اجتماعی

توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر کشور

 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر کشور خبر داد

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود یادگاری، اظهارداشت: بیماران دچار بیماری‌های زمینه ای از قبیل بیماران ریوی، قلبی، دیابتی، سرطانی، مبتلایان به بیماری های نقص ایمنی، بیمارانی که کورتن یا داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می کنند و همچنین افراد بالای 65 سال و زنان باردار جزو گروه های پر خطری هستند که می بایست، حتما علیه ویروس آنفولانزا واکسینه شوند.

 

وی با اشاره به اینکه از زمان تزریق واکسن آنفولانزا در بدن دو هفته به طول می انجامد تا آنتی بادی در بدن افراد تشکیل شود، خاطر نشان ساخت: ضروری است، افراد در معرض خطر از همین حالا و پیش از شروع فصل سرما، بازگشایی مدارس و در حقیقت قبل از شروع اپیدمی آنفولانزا نسبت به واکسینه کردن خود اقدام کنند.

 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همچنین کودکانی که  می بایست در مدت زمان طولانی آسپرین مصرف کنند، شیرخواران بالای شش ماه، کلیه کارکنان سیستم بهداشت و درمان اعم از دولتی و خصوصی، افرادی که از سالمندان مراقبت می کنند، نیز می بایست، علیه این بیماری واکسینه شوند.

 

وی گفت: هر چند سازمان بهداشت جهانی همه ساله نسبت به جمع آوری نمونه های ویروس از کشورهای مختلف از جمله کشور ما اقدام و با همکاری شرکت های داروسازی نسبت به ساخت واکسن آنفولانزای جدید مبادرت می کند با این حال با توجه به تغییر ژن های واکسن آنفولانزا، ضروری است، افراد در معرض خطر همه ساله واکسینه شوند. به عبارتی تغییر ژن های این ویروس و به دنبال آن تغییر سوش های واکسن باعث می شود که فرد همه ساله نیازمند تزریق واکسن جدید باشد.

 

یادگاری یادآور شد: ابتلا به ویروس آنفولانزا در افراد دچار بیماری های زمینه ای نه تنها سبب ابتلای آنان به عوارض این بیماری از قبیل عفونت های ریوی ناشی از ویروس و در مواردی، عفونت های ریوی ثانویه می شود که ابتلا به آنفولانزا موجب تشدید بیماری های زمینه ای در بیماران های قلبی- ریوی نیز خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزا دستگاه تنفسی شامل بینی،گوش، گلو و ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: علایم بیماری آنفولانزا هر چند شبیه سرماخوردگی است، اما ابتلا به آنفولانزا  کاملا متفاوت از آن است.

 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تب، درد عضلانی،لرز و عرق، سرفه خشک، خستگی و ضعف و احساس احتقان در بینی به عنوان علایم آنفولانزا نام برد که مبتلایان برخی یا تمام علایم فوق را نشان می دهند.

 

وی تصریح کرد: ابتلا به آنفولانزا در افراد در معرض خطر در موارد زیادی منجر به بستری شدن این بیماران در بیمارستان ها و مراکز درمانی می شود که این امر هزینه های زیادی را بر سیستم بهداشتی- درمان جامعه تحمیل می کند.

 

یادگاری گفت: فارغ از گروه‌های در معرض خطر، تمام افراد می توانند، برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، علیه بیماری آنفولانزا واکسینه شوند و هر چه درصد پوشش این واکسن در کشوری گسترده تر باشد، به نفع نظام سلامت آن جامعه خواهد بود.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا