آرایش و زیبایی

بهترین روش برای گونه گذاری چیست؟

ژل، چربي، پروتز يا جراحي استخوان؟ كدام روش براي برجسته‌سازي گونه انتخاب بهتري است؟

پروتز گونه بر تزريق فيلر ارجحيت دارد زيرا در اين روش قرينگي گونه‌ها دقيق‌تر است

گونه‌هاي لاغر و تكيده، چهره شما را مسن، خسته و بيمار نشان مي‌دهد. تلاش براي برجسته‌سازي گونه اغلب با افزايش وزن هم شكست مي‌خورد،  چون صورت آخرين ناحيه‌اي است كه با چاق شدن حجم اضافه مي‌كند و با لاغر شدن نيز اولين منطقه‌اي كه حجم كم مي‌كند، صورت و گونه است! پس چاره چيست؟ به گفته متخصصان زيبايي، تنها سه روش براي گونه‌گذاري وجود دارد: تزريق فيلر، قرار دادن پروتز و جراحي استخوان گونه. بعضي‌ها معتقدند تزريق چربي گزينه بهتري است زيرا از بدن خود فرد گرفته مي‌شود و بيشترين سازگاري را با بافت پوست دارد. در مقابل، گروهي معتقدند چربي و ژل خيلي سريع جذب مي‌شوند و ممكن است عدم تقارن ايجاد كنند.

بعضي‌ها هم پروتز را بهترين گزينه مي‌دانند چراكه بيشترين ميزان تقارن را ايجاد كرده و ماندگاري مادام‌العمر دارد. از طرف ديگر تعدادي از بيماران با جراحي فك و جلو كشيدن استخوان گونه به بهترين نتيجه مي‌رسند. اما بهترين روش كدام است؟ دكتر سامان كلباسي، متخصص جراحي فك و صورت شما را با تمامي مزايا، معايب و هزينه‌هاي اين سه روش آشنا مي‌كند.

گونه‌گذاري با چربي و ژل

تقارن گونه‌ها صددرصد نمي‌شود

تزريق مي‌تواند با استفاده از چربي يا ژل انجام شود كه هر يك مزايا و معايب خاص خود را دارند. از مزاياي هر دو اين روش‌ها مي‌توان به سرپايي بودن آنها و عدم نياز به بيهوشي و اتاق عمل اشاره كرد. اما از آنجايي كه براي تزريق از نسج نرم و مايع استفاده مي‌شود شايد نتوان قرينگي صددرصد در دو طرف صورت ايجاد كرد. از لحاظ ماندگاري نيز بايد بدانيد كه حدود دوسوم از حجم چربي ظرف چند هفته تا چند ماه جذب بدن مي‌شود.

مدت ماندگاري باقي‌مانده آن را هم نمي‌توان به‌طور دقيق پيش‌بيني كرد. ژل نيز كه از هيالورونيك اسيد يا مايع ميان‌بافتي بدن انسان تشكيل شده است، پس از 8 تا 10 ماه كاملا جذب مي‌شود. علاوه براينها، ژل و چربي موقع جذب ممكن است غيرمتقارن جذب شوند. به عبارتي برجستگي يك طرف صورت شايد زودتر از طرف ديگر كاهش يابد. يكي ديگر از محدوديت‌هاي اين روش، سنگين شدن و افتادگي پوست با بالا رفتن سن است. در اين صورت فيلر در جايي كه بايد قرار نمي‌گيرد. خطر عفونت نيز در هر دوي اين روش‌ها مطرح است.

نكته: تزريق فيلر اصولا نبايد باعث كبودي و تورم قابل توجه شود مگر اينكه حين تزريق سوزن ناخواسته وارد رگ يا يك منبع خون‌دهنده شود؛ در اين صورت زير بافت خونريزي رخ مي‌دهد و هماتوم تشكيل مي‌شود، اما در حالت طبيعي، تورم بسيار مختصر است. نتيجه نهايي تزريق را هم مي‌توان یک تا دو ماه بعد مشاهده كرد.

گونه‌گذاري با پروتز

پروتز از تزريق فيلر بهتر است

پروتز گونه بر تزريق فيلر ارجحيت دارد زيرا در اين روش قرينگي گونه‌ها دقيق‌تر است. پروتزها از نسج سخت هستند و قوام‌شان كمي نرم‌تر از استخوان است، همچنين شكل‌ها و سايزهاي مختلفي دارند؛ بعضي از آنها تنها باعث برجستگي گونه مي‌شوند اما بعضي ديگر ناحيه استخوان كف چشم و گودي پلك پايين را هم پوشش مي‌دهند. گروهي هم باعث برجستگي گونه به علاوه قوس گونه مي‌شوند. لازم به ذكر است كه اين پروتزها در لمس بسيار طبيعي بوده و درست مانند استخوان گونه هستند.

جراحي چگونه انجام مي‌شود؟

براي قرار دادن پروتز، ناحيه داخلي گونه از بين دندان‌ها و لپ برش داده مي‌شود، سپس پروتز را روي استخوان گونه قرار مي‌دهند و با پيچ فيكس مي‌كنند؛ بنابراين همه برش‌ها داخل دهاني هستند. اين جراحي بهتر است تحت بيهوشي كامل انجام شود. مدت زمان آن نيز حدود يك ساعت است. با‌توجه به پيشرفت سيستم‌هاي بيهوشي و پمپ‌هاي درد مي‌توان گفت ميزان درد بعد از عمل بسيار خفيف است.

دوران نقاهت اين جراحي نهايتا يك هفته طول مي‌كشد. در اين مدت، شست‌وشو و بهداشت دهان بسيار مهم است، بنابراين بايد روزي چهار بار بخيه‌ها را با دهان‌شويه يا آب نمك شست‌وشو داد. مسواك زدن هم از اولين روز بعد از جراحي مجاز است. درواقع مسواك با محل بخيه‌ها اصلا تماسي ندارد، همچنين بيمار بايد براي يك هفته آنتي‌بيوتيك مصرف كند.

ماندگاري نتايج دائمي است

در اين جراحي معمولا از بخيه‌هاي جذبي استفاده مي‌شود. همچنين اگر حين عمل مشكلي پيش نيايد و مدت زمان آن طولاني نشود، تورم خفيف است. ماندگاري اين روش دائمي است و نيازي به تعويض پروتز وجود ندارد؛ مگر اينكه بدن نسبت به آن واكنش نشان دهد يا جراحي استريل نباشد و پروتز قبل از جايگذاري در محلول آنتي‌بيوتيك قرار داده نشود. در اين صورت ممكن است عفونت رخ دهد و پزشك مجبور شود پروتز را خارج كند.

گونه‌گذاري با جراحي استخوان

اين روش مناسب همه نيست

اين روش معمولا براي افرادي انجام مي‌شود كه قبلا گونه‌شان در يك سمت يا هر دو طرف شكستگي داشته و دچار فرورفتگي شده است. در اين جراحي استخوان گونه را مجددا از محلي كه شكسته و به اشتباه جوش خورده جدا مي‌كنند و در محل صحيح قرار مي‌دهند.

گونه‌سازي با تيغ و سوزن

البته در كساني كه فك بالا و ناحيه مياني صورت‌شان عقب و فك پايين‌شان جلو است (كلاس 3) نيز مي‌توان همزمان با جراحي فك، استخوان‌هاي مياني صورت و پايه‌هاي گونه را برش داد و جلو آورد. اين جراحي تحت بيهوشي عمومي انجام مي‌شود و مدت زمان آن بين دو تا دوونیم ساعت است. همه برش‌ها هم داخل دهاني هستند. در بعضي موارد، علاوه بر تغيير محل استخوان مي‌توان از پروتز نيز استفاده كرد.

به این نکات توجه کنید

قبل از عمل خوب فكر كنيد

برجسته سازي گونه تنها بايد در موارد لازم انجام شود. درواقع نيمي از این مراجعان برجستگي گونه مناسبي دارند. اين افراد اغلب يك سال بعد از عمل از انجام آن پشيمان مي‌شوند چراكه گونه‌هاي‌شان بيش از حد برجسته مي‌شود. در اين صورت خارج كردن پروتز و برگشت به حالت اوليه به راحتي انجام پذير نيست زيرا پروتز تقريبا با استخوان يكي شده است. خارج كردن ژل و چربي نيز كار خيلي سختي است. البته با تزريق مواد به‌خصوصي مي‌توان جذب آنها را تسريع بخشيد اما هيچ وقت نمي‌توان به يك باره تمامي فيلر را از بافت خارج كرد. بنابراين افراد بايد حتما قبل از برجسته‌سازي گونه معاينه كلينيكي دقيق شوند تا از اعمال غيرضروري جلوگيري شود.

يك جفت گونه چقدر هزينه برمي‌دارد؟

ژل به صورت آماده در حجم‌هاي مختلف به فروش مي‌رسد. هزينه يك بسته ژل باتوجه به برند آن مي‌تواند از حدود 800 تا یک ميليون و دويست هزار تومان باشد. هزينه نهايي تزريق دو گونه نيز (شامل دستمزد پزشك و هزينه ژل) معمولا بين یک‌و‌نیم تا دو ميليون تومان تمام مي‌شود. ساكشن و تزريق چربي هم اگر در بيمارستان انجام شود حدود یک‌و‌نیم تا دو ميليون تومان هزينه دارد. قيمت يك جفت پروتز نيز حدود یک ميليون تومان است.

دركل، جراحي پروتز (شامل هزينه پروتز، بيمارستان و دستمزد پزشك) حدود سه تا چهار ميليون تومان تمام مي‌شود. هزينه جراحي استخوان فك بدون پروتز نيز بين سه تا چهار ميليون تومان است. توجه داشته باشید که تمامی این هزینه‌ها با در نظر گرفتن دستمزد پزشک می‌توانند متغیر باشند.

مجله سیب سبز

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا