پزشکی و سلامت

عمده‌ترین علت تکرر خون دماغ

سلامت نیوز:یک متخصص گوش، حلق و بینی خشکی مخاط بینی را عمده‌ترین عامل بروز خون دماغ‌های مکرر عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا دکتر مریم اعتمادی با بیان اینکه عوامل متعددی در خون دماغ شدن یک فرد دخیل هستند، گفت: ضربه به بینی، دست‌کاری بینی، انجام جراحی‌های بینی و مصرف برخی داروها از جمله آسپرین می‌تواند موجب بروز خون دماغ در افراد شود.

وی اظهار کرد: همچنین فشار خون بالا که کنترلی بر روی آن انجام نشود و نیز برخی تومورهای داخل بینی می‌توانند به عنوان دیگر علل موثر در خون دماغ شدن افراد شناخته شوند.

این متخصص گوش، حلق و بینی اظهار کرد: در برخی موارد خون‌ دماغ، علل ایجاد آن ناشناخته می‌ماند.

اعتمادی خاطرنشان کرد: آنچه که اهمیت دارد این است که بیشترین علل خون دماغ مربوط به مشکلاتی در قسمت جلویی بینی است که سریعا به درمان‌های اولیه پاسخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: فردی که دچار خون دماغ می‌شوند باید سر خود را جلو گرفته تا از ورود خون به درون حلق پیشگیری شود و سپس به مدت 10 دقیقه قسمت جلوی بینی خود را فشار دهد تا خونریزی متوقف شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه خون بینی به هنگام خون دماغ شدن از شاهرگ اصلی در گردن عبور می‌کند، گفت: همچنین برای بند آوردن خون می‌توان از یخ نیز استفاده کرد، بصورتی که یخ را روی گردن گذاشته تا حرکت خون در این قسمت کند شود.

اعتمادی با بیان اینکه در بیشتر موارد خون دماغ با درمان‌های اولیه بند آمده و متوقف می‌شود، اظهار کرد: اگر افراد در صورت درمان علل خون دماغ از جمله فشار خون بالا، مکررا خون دماغ می‌شوند باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

وی یادآور شد: همچنین افرادی که در جریان خون دماغ شدن با اقدامات اولیه خونریزی آنها بند نیامد باید به اورژانس اطلاع داده تا با انجام پانسمان دو طرف بینی فرصت برای یافتن علت خون دماغ و درمان آن پیدا شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی بیشترین علت خون دماغ شدن مکرر را خشکی مخاطات بینی عنوان کرد و افزود: با مراجعه به پزشک داروهایی در زمینه رفع خشکی مخاط تجویز شده و مشکل فرد بهبود می‌یابد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا