پزشکی و سلامت

تاثیر ورزش در ناباروری

 

دکتر نرگس علیان [ متخصص زنان و زایمان

ناباروری در زوجها می تواند دلایل متفاوت داشته باشند. براساس تحقیقات به عمل آمده ، از جمله دلایل ناباروری ، استرس بالا ، تخمک گذاری نامنظم و سندرم تخمدان پلی کیستیک است. ناباروری به زمانی گفته می شود که یک زوج ، یکسال پس از مقاربت بدون جلوگیری قادر به بارداری نیستند. ناباروری در زوجها می تواند دلایل متفاوت داشته باشند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، از جمله دلایل ناباروری ، استرس بالا ، تخمک گذاری نامنظم و سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

در حقیقت استرس زیاد موجب ایجاد اختلالات در قاعدگی شده و توانایی باروری در خانمها را به شکل چشمگیری کاهش می دهد. اختلال در تخمک گذاری یکی دیگر از دلایل عمده در ناباروری زنان به شمار می رود. به طور کلی 39درصد از علل ناباروری مربوط به این مسئله است. بدون عمل تخمک گذاری لقاح انجام نمی شود. خانمهایی که دارای قاعدگی های نامنظم بوده و عمل تخمک گذاری به ندرت در آنها صورت می گیرد دارای اختلال در تخمک گذاری هستند. مطالعات نشان داده اند که کاهش وزن موجب تخمک گذاری طبیعی و برقراری دوره های قاعدگی و افزایش توانایی باروری می شود.

ورزش باعث پیشگیری و درمان ناباروری می شود اصولاً تحرک کافی و ورزش ، نقش ویژه‌ای در کلیه مراحل مربوط به بارداری ، تغییرات خاص سن بلوغ و عوارض مربوط به دوران سالمندی دارد. زنانی که تحرک کافی دارند، زمانی که اقدام به باردار شدن می‌کنند ، با مشکلات کمتری روبرو می‌شوند و به علت داشتن وزن مناسب از عوارضی مانند پرفشاری مخصوص زایمان ، اختلالات گوارشی و نیز چاقی بیش از حد مصون می‌مانند. تحرک و ورزش نقش ویژه ای در بارداری ، زایمان ، پیشگیری از پوکی استخوان و عوارض یائسگی در سنین سالمندی دارد.

افزایش وزن در توانایی باروری زنان اثر نامطلوب داشته و احتمال سقط زودهنگام را به همراه دارد بنابراین انجام حرکات ورزشی می تواند در نگهداشتن وزن متناسب در طول دوره بارداری کمک زیادی به خانمهای باردار کند. خانم هایی که در طول روز تحرک کافی دارند و فعالیتهای ورزشی انجام می دهند ، در طول دوره باردری با مشکلات کمتری روبرو بوده ، زایمان راحت تری خواهند داشت. در حقیقت ورزش به کاهش وزن خانمها کمک کرده و از بروز عوارضی چون پرفشاری مخصوص زایمان و اختلالات گوارشی جلوگیری می کند.

یکی از عمده‌ترین دلایل نازایی در زنان ، خصوصاً در افراد چاق مربوط به عارضه تخمدان پلی کیستیک ( نوعی عارضه متابولیک ) است که می‌توان با انجام حرکات ورزشی متعادل و زیر نظر پزشک این عارضه را درمان کرد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. ورزش های متعادل از جمله یوگا ، مدیتیشن استرس در خانمها را تا اندازه زیادی کاهش داده و توانایی باروری را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد ورزشهای متعادل از مهمترین راههای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

درحقیقت کاهش وزن دربهبود نشانه های تخمدان پلی کیستیک و ایجاد تخمک گذاری مناسب و افزایش قدرت باروری نقش موثری دارد. ورزش زیاد احتمال ناباروری را افزایش می دهد کارشناسان توصیه کردند که زنانی که قصد بارداری دارند ، نباید ورزش های شدید و زیاد انجام دهند زیرا ورزش زیاد منجر به لاغری زیاد می شود و می تواند تخمک گذاری را متوقف کند و دوم اینکه اگر وزن طبیعی بدن حفظ شود و فعالیت شدید و ورزش زیاد ( مانند دویدن ، شنا و اسکی ) بیش از یک ساعت در روز در روند تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند. مطالعات نشان می دهند افرادی که در روز ورزش های شدید و بیش از یک ساعت انجام می دهند دچار مشکل تخمک گذاری می شوند.

پزشک آنلاین

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا