پزشکی و سلامت

اثر سوء مصرف استامینوفن در دوران بارداری برجنین

سلامت نیوز: دانشمندان به زنان هشدار داده اند که هنگام بارداری در مورد مصرف استامینوفن احتیاط کنند زیرا این مسکن رایج ممکن است بر روی توان باروری کودکان پسر تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری بی بی سی ،پژوهشگران در دانشگاه ادینبورگ با انجام آزمایش بر روی موش ها به این نتیجه رسیدند که پس از یک هفته مصرف استامینوفن تولید هورمون تستوسترون متوقف می شود. این هورمون در تشکیل اعضای تولید مثل در جنین پسر و توان باروری آنها نقش اساسی دارد.

بر اساس دستورالعمل های پزشکی در انگلیس مسکن استامینوفن تنها در صورت لزوم، برای مدتی کوتاه می تواند توسط زنان باردار مصرف شود و آن دسته از زنان باردار که برای دراز مدت نیاز به استفاده از مسکن دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

سازمان نظارت بر محصولات دارویی درانگلیس می گوید که استامینوفن یکی از مسکن هایی است که مصرف آن عموما برای زنان باردار امن تلقی می شود.

پژوهش های انجام شده در دانمارک نشان داده است که مصرف استامینوفن توسط زنان باردار ممکن است توان باروری کودکان پسر را با مشکل مواجه کند.

دکتر راد میچل، سرپرست گروه پژوهش دانشگاه ادینبورگ گفت: نتیجه تحقیقات اخیر اضافه بر شواهد موجود نشان می دهد که استفاده دراز مدت از استامینوفن ممکن است در جنین پسر باعث اختلالاتی در توان باروری شود.

استامینوفن یا پاراستامول یکی از پرفروش ترین داروهایی است که تقریبا در همه جای دنیا بدون نسخه پزشک در اختیار مردم قرار می گیرد.

استامینوفن نامی است که برای داروی پاراستامول در آمریکا، کانادا و ژاپن انتخاب شده است و همچنین با نام های تجاری مختلفی مانند پنادول و تایلنول در کشورهای دیگر انگلیسی زبان به فروش می رسد. پاراستامول به عنوان یک مسکن ضعیف دردهای جسمی و تب بر مصرف می شود.

البته پژوهشگران هشدار می دهند هنوز برای آنکه بدانیم نتیجه تحقیقات اخیر تا چه حد در مورد انسان صدق می کند بسیار زود است، زیرا انجام تحقیقاتی مشابه روی زنان باردار غیر اخلاقی و نتیجه آن غیر ممکن است.

از سوی دیگر کالج سلطنتی پزشکی کودکان می گوید که استامینوفن مسکنی مفید برای درمان بسیاری از دردهاست و نباید به طور کلی کنار گذاشته شود.

دکتر مارتین وارد-پلات، سخنگوی این کالج می گوید: تب در دوران بارداری می تواند به جنین در حال رشد آسیب های زیادی برساند. بنابر این مصرف مقداری استامینوفن در بعضی از مواقع ضروری است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا