فرهنگ و هنر

نظر علیرضا خمسه درباره شرکت‌کنندگان مسابقه «ثانیه‌ها»

علیرضا خمسه درباره شرکت‌کنندگان مسابقه «ثانیه ها» بیان کرد که این افراد از کره مریخ نیامده‌اند و شاید هر شخص دیگری هم جای آنها باشد در مقابل دوربین دچار استرس شود و یا سطح پایین سوادش مشخص شود.

مسابقه «ثانیه‌ها»

علیرضا خمسه که اجرای برنامه «ثانیه ها» شبکه دو سیما را بر عهده دارد درباره شرکت‌کنندگان این مسابقه و پاسخ های نامربوطی که گاهی به سوال ها داده می شود  گفت: این پاسخ ها به مجموعه ای از ضعف ها از کمبود دانش اطلاعاتی گرفته تا تسلط بر خود در مقابل دوربین ربط دارد.

وی ادامه داد: در این سری از برنامه تلاش می کنیم تا به کسانی که پاسخ هایشان از سوال مورد نظر فاصله زیادی دارد و به نوعی نامرتبط است، تذکر دهیم. به این شیوه که ضبط برنامه را نگه می داریم و از شرکت کننده مورد نظر می خواهیم اگر از جواب سوالی اطمینان ندارد تنها بگوید «نمی دانم» و حالا تعداد «نمی دانم» های برنامه رو به افزایش است.

مجری برنامه «ثانیه ها» با اشاره به بعضی از این پاسخ ها که موجب خنده مردم شده است، بیان کرد: من بارها در مقابل دوربین اعلام کرده ام که این شرکت کنندگان فرزندان همین مردم هستند و از کره ماه و یا مریخ نیامده اند. همان کسانی که می خندند شاید اگر در مقابل دوربین قرار بگیرند دچار استرس شوند و سطح پایین سوادشان معلوم شود و به این ترتیب جواب های پرتی بدهند که باعث خنده شود.

علیرضا خمسه با اشاره به اینکه «ثانیه ها» یک مسابقه جدی است، عنوان کرد: شاید اگر این برنامه طنز بود چنین پاسخ هایی ایراد نداشت اما این برنامه برای خنده تولید نمی شود و شاید فرصتی است که به سطح پایین اطلاعات در جامعه تلنگر بزند. امروزه هرکسی یک گوشی موبایل در جیبش است که پایتخت یک کشور را با آن جستجو می کند و هر اطلاعات تاریخی، ادبی و… که بخواهد از گوگل می گیرد و شاید همین باعث شده است که از کتاب و مطالعات جدی تر دور شویم.

علیرضا خمسه همچنین نظام آموزشی را هم در کاهش اطلاعات عمومی شرکت کنندگان تاثیرگذار دانست و بیان کرد: از طرف دیگر نظام آموزشی ما هم جهت عوض کرده است. در دوره ای که ما دانش آموز بودیم از جمله مسایلی که برای سیستم آموزشی اهمیت داشت تقویت حافظه بود و ما باید اشعاری از شاعران بزرگ، تاریخ ادبیات، تاریخ سیاسی، جغرافیا و… را حفظ می کردیم اما اینها امروزه ارزش تلقی نمی شود. زمان ما اینکه کسی کل دیوان حافظ را از بر باشد یا داستان های شاهنامه را بداند یک ارزش بود اما امروزه گاهی حتی خوانندگان هم وقتی می خواهند قطعه ای را بخوانند آن را از روی گوشی موبایل خود می خوانند و خواننده هم دیگر به خودش سختی نمی دهد که شعر را حفظ کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در مسابقه از تحصیلات دانشگاهی برخوردار هستند، بیان کرد: با این حال یکی از مشکلاتی که ما در فرهنگ خود داریم این است که بلد نیستیم از واژه «نمی دانم» استفاده کنیم و این بسیار بد است. شاید مهمترین اتفاقی که در این برنامه می افتد همین باشد که مردم یاد بگیرند و از این واژه بیشتر استفاده کنند. وقتی کسی نسبت به چیزی آگاهی پیدا می کند، می گوید که نمی داند چون به آگاهی خود دانایی دارد. همچنان که ما شعر معروفی داریم که در آن گفته شده است «آنکس که نداند و نداند که نداند/ در جهل مرکب ابدالدهر بماند» و بر این اساس آگاهی به ندانستن خودش یک گام برای آگاهی است.

بازیگر سریال «پایتخت» همچنین درباره استرس شرکت کنندگان در مقابل دوربین تلویزیون عنوان کرد: من سعی می کنم فضایی در برنامه ایجاد کنم که این استرس ها برای مخاطبان ایجاد نشود و برای شوخی های دوستانه و پدرانه فضا را به نوعی تلطیف می کنم.

وی در پایان اظهار کرد: بعضی از مسایل هم به گروه کارگردانی و تولید کار مربوط می شود که باید در مراحل انتخاب شرکت کننده ها بررسی های بیشتری داشته باشند تا افرادی که شایستگی های لازم را دارند در مسابقه شرکت کنند. این مسابقه در نهایت به ما هشدار می دهد که شاید ادراکات فرزندان ما نسبت به بعضی از مسایل کاهش یافته است.

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا