پزشکی و سلامت

عوارض مصرف خودسرانه داروهای گیاهی را جدی بگیرید

 

یک متخصص طب سنتی گفت: داروهای گیاهی برای بیماران حتما باید پس از تشخیص مزاج بیمار برای وی تجویز شود.

فاطمه جوادی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مصرف خودسرانه داروهای گیاهی گفت: داروهای گیاهی همچون داروهای شیمیایی دارای عوارض متفاوتی هستند و نباید به صورت خودسرانه مصرف شود.

 

وی ادامه داد: مصرف بعضی از این داروهای گیاهی که عموما در عطاری‌ها فروخته می‌شود، عوارض چندانی ندارد اما برخی از آنها به علت بالا بودن دوز دارویی در صورتی که بدون تشخیص پزشک استفاده شود، دارای عوارض متعددی خواهند بود.

 

این پزشک طب سنتی تصریح کرد: طبع افراد در چند دسته صفراوی- بلغمی- سوداوی- دموی تقسیم بندی می‌شود و پزشکان طب سنتی و حتی عطاری‌ها باید قبل از تجویز این داروها از نوع مزاج و طبع بیماران به طور دقیق آگاهی پیدا کنند.

 

جوادی پیرامون مدت زمان ماندگاری گیاهی دارویی در بدن افراد تصریح کرد: ماندگاری گیاهان دارویی در بدن به طور معمول به مدت یک سال است اما در صورتی که تاریخ مصرف آن بگذرد و منتفی شود، خاصیت دارویی و درمانی خود را از دست خواهد داد.

 

وی پیرامون مصرف میانگین داروهای گیاهی به صورت روزانه در بیماران اذعان کرد: به طور متوسط طول درمان با داروهای گیاهی در حدود 15 روز می‌باشد، حتی امکان دارد مصرف برخی از این داروها بیش از 15 روز طول بکشد .

 

جوادی خاطر نشان کرد: عجله برخی بیماران برای سرعت بخشیدن در بهبود بیماری‌شان و استفاده همزمان از داروهای شیمیایی باعث ایجاد مداخله در عملکرد داروهای گیاهی و از بین رفتن تاثیر مثبت آن در بهبود بیماری خواهد شد.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا