تغذیه سالم

خواص بی‌نظیر انجیر

انجیر یا در اصطلاح لاتین FIG میوه‌ای شیرین و خوشمزه که دارای فواید و خواص بی‌نظیری است و معمولا با پوسته بیرونی به رنگ بنفش یا سبز شناخته می‌شود و داخل آن دانه‌های ریز زیادی وجود دارد. داخل انجیر تقریبا صورتی رنگ است.

انجیر و برگ‌های آن سرشار از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. از جمله فواید انجیر می‌توان به بهبود هضم سالم، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و کمک به مدیریت سطح قند خون اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی فواید و مضرات انجیر بپردازیم.

خاصیت انجیر

ارزش غذایی انجیر

انجیر تازه سرشار از مواد مغذی بوده و در عین حال کالری نسبتاً کمی دارد، که باعث شده یک میان وعده عالی و سالم باشد.

ارزش غذایی یک انجیر تازه کوچک (40 گرم) به شرح زیر است:

  • کالری: 30
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 8 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • مس: 3٪ از ارزش روزانه (DV)
  • منیزیم: 2% از ارزش روزانه
  • پتاسیم: 2% از ارزش روزانه
  • ریبوفلاوین: 2% ارزش روزانه
  •  تیامین: 2% از ارزش روزانه
  • ویتامین (B6) : 3% درصد از ارزش روزانه
  •  ویتامین (K) : 2% از ارزش روزانه

انجیر تازه به دلیل دارا بودن قند طبیعی حاوی مقداری کالری است، و به عنوان یک میان وعده مقوی و کم کالری به حساب می‌آید.

اما انجیر خشک دارای قند و کالری زیادی است، چرا که میوه‌ها وقتی خشک می‌شوند قند آنها بیشتر می‌شود.

بعلاوه انجیر حاوی مواد مغذی از جمله مس و ویتامین B6 می‌باشد.

مس یک ماده معدنی ضروری است که در چندین فرآیند بدن از جمله متابولیسم و تولید انرژی و تشکیل سلول‌های خونی، بافت‌های همبند و انتقال دهنده‌های عصبی نقش مهمی دارد.

ویتامین B6 یک ویتامین ضروری برای کمک به تجزیه پروتئین‌های غذایی و ایجاد پروتئین‌های جدید است و نقش مهمی در سلامت مغز دارد.

خواص انجیر

فواید و خواص انجیر

انجیر مزایای زیادی برای سلامتی دارد، از جمله افزایش سلامت گوارش و قلب، و کمک به مدیریت سطح قند خون.

افزایش سلامت دستگاه گوارش

از قدیم‌الایام از انجیر به عنوان یک درمان خانگی برای یبوست استفاده می‌شده است.

انجیر سرشار از فیبر است که باعث نرم کردن و افزایش حجم مدفوع، و کاهش یبوست شده، و عملکردی شبیه به یک پری‌بیوتیک دارد- ازاین‌رو برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

بهبود سلامت قلب و عروق با انجیر

این میوه شیرین و خوشمزه باعث بهبود فشار خون و کنترل سطح چربی خون شده، و می‌تواند به بهبود سلامت عروق و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

کمک به مدیریت سطح قند خون با انجیر

نتایج حاصل از یک تحقیق قدیمی بر روی 10 نفر نشان داد که مصرف چای برگ انجیر همراه با صبحانه نیاز آنها به انسولین را کاهش داد، و دوز انسولین آنها در آن ماه حدود 12 درصد کاهش یافت.

بعلاوه، نتایج حاصل از یک مطالعه جدیدتر حاکی از آن بود که نوشیدنی‌های حاوی دوزهای بالای عصاره میوه انجیر نسبت به نوشیدنی‌های بدون عصاره میوه انجیر دارای شاخص گلیسمی (GI) پایین‌تری هستند، به این معنی که این نوشیدنی‌ها تأثیر بهتری بر سطح قند خون دارند.

با این‌حال انجیر، به خصوص انجیر خشک، حاوی مقدار زیادی قند است که در کوتاه مدت باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. پس اگر در مدیریت قند خون‌تان دچار مشکل هستید، بهتر است مصرف انجیر را محدود کنید.

خواص ضد سرطانی انجیر

طی نتایج به دست آمده از تحقیقات آزمایشگاهی، برگ انجیر و لاتکس طبیعی گیاه انجیر از ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و رشد سلول‌های سرطانی کبد جلوگیری می‌کند.

بهبود سلامت پوست با انجیر

انجیر اثرات مفیدی بر روی پوست دارد، به ویژه در افرادی که مبتلا به آلرژیک درماتیت یا پوست خشک و خارش‌دار ناشی از آلرژی هستند.

فواید انجیر

مضرات انجیر

گاهی ممکن است انجیر مضراتی نیز به همراه داشته باشد. برای مثال، از آنجایی که انجیر برای درمان خانگی یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی ممکن است باعث اسهال و مشکلات گوارشی شود.

بعلاوه انجیر سرشار از ویتامین K است که ممکن است با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد و اثربخشی آنها را کاهش دهد.

در صورتی که از داروی رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، به منظور کاهش خطر عوارض باید مصرف انجیر و سایر موادغذایی سرشار از ویتامین K را محدود کنید.

سخن پایانی

انجیر مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد. علاوه بر میوه انجیر، برگ درخت انجیر و چای انجیر نیز دارای خواص زیادی هستند. برای رفع یبوست می‌توانید از انجیر خشک استفاده کنید.

انجیر به دلیل دارای بودن ویتامین K می‌تواند با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد و انجیر خشک به دلیل قند بالایی که دارد باید در حد اعتدال مصرف شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا