پزشکی و سلامت

روش نگهداري گوشت چرخ کرده

سلامت نیوز:گوشت قرمز، يکي از مواد غذايي مغذي و مفيد و جزو بهترين منابع پروتئين است که تقريباً هفته اي ۳-۲ بار در سفره غذايي خانواده هاي ايراني جاي دارد.

به گزارش شفا آنلاين، بهترين محل براي نگهداري گوشت قرمز تازه و گرم تا 72 ساعت درون يخچال با دمايي حدود 4 درجه سانتي گراد بالاي صفر است. اما اگر بخواهيد آن را بيشتر از 72 ساعت نگهداري کنيد، بايد درون فريزر با دماي نزديک به 18- درجه سانتي گراد قرار دهيد. گوشت قرمز بدون چربي، اگر در شرايط و دماي مناسب نگهداري شود، تا يک سال قابل مصرف است اما اگر گوشت مصرفي شما چربي داشته باشد، به دليل اکسيده شدن چربي در اثر قرار گرفتن در مجاورت هوا، تغيير طعم و گاهي رنگ مي دهد و مدت زمان ماندگاري اش هم کمي پايين تر مي آيد.

بهترين روش براي نگهداري گوشت قرمز چيست؟

اگر قصد نگهداري طولاني مدت گوشت را داريد، بايد بلافاصله و با حداکثر سرما آن را منجمد کنيد تا کيفيت و ارزش غذايي آن در بالاترين سطح باقي بماند.

چطور مي توان اين انجماد سريع را انجام داد؟

براي اين کار تنها کافي است که پس از خريدن گوشت قرمز، آن را به قطعات کوچک تقسيم کنيد و به صورت کاملا نازک، درون يک نايلون پلاستيکي پهن کنيد و آن را داخل فريزر بگذاريد. هرچه حجم گوشت درون بسته کمتر باشد و شما آن را پهن تر و نازک تر کرده باشيد و دماي فريزرتان کمتر باشد، گوشت هم زودتر يخ مي زند و کيفيت بالاي آن هم از دست نمي رود.

آيا لکه هاي سفيد يا سياهي که پس از انجماد روي گوشت پيدا مي شود، نشانه فساد آنهاست؟

اگر روي بسته بندي شما سوراخ يا پارگي وجود داشته باشد ممکن است آب سطحي گوشت به سرعت بخار شود و لکه هاي سفيدي که سوختگي انجماد نام دارد، روي بافت سطحي گوشت ديده شود؛ اما اگر لکه هاي سياه پيش از انجماد گوشت روي آن نباشد و پس از فريز کردن به وجود بيايد، احتمال آلودگي قارچي در آن قسمت از گوشت دور از انتظار نيست.

گوشت چرخ کرده را تا چه مدتي مي توان در فريزر نگه داشت؟

به علت خرد شدن بافت، وجود چربي، آزاد شدن آنزيم ها و… اين گوشت را به هيچ عنوان نبايد در فريزر نگهداري کرد.

کساني که قصد استفاده از گوشت چرخ شده را دارند، بايد گوشت را به صورت تازه به تازه چرخ کنند و حداکثر تا 3 روز آن را داخل يخچال بگذارند. اگر هم امکان چرخ کردن مداوم گوشت تازه برايشان وجود ندارد، مي توانند گوشت قرمز فريز شده را در صورت نياز از فريزر خارج و چرخ و از آن استفاده کنند. در هر صورت، فريز کردن گوشت چرخ کرده به هيچ عنوان توصيه نمي شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا