پزشکی و سلامت

از طاسی سکه‌ای نترسیم

 

بیماری طاسی سکه‌ای یا ریزش موی منطقه ای نوعی بیماری است که هر قسمت از بدن که دارای رویش موی حجیم است را در برگرفته و در هر سنی احتمال بروز آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، ریزش موی سکه‌ای نوعی بیماری است که به صورت ناگهانی و یا تدریجی در ناحیه‌ی سر، ریش و یا  حتی ابرو و مژه مردان ظهور پیدا می‌کند.

 

عامل به وجود آورنده‌ی این بیماری هنوز مشخص نشده است

به طور کلی ریزش سکه‌ای موی سر هم در مردان و هم در زنان به یک اندازه وجود دارد.

 

ممکن است، این نوع بیماری یک منطقه یا چند منطقه و یا حتی منطقه‌ی وسیعی از پوست سر را در بر بگیرد.

 

افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند معمولا از وضعیت ظاهری خود شکایت دارند و در پی آن به دنبال راه‌های درمان و برگشت مجدد ظاهر طبیعی موهای خود به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه م‌کنند.

 

طاسی منطقه‌ای در چه محدوده‌ی سنی قابل مشاهده است

صداقت پیشه متخصص پوست و مو در ارتباط با سن ابتلا به بیماری طاسی منطقه ای یا ریزش سکه‌ای سر می‌گوید: این بیماری در هر سنی ممکن است در فرد ظهور پیدا کند اما وسعت منطقه‌ی ریزش افرادی که در سنین چهار یا پنج سالگی درگیر آن می‌شوند، نسبت به افرادی که در سنین بالا دچار آن می‌شوند به نسبت قابل توجهی بیشتر است که از دلایل اصلی آن می‌توان به کمبود محبت و عاطفه در کودکان و یا حتی استرس‌های ناشی از ترس در آنها که به هر دلیلی به وجود آمده است اشاره کرد.

 

علائم نشان دهنده‌ی طاسی منطقه ای

به طور کلی عواملی چون عصبی شدن، استرس، هیجان، بی خوابی یا کم خوابی می‌توانند در ابتلا به بیماری ریزش موی سکه‌ای به عنوان محرک اصلی عمل کنند.

 

نحوه درمان 

دکتر احسانی یک متخصص پوست و مو دیگر نیز پیرامون روش‌های درمانی بیماری ریزش موی سکه‌ای می‌گوید: هنوز درمان قطعی و ریشه‌ای برای این بیماری وجود ندارد اما برای درمان قطعی آن می‌توان از روش‌هایی نظیر تزریق کورتون زیر پوست و همچنین داروهای دیگر استفاده کرد.

 

وی افزود: این بیماری تا حد مشخصی قابل درمان است اما به طور کامل درمان نخواهد شد.این درحالی است که بیماری ریزش موی سکه‌ای حدود 1 درصد افراد جامعه را در بر می گیرد.

 

همچنین تزریق داورهای محرک رشد مو و داروهایی که در سیستم ایمنی بدن نقش تضعیف کننده دارند می‌تواند در درمان این بیماری موثر باشند.

 

 

 

گزارش از فرزانه فدوی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا