کنیم؟

 

 

می‌توان به صراحت اعلام کرد که هیچ کرم لاغری و ماده خارجی‌ای امکان گذشتن از  4-3 لایه خارجی پوست و رسیدن به سلول‌های چربی برای شکستن بافت آنها را ندارد.

کرم های لاغری موضعی

یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای بیشتر افرادی که دچار چاقی‌های موضعی یا وسیع هستند، این است که یک‌شبه از شر چربی‌های اضافه‌شان خلاص شوند. به ‌همین دلیل هم این افراد با هر تبلیغی در این زمینه وسوسه می‌شوند تا بتوانند هرچه سریع‌تر به آرزویشان برسند. در این میان، برخی از تولیدکننده‌های محصولات آرایشی و بهداشتی هم از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و محصولاتی را به بازار می‌فرستند که کارایی‌های ادعاشده از جانب آنها، با هیچ عقل و منطقی جور درنمی‌آید. یکی از این محصولات، کرم‌های لاغرکننده موضعی هستند که به ‌تازگی شاهد تبلیغ گسترده آنها در شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم. تولیدکنندگان این کرم‌ها ادعا می‌کنند استفاده از محصولات آنها باعث افزایش تعریق، شکستن مولکول‌های چربی و دفع آنها از طریق پوست می‌شود. به این ترتیب، فردی که از این کرم‌ها کمک می‌گیرد، ظرف مدت کوتاهی می‌تواند لاغری‌های موضعی و شگفت‌آوری را تجربه کند. به ‌همین بهانه در این مطلب پای صحبت‌های دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی بیمارستان بقیه‌ا نشستیم تا با راست و دروغ عملکرد این کرم‌های لاغرکننده موضعی آشنا شویم.

 

به‌عنوان اولین سوال، آیا دستکاری کردن پوست برای افزایش تعریق یا بالا بردن شانس لاغری‌های موضعی، کار درستی است؟

نه، پوست ارگانی است که عملکردهای بسیار متفاوتی در بدن دارد و از این رو، از ارگان‌ها و بافت‌های متفاوت و زیادی هم تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین عملکردهای پوست، ‌تنظیم دمای بدن است. این تنظیم دما توسط غدد عرق انجام می‌شود. یعنی با فعالیت غدد عرق و تنظیم میزان تعریق، دمای بدن هم تنظیم خواهد شد. از طرف دیگر، غدد چربی‌ساز هم برای تولید چربی مناسب برای حفظ سلامت پوست و موها در بافت پوست قرار دارند. سلول‌های حسی هم برای ایجاد حس لامسه در پوست قرار گرفته‌اند. خلاصه اینکه پوست بدن، از ارگان‌های زیادی تشکیل شده که هر کدام از آنها می‌دانند باید در چه زمانی، چه فعالیتی انجام دهند تا باعث حفظ سلامت بزرگ‌ترین ارگان بدن ما که همان پوست است، شوند. دستکاری کردن خارجی و موضعی هر کدام از این عملکردهای طبیعی پوست، می‌تواند عوارضی را برای ما در پی داشته باشد.

 

اصلا امکان شکستن و دفع سلول‌های چربی از بدن با استفاده از کرم‌های موضعی وجود دارد؟

به ‌هیچ عنوان. چربی زیر جلدی در قسمت‌های عمقی پوست قرار گرفته و حدود 4-3 لایه از پوست، روی این چربی‌ها را پوشانده است. از این رو، می‌توان به صراحت اعلام کرد که هیچ ماده خارجی‌ای امکان گذشتن از این 4-3 لایه خارجی و رسیدن به سلول‌های چربی برای شکاندن بافت آنها را ندارد. بهتر است بدانید اصلا پوست سالم به‌عنوان مهم‌ترین محافظ بدن، امکان نفوذ هیچ میکروارگانیسم یا ماده شیمیایی خارجی را به عمق خود نمی‌دهد، چه برسد به اینکه بخواهد اجازه دهد این ماده باعث شکستن سلول‌های چربی عمقی شود.

 

پس مکانیسم عمل این کرم‌های لاغرکننده موضعی چگونه است؟

اول اینکه باید تاکید کنم هیچ کرمی برای لاغری موضعی وجود ندارد و این محصولات، صرفا محصولاتی تبلیغاتی هستند و تنها با هدف سودجویی از ناآگاهی مردم ساخته شده‌اند. سپس، باید این را بدانیم که چنین محصولاتی، تنها قادر به افزایش تعریق سطحی پوست با بالابردن دمای آن قسمت از بدن برای فریب دادن مصرف‌کننده هستند. تعریق هم که چیزی جز از دست دادن آب بدن نیست و از آنجایی که حدود 70 درصد از وزن بدن ما را آب تشکیل می‌دهد، افزایش تعریق با کمک راه‌های این‌چنینی، تنها باعث دفع آب از بدن می‌شود و این آب از دست رفته هم با مصرف دوباره مایعات به جای خود بازمی‌گردد. در نتیجه، یک چرخه معیوب و بیهوده از دریافت و دفع آب موضعی در بدن ایجاد می‌شود که هیچ سودی برایمان ندارد و به ‌هیچ وجه هم باعث ایجاد لاغری در نقاط خاصی از بدن نمی‌شود. به‌طور کلی، کاهش وزن ناشی از افزایش تعریق یا کمبود آب در بدن، جزو برگشت‌پذیرترین انواع کاهش وزن است.

 

یعنی هیچ راهی برای رفع چربی‌های موضعی بدن وجود ندارد؟

چرا، اما بیشتر این راه‌ها مکانیکی هستند و به تخصص پزشکی نیاز دارند. با کمک این روش‌های علمی، پزشکی و مکانیکی، ما راه نفوذی به داخل سلول‌های چربی برای آب کردن یا تخریب آنها پیدا می‌کنیم و سپس این سلول‌های تخریب یا ذوب‌شده را از بدن بیمار، تخلیه خواهیم کرد. پایه این روش‌های مکانیکی، روش‌هایی است که مقداری از سلول چربی را به ‌صورت موضعی از بدن خارج می‌کنند. در تمام روش‌های مکانیکی، امکان برداشتن کامل چربی‌های اضافی در یک جلسه وجود ندارد. ضمن اینکه با کمک تمام این روش‌ها، باز هم بخشی از چربی‌های موضعی و زیرپوستی باقی می‌مانند که اگر ما فعالیت‌های فیزیکی کافی در طول روز نداشته باشیم، امکان برگشت چربی‌هایی که با روش‌های مکانیکی‌ از بدن خارج شده‌اند هم وجود دارد. اساس کار تمام روش‌های مکانیکی هم همان لیپوساکشن است که با پیشرفت علم، گاهی ارتعاشی همراه با کانول‌های وارد‌شده به بافت چربی، به آنها می‌رسد و گاهی هم مقداری نور. با این حساب، متوجه می‌شوید که روش برداشتن چربی‌های موضعی، روشی کاملا پزشکی است و نمی‌توان با کمک کرم‌ها یا محلول‌های موضعی، از پس این چربی‌ها برآمد.

 

حرف آخر؟

علم پزشکی جهان هنوز به این سطح از پیشرفت نرسیده که بتواند با تولید یک کرم یا محلول چربی‌سوز موضعی باعث رفع چربی‌ها و لاغری موضعی افراد شود و تمام تبلیغاتی که در این زمینه می‌بینید، جز فریبی برای سودجویی عده‌ای از تولیدکنندگان نیستند.

 

آیا امکان ایجاد عارضه‌های موضعی هم با استفاده از این کرم‌ها وجود دارد؟

این کرم‌ها، حاوی انواع ترکیب‌های شیمیایی هستند که باعث ایجاد فعل و انفعالاتی در پوست می‌شوند و تغییراتی مانند قرمزی، التهاب یا کبودی‌های موضعی هم روی پوست ایجاد می‌کنند. به‌‌علاوه، گاهی این ترکیبات شیمیایی می‌توانند به‌طور مستقیم باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی به شکل درماتیت روی پوست شوند. از این رو، اصلا بعید نیست که شما با استفاده از این کرم‌هایی که ادعای لاغری موضعی دارند، دچار مشکلات پوستی کوتاه یا طولانی‌مدت شوید و مجبور باشید برای رفع مشکل خود از روش‌های درمانی و پزشکی مختلف کمک بگیرید. در یک کلام اینکه استفاده از محصولاتی که هیچ پایه و اساس علمی و پزشکی پشت آنها وجود ندارد، تنها شما را از چاله به چاه می‌اندازند.

 

منبع : هفته نامه سلامت

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا