فرهنگ و هنر

علی اصحابی: سیستم کاری خانواده ام با من بسیار متفاوت است

بیش از یک دهه است که در موسیقی پاپ فعالیت می کند و از خیلی از خوانند های مطرح در این روزها، زودتر وارد این عرصه شد، اما شاید به آنچه حقش بود نرسیده است. حال یا شانس با او یار نبود، یا هر دلیل دیگر… اما طرفداران خودش را دارد.

 

بیش از یک دهه است که در موسیقی پاپ فعالیت می کند و از خیلی از خوانند های مطرح در این روزها، زودتر وارد این عرصه شد، اما شاید به آنچه حقش بود نرسیده است. حال یا شانس با او یار نبود، یا هر دلیل دیگر… اما طرفداران خودش را دارد.

شاید خیلی ها نمی داند که چگونه وارد این عرصه شدی؟

از سال 1378 موسیقی حرفه ای را شروع کردم. من با قرائت قرآن به استعدادم در خوانندگی پی بردم! حتی چندین بار هم در اهواز انقدر صدایم به دل شان نشست که برایم مرخصی چندروزه نوشتند! با دیدن چنین استقبال هایی بود که به کلاس های آواز مراجعه کردم و زیر نظر استاد صادقیانی که متاسفانه خارج از کشور رفته اند آموزش دیدم.

سه سال در کنار ایشان موسیقی سنتی کار می کردم و سبک من چند سالی سنتی بود. از سال 1380 بدلیل علاقه ای که به موسیقی پاپ داشتم سبکم را از سنتی به پاپ تغییر دادم و تاسال 1383 دوره های آموزشی را گذراندم و در سال 1383 تولید اولین آلبومم را شروع کردم که در سال 1385 هم منتشر شد.

علی اصحابی این روزها چه می کند؟

این روزها مشغول ساخت قطعاتی هستیم که به زودی منتشر می شود. این قطعات قرار بود به صورت آلبومی اینترنتی منتشر شود که یکسری دلایل موجب شد به صورت جداگانه هر کدام را منتشر کنیم. کوشان حداد، پازل باند، امیر حیدری، عبدالجبار کاکایی، سینا ملکی، ترانه مکرم و علی دیباج از عوامل این قطعات هستند که خودم هم چند قطعه را ساخته ام.

در مورد فضا و سبک کارها بگو.

فضای این قطعات خیلی نزدیک به آلبوم «کولاک» و «جهنم» است. ترانه های این قطعات سنگین تر از کارهای قبلی ام می باشد. حتی سعی کردیم پاپ و سنتی را به صورت تلفیقی انجام بدهیم، به دلیل این که وقتی می بینیم این نوع کارها را مخاطبانم استقبال می کنند، چنین کارها را تولید می کنم و فکر می کنم از قطعات آلبوم «دیره» موفق تر خواهد بود.

چقدر از جایگاه امروزی ات راضی هستی؟

خدا رو شکر راضی هستم. اما خب قبول دارم نسبت به قبل فعالیتم کم شده البته، برنامه هایی دارم که بهتر از قبل باز خواهم گشت البته با یاری خدا.

نام علی اصحابی مردم را یاد چه اثری می اندازد؟

فکر می کنم مردم با شنیدن اسم من یاد قطعه قدیمی «به خدا جهنمم جایی واسه تو نداره» می افتند که به رزومه کاری ام در سال 1384 باز می گردد.

به نظر خودت افت نکرده ای؟

نه. من چند سالی کم کارتر بوده ام و مشغول ساخت آلبومم بودم، اما خب یک سری مسائل پیش آمد که نباید پیش می آمد و این مسائل موجب شد وجود در بازار موسیقی کم رنگ تر بشود.

تو شروع فعالیتت هم زمان با خواننده های پرطرفدار امروزی بود اما خب می بینیم کمتر از آنها دیده می شوی، چرا؟

اول به خاطر شغل دومم نتوانستم تمام فکرم را سمت موسیقی متمرکز کنم و این را هم بگویم، من سه یا چهار سال وقت صرف آلبوم هایم می کردم و انتشار آلبوم «دیره» با وجود همان اتفاق هایی که نمی خواهم در موردش بگویم، موجب شد آن گونه ای که می خواهم کارها پیش نرود. ولی مطمئنم با فعالیت های جدیدم که برایش برنامه ریزی کرده ام ان شاا… جبران خواهدشد.

اگر خواننده نمی شدی چی کاره می شدید؟

من کار ساخت و ساز را در کنار موسیقی دارم، که احتمالا اگر در خوانندگی موفق نمی شدم، همان را ادامه می دادم.

از خانواده ات بگو؟

4 تا برادر و 3 تا خواهر هستیم. یک خانواده پرجمعیت. یکی از آنها هم موسیقی کار می کند. دو تا از برادرهایم هم وکیل و قاضی هستند. سیستم کاری آنها با من بسیار متفاوت است پدرم هم بازنشسته دیوان عالی کشور است.

چقدرروی زندگی حرفه ای ات نقش دارند؟

خیلی زیاد نقش دارند. البته پدرم دوست داشت همان قاری قرآن باشم و بعدش هم دوست داشت سنتی بخوانم. به طور کلی برادران و خواهرانم و مادر بزرگورام مرا تشویق کردند که موسیقی را ادامه بدهم…

به نظر شما یک خواننده موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

صدای خوب، اخلاق خوب، انتخاب ملودی خوب، انتخاب تنظیم کننده مناسب و استعداد بالا که توانایی خلق یک کار موفق را داشته باشد، البته باید بگویم پس از مدتی صدای خواننده تکراری می شود و فقط اخلاق است که هنرمند را ماندگار می کند!!

به عنوان یک خواننده با تجربه جایگاه فعلی موسیقی ایران را چگونه بررسی می کنی؟

به نظرم جایگاه موسیقی دو سال پیش بهتر از امروز بوده است، چون یک سری مشکلات به وجود آمده که فقط مسئولین می توانند بهتر به آنها رسیدگی کنند با وجود این که موسیقی جهان روز به روز گسترده تر می شود.

فکر نمی کنید مجوز گرفتن آسان تر از قبل شده است؟

بله، خیلی آسان تر شده است. شاید قبلا انتشار آلبوم اینترنتی ممنوع بود و با باطل شدن مجوزمان همراه می شد که خودم هم این اتفاق را تجربه کردم. در کل مدتی سخت گیری و فشار زیاد شده بود که مدتی بعد آسان تر شد اما می تواند بگویم الان یکسری چیزها دوباره سخت شده است.

کم کنسرت می گذاری، چرا؟

الان سه سال است که نمی توان آن طور که باید اجرا داشته باشم، چون مشغول برنامه های دیگری هستم و مشکلاتی وجود دارد که قصد انتشار آن را ندارم، اما خدارو شکر شهرستان ها برنامه داریم.

چه خبر از آلبوم جدید؟

همه می دانند که من و «کوشان حداد» دوستان قدیمی هستیم و اولین کسی هم بودم که با او کار کردم و با این زمان کم خیلی کار سختی داریم چون وقتی من با کوشان کار می کنم کار کمی طولانی می شود، دلیل آن هم خوش سلیقه بودن وی است. فعالیت های دیگرم ساخت دو قطعه از آلبوم رسمی ام بوده که در سال 1395 منتشر خواهدشد. عوامل آلبوم هم فعلا مشخص نیست، اما علاوه بر کوشان حداد، اشکان آبرون و فکر می کنم میلاد ترابی از اعضای ثابت این آلبوم هستند که کارهای شان را تقریبا آغاز کرده اند…

برنامه آینده ات چیست؟

یک تیتراژ دارم که حدود سه ماه دیگر در مورد آن حرف می زنم، اما خب بیشتر هدفم روی جمع کردن آلبوم رسمی ام می باشد.

حرف آخر

اول تشکر می کنم از هوادارای عزیزم که عاشقانه دوست شان دارم و ممنونم که از من حمایت می کنند و امیدوارم کارهایی که از من منتشر می شود بتوانم جواب لطفشان را داده باشم. یک چیز را دوست دارم بگویم، امیدوارم روزی برسد که خوانندگان ارقام واقعی فروش آلبوم های شان را بگویند. یک زمانی بود آلبوم ها فروش خوبی داشت، اما به جرات می توان گفت فروش آلبوم ها زیر یکصد هزار نسخه رسیده است اما یک سری ها آن را انکار می کنند. امیدوارم هنرمندان هم این را قبول کنند و به دنبال چاره ای برای جلوگیری حداقل دانلودهای آثارهای موسیقی در فضای مجازی بروند و ممنون از شما که به یاد من بودید.

مجله خانواده سبز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا