پزشکی و سلامت

شاهدانه را به جیب فرزندان خود برگردانید

شاهدانه به دلیل داشتن اسید‌های چرب و اسید آمینه‌های ضروری و مواد معدنی برای رشد جسمی،‌ مغزی و عضلانی کودکان و نوجوانان لازم است.

دکتر حسن اکبری، محقق طب اسلامی ایرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به خواص شاهدانه افزود: یکی از مغذی‌ترین و قابل هضم‌ترین مواد غذایی، شاهدانه است که سرشار از پروتئین‌ها و اسید‌های آمینه ضروری و اسید‌های چرب مورد نیاز است، یعنی تمام چیزهایی که بدن نمی‌تواند در خود بسازد، در شاهدانه وجود دارد. این دانه گرم و خشک و بسیار انرژی زاست، به طوریکه خوردن آن انرژی زیادی را در بدن به صورت آنی آزاد می‌کند و جلوی گرسنگی‌های کاذب را می‌گیرد.

 

وی اظهار داشت: از خواص دیگر شاهدانه می‌توان ضد التهاب و ضد ورم بودن، کاهنده فشار خون، افزایش عملکرد سلول‌های بدن و کاهش چربی بد و تری گلیسیرید و کلسترول نامناسب خون، تامین مواد معدنی مانند روی و منگنز و…، درمان دردهای پا و زانو، درمان روماتیسم مفصلی و روماتیسم قلبی، درمان اختلالات سیری در افراد سیری ناپذیر و تقویت سیستم ایمنی بدن را بیان کرد.

 

دکتر اکبری در ادامه با اشاره به اینکه شاهدانه به عنوان داروی ضد ام اس تصریح کرد: کسانی که در اعضای خانواده خود مبتلا به این بیماری را دارند به آن‌ها شاهدانه بدهند و بقیه اعضا هم از این دانه به عنوان داروی پیشگیری از ام اس استفاده کنند. در واقع این دانه اگر روزمره و منظم مصرف شود به عنوان یک داروی پیشگیری و حتی داروی درمان بیماری ام اس می‌تواند استفاده شود.

 

وی بیان کرد: افراد میانسال برای پایداری جوانی و خانم‌ها جهت تنظیم هورمون‌های خود این دانه را میل کنند. دانشمندان آمریکایی در تحقیق روی این دانه مشاهده کردند که شاهدانه می‌تواند بعضی از سرطان‌ها مخصوصا سرطان سینه در خانم‌ها را مهار کند چون آنتی اکسیدان‌های موجود در آن به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند و با انرژی زایی، سیستم ایمنی بدن را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی تقویت می‌‌نماید.

 

این محقق طب اسلامی ایرانی عنوان کرد: شاهدانه برای درمان درد گوش، تاری دید، آبریزش بینی و تهوع، بیماری کزاز، پروستات در آقایان میانسال بسیار مفید است. این دانه به صورت ضماد همراه با روغن حیوانی و عسل برای درمان برخی تاول‌ها و سوختگی‌ها اثر دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: شاهدانه را حتما با حرارت کم و نمک طبیعی (سنگ نمک‌های آسیاب شده که دارای کلسیم و پتاسیم و… هستند) تفت دهید تا علاوه بر اثرات مفیدش طعم خوبی داشته باشد و روزانه یک قاشق مرباخوری تا یک قاشق غذا خوری مصرف کنید. استفاده بیشتر آن توصیه نمی‌شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا