فرهنگ و هنر

کارگردان جنجالی و معروف سینمای ایران سرطان ریه دارد

برخی رسانه‌ها پیش از این بار‌ها از من پرسیده‌اند که آیا شما سرطان دارید یا خیر؟ از آن‌جائیکه در ابتدا این عارضه در حد یک عفونت ساده ریوی بود و مراحل درمان آن سپری می‌شد.

ابتلا به سرطان ریه، درخواست کمک مردمی و موضوع تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در عرصه سینما و رسانه ملی از ابهاماتی بود که باید از فرج الله سلحشور کارگردان آثار ارزشمند «اصحاب کهف»، «ایوب پیامبر(ع)»، «یوسف پیامبر(ع)» و بازیگر فیلم دفاع مقدسی «پرواز شب» زنده یاد رسول ملاقلی‌پور و «توبه نصوح» می‌پرسیدیم.

طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها این بیماری و عارضه را تکذیب کرده‌اند و برخی نیز اعلام کرده‌اند که این بیماری در حد یک عفونت ریوی است. اما از روزی که مهدی سلحشور مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در پشت تریبون یکی از مجالس عزاداری حضرت زهرا (س) از مردم خواست که برای سلامتی برادرش دعا کنند، این موضوع جدی‌تر شد. تا اینکه به بهانه بررسی رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون لزوم ۵۰ سال فعالیت در عرصه هنر دفاع مقدس و کمک مردمی به فیلم حضرت موسی (ع) و حضرت خدیجه (س)، جریان عارضه سرطان ریه را نیز جویا شدیم.

فرج الله سلحشور

** بیماری ریه صحت دارد، اما با دعای خیر مردم سلامتی حاصل می شود

فرج الله سلحشور در ابتدای این گفتگو، در پاسخ به سوالی درباره مسائل مطرح شده پیرامون بیماری ریه اش تصریح کرد: برخی رسانه‌ها پیش از این بار‌ها از من پرسیده‌اند که آیا شما سرطان دارید یا خیر؟ از آن‌جائیکه در ابتدا این عارضه در حد یک عفونت ساده ریوی بود و مراحل درمان آن سپری می‌شد، اعلام کردم که “باور نکنید که من سرطان دارم”. اما حالا دیگر حقیقتاً سرطان ریه دارم و دروغ نیست که می‌گویند شیمی درمانی می‌شوم و مراحل جلوگیری از پیشرفت این غده سرطانی بدخیم توسط پزشکان دنبال می‌شود.

فرج الله سلحشور در ادامه اظهار کرد: من در راه اعتلای سینمای ایران حرص زیادی خوردم، زیاد بحث کردم تا این سینما مأمنی باشد برای ترویج انقلاب اسلامی و نه اشاعه دهنده تفکرات و مبانی تفکری غرب. پزشکان اعتقاد دارند بیماری پیشرفت زیادی داشته اما مردم مسلمان ما دعا کنند ان شاءالله سلامتی حاصل خواهد شد.

** سینمای امروز ایران، اسلامی نیست

فرج الله سلحشور در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه تعالیم اسلامی بنیانگذار سینمای ایران نیست، افزود: من نزدیک به سه دهه است که می‌گویم سینمای ایران عضوی از سینمای جهانی است که در جهت هالیوود و اهداف آمریکا حرکت می‌کند. به عبارت بهتر، سینماگران ما درصدد ترویج آن سینمایی هستند که خط فکری آن را هالیوود به دنیا آموزش داده است. با این اوصاف، چگونه می‌توانیم دغدغه‌های مقام معظم رهبری را محقق کنیم؟! سینمای امروز ایران سینمایی است که برخاسته از ارزش‌های اسلام و قرآن نیست و معتقدم نه تنها اسلامی نیست بلکه بنیان‌گذار آن کمپانی‌های صهیونیستی هستند.

** سینمای ایران خدامحوری، معناگرایی، عبرت‌آموزی و واقع‌نگری را سرلوحه کار خودش قرار دهد

کارگردان سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان در این سینما تفکر اسلامی را نهادینه کرد، گفت: باید برای این سینما که متاسفانه جایی برای ایمان، حیا و عفاف نیست، مبانی جدیدی تعریف شود. در جمهوری اسلامی ایران، سینمایی باید فعالیت کند که خدامحوری، معناگرایی، عبرت‌آموزی و واقع‌نگری را سرلوحه کار خودش قرار دهد. نباید اجازه دهیم دشمن در این میدان، طرح‌ها و اندیشه‌های خودش را به ما القاء کند. چرا دیگر خبری از فیلم‌های ارزشی همچون «آژانس شیشه‌ای»، «دیده‌بان»، «ملک سلیمان»، «سی و سه روز» و «طلا و مس» نیست؟

فرج الله سلحشور سینما را اهرمی برای حرکت جامعه به سمت ارزش‌ها دانست و خاطرنشان کرد: خانواده سینمای امروز، هالیوودی است و باید اذعان کرد که سینمای ایران برای ایران نیست، چرا که سینما و بازیگران ایرانی ما هالیوودی می‌اندیشند. اگر سینما در راستای رسیدن به یک عاقبت سرشار از رستگاری قرار بگیرد آن‌گاه جامعه نیز به سمت ارزش‌ها متمایل خواهد شد. این مهم مستلزم آن است که باور کنیم کارکرد هنر آن قدر در جامعه نقش موثر و اساسی دارد.

** سینمای ایران با “برادر برادر گفتن” و نشان دادن چند صحنه نماز اسلامی نمی‌شود

فرج الله سلحشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر لزوم کارِ ۵۰ ساله در حوزه دفاع مقدس اضافه کرد: این توصیه مقام معظم رهبری، توصیه‌ای بوده که نشان می دهد ایشان تأکید دارند مدیران سینما و حوزه فرهنگ و کتاب در راستای تحقق آن گام بردارند. صراحتاً بگویم که با “برادر برادر گفتن” و چند صحنه نماز و گلدسته مساجد نشان دادن، سینمای ایران اسلامی نمی‌شود. سینمای ایران اگر بخواهد اسلامی شود باید تغییراتی داشته باشد. باید با این مبانی، فیلمنامه بنویسند و قدم به قدم نیرو تربیت شود تا دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری به مرحله اجابت برسد. بزرگان و علمای ما وظیفه دارند تعریفی از سینمای درست اسلامی داشته باشند.

کارگردان سریال تلویزیونی «اصحاب کهف» در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص ساخت دو فیلم حضرت موسی (ع) و حضرت خدیجه (س) افزود: من اعلام کرده‌ام برای ساخت این آثار به بازیگر، فیلمبردار و فضایی در خارج از کشور نیاز نداریم. خوشبختانه در ایران هیچ چیز کم نداریم؛ مجموعه ای از بسترهای مناسب و ظرفیت کاری و مکان‌های زیبا برای ساخت یک اثر فاخر در ایران موجود است. ان شاالله اگر با دعای خیر مردم بهبودی حاصل شد با لطف خداوند فیلم حضرت موسی (ع) را در ایران خواهم ساخت.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که روزی را ببینم که تفکر هالیوودی در سینمای این مملکت جایی نداشته و سینمای ایرانی بنا نهاده شده باشد. این امر هم تنها یک راه دارد؛ تبلیغ سینمای آمریکا را کنار بگذاریم و سینماگران حزب اللّهی را به میدان بیاوریم تا سینمای انقلابی را ترویج دهند.

** سریال‌های قرآنی می‌تواند به توسعه و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در مقوله هنر هفتم کمک کند

فرج الله سلحشور در خاتمه خاطرنشان کرد: ساخت سریال حضرت موسی (ع) در ۱۰۰ قسمت پیش بینی شده که نگارش ۸۰ قسمت آن به پایان رسیده و از آنجایی که رسانه ملی در شرایطی قرار دارد که هیچ گونه کمکی برای آغاز پیش تولید کار نخواهد داشت، به همین خاطر از مردم خواستم برای ساخت این فیلم کمک کنند. البته در این میان برخی از دلالان هم پیشنهاد اشتراک دادند که به طور کامل مخالفت کردم. مدیران ما باید بدانند که ساخت این گونه سریال‌های قرآنی می‌تواند به توسعه و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در مقوله هنر هفتم کمک کند.

دفاع پرس

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا