آشپزی و آشپزخانه

با این شیوه‌های پخت و پز مواد غذایی را تبدیل به دارو کنید

پخت و پز مواد غذایی چنانچه بر مبنای دستورات بهداشتی قرار بگیرد، می‌تواند اثری دو چندان بر سلامت افراد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان اعتقاد دارند با دقت در نحوه مصرف مواد غذایی طبیعی می‌توان بهره درمانی و سلامتی بسیار بیشتری از آنها بدست آورد.

 

گفتنی است، متخصصان اعتقاد دارند سبزی‌های ریشه دار مانند سیب زمینی برای کسب حداکثر خواص درمانی باید پخته مصرف شوند، همچنین گوجه فرنگی و هویج در صورت پخته شدن دارای خواص بالای درمانی خواهند شد.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند، بهترین و ایمن‌ ترین روش برای خوردن تخم‌مرغ، آب پز کردن آن و نیز مخلوط کردن آن هنگام درست کردن نیمرو یا املت است.

 

کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند افراد از پیاز خام در سالاد استفاده کنند زیرا در حالت خام دارای خواص بیشتری به نسبت حالت پخته و یا سرخ شده است.

 

دیگر سبزیجات مانند کلم بروکلی، گل کلم و مارچوبه نیز در حالت بخار پز دارای خواص درمانی بسیار بالایی به نسبت حالت پخته و یا سرخ شده هستند.

 

بهترین روش برای خوردن انواع ماهی ها نیز بخار پز کردن آنها است که سبب جذب ویتامین‌ها، اسیدهای چرب امگا3 و 6 و همینطور مواد معدنی توسط بدن افراد می‌شود.

 

کارشناسان هشدار می‌دهند که افراد از سرخ کردن مواد غذایی تا حد ممکن اجتناب کنند و درصورت نیاز به سرخ کردن مواد غذایی آنها را توسط روغن‌های مخصوص سرخ کردنی و در دمای پایین و در مدت زمان استاندارد سرخ کنند.

 

سوختن مواد غذایی در نتیجه سرخ کردن بیش از حد سبب تغییر شکل سلول‌های ماده غذایی و جهش سلولی و نهایتا سرطانی شدن ماده غذایی و ورود یک ماده غذایی ناسالم به بدن می‌شود.

 

کارشناسان برای کم شدن ورود روغن به مواد غذایی هنگام سرخ کرد اضافه کردن مختلفاتی چون سیر خرده شده ، سبزی‌هایی چون جعفری، فلفل دلمه‌ای و یا حلقه‌های پیاز و لیمو را توصیه می کنند.

 

این ترکیب علاوه بر خوش عطر شدن ماده غذایی مانع از جذب بیش از حد روغن توسط ماده غذایی در حال سرخ می‌شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا