پزشکی و سلامت

ترک اعتياد با يونجه

خبرگزاري آريا- ونجه سرشار از ويتامين‌هاي A ،C ،E ،K مي‌باشد. مقدار ويتامينC آن 2 برابر جعفري و 4 برابر ليموترش است و ويتامين آن از شب کوري جلوگيري مي‌کند.
يونجه
يونجه گياهي است علفي و چند ساله که ارتفاع آن تا يک متر مي‌رسد. برگ‌هاي آن داراي سه برگچه مي‌باشد. برگچه هاي نوک تيز، سبز رنگ و بيضي شکل است.
گل‌هاي يونجه به شکل سبز و به رنگ بنفش تيره يا آبي روشن است.
ميوه يونجه مانند صدف بوده و دانه داخل ميوه مانند لوبيا ولي کوچک‌تر از آن مي‌باشد.
يونجه ريشه اي بسيار عميق دارد و ريشه آن تا سه متر به داخل زمين نفوذ مي‌کند و بنابراين منبع ويتامين‌ها و مواد معدني است که از خاک مي‌گيرد.
تاريخچه
يونجه از زمان‌هاي بسيار قديم در ايران کشت مي‌شده است و در حدود پنج قرن قبل از ميلاد مسيح از ياران به يونان برده شد و در قرن هفتم بعد از ميلاد به اروپا راه يافت.
يونجه در ايران در مناطق مرکزي و جنوبي به مقدار بسيار زياد کشت مي‌شود. زنبور عسل گل يونجه را دوست دارد و از آن شهد زيادي به دست مي‌آورد و تبديل به عسل مي‌کند. پرورش اين گياه در قديم براي تهيه علوفه چهارپايان بوده ولي در حال حاضر به علت دارا بودن مواد مغذي به مصرف غذايي نيز مي‌رسد.
ترکيبات شيميايي
يونجه سرشار از ويتامين‌هاي A، C، E، K مي‌باشد. مقدار ويتامينC آن 2 برابر جعفري و 4 برابر ليموترش است و ويتامين آن از شب کوري جلوگيري مي‌کند.
يونجه همچنين مقداري ويتامينD داشته و سرشار از ويتامين K است که خوردن آن از خونريزي جلوگيري مي‌کند و پخته آن براي رفع يبوست مفيد است. ضماد پخته يونجه روزي 2 بار جهت رعشه مفيد است.
براي نرم کردن سينه و تسکين سرفه روزي 2-3 فنجان دم کرده تخم يونجه را مصرف کنيد.
همچنين داراي آميلاز که آنزيم مخصوص هضم مواد نشاسته‌‎اي است مي‌باشد. آنزيم‌هاي بسياري در يونجه يافت مي‌شود، به عنوان مثال مي‌توان از اميلاز، اينورتاز، و پکتيناز نام برد. يونجه داراي حدود 20 درصد پروتئين مي‌باشد.
اسيدآمينه‌هاي موجود در يونجه عبارتند از: ليزين، آرژنين، هيستيدين، آدنين، فنيل‌آلانين، آسپاراژين و سيستين.
يونجه داراي اسيد فسفريک نيز هست يونجه همچنين داراي منيزيم، آهن و مقدر جزئي ارسنيک و سيليس است بنابراين يونجه از نظر مواد غذايي بسيار قوي است و غذاي خوبي براي انسان و حيوانات است.
يونجه
خواص داروئي
يونجه از نظر طب قديم ايران گرم است. البته تازه‌ي آن گرم و تر و خشک شده‌ي آن گرم و خشک است.
1- يونجه از اين نظر که داراي بسياري از مواد معدني مي‌باشد شيره‌‎ي آن براي بچه‌هايي که در حال رشد هستند و استخوان‌بندي محکمي ندارند، بسيار مفيد است. حتي امروزه پودر اين گياه را در داروخانه‌ها مي‌فروشند که آن را مي‌توان تحت نظر پزشک براي بچه‌هاي شيرخوار مصرف کرد.
براي تهيه شيره يونجه بايد مقدار 300 گرم يونجه را در يک ليتر آب ريخت و آن را جوشانيد تا مقدار آب آن به نصف تقليل يابد سپس آن را صاف کرده و مقدار کمي عسل به آن اضافه کنيد که به صورت شربت در آيد.
مقدار مصرف براي کودک 200 گرم در روز است و براي اطفال شيرخوار حدود 50 گرم مي‌باشد که مي‌توان با اجازه‌ي پزشک به شير آن‌ها اضافه نمود. اشخاص بزرگسال هم براي بالا بردن انرژي مي‌توانند از اين شيره استفاده کنند.
2- يونجه ملين است.
3- يونجه دو برابر اسفناج، آهن دارد بنابراين خون‌ساز است و براي کساني که به کم خوني مبتلا هستند مفيد است.
4- يونجه به علت دارا بودن ويتامين D براي درمان بيماري راشيتيسم به کار مي‌رود.
5- عوارض کمبود ويتامين ث با خوردن يونجه از بين مي‌رود.
6- يونجه‌ي تازه در بسياري از کشورها مانند چين و روسيه و آمريکا به مقدار زياد به جاي اسفناج مصرف مي‌شود.
7- يونجه را در داروخانه‌ها و فروشگاه‌هاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه‌ها به صورت پودر، کپسول و قرص به فروش مي‌رسانند. مقدار مصرف آن سه قرص در روز است.
8- با همه‌ي مزايايي که يونجه دارد در خوردن تازه آن نبايد زياده‌روي کرد زيرا بسيار نفاخ است و حتي حيواناتي که به مقدار زياد از آن مي‌خورند به علت گاز زياد ممکن است تلف شوند.
9- ضماد پخته يونجه را اگر روزي چند بار روي اعضايي که رعشه دارند بگذاريد آن‌ها را شفا مي‌دهد.
10- تخم يونجه قاعده آور است و براي اين منظور تخم يونجه را به صورت دم کرده مصرف کنيد.
11- دم کرده يونجه درمان اسهال است.
12- براي نرم کردن سينه و تسکين سرفه روزي 2-3 فنجان دم کرده تخم يونجه را مصرف کنيد.
13- براي درمان لقوه و رعشه تخم يونجه را در روغن زيتون بريزيد و مدت يک هفته جلوي آفتاب بگذاريد سپس آن را صاف کنيد و روزي چند قاشق از آن را بخوريد و همچنين روي اعضايي که رعشه دارند بماليد.
14- يونجه حاوي مقدار زيادي ويتامين است. کوبيده آن زخم را به سرعت التيام داده و از خونريزي جلوگيري مي‌کند.
يونجه
15- يونجه را به صورت تازه و يا جوانه آن را با سالاد ميل کنيد. جوانه يونجه را به صورت بسته بندي شده مي‌توانيد از سوپرمارکت ها خريداري کنيد.
مضرات
مضرات خاصي براي آن بيان نشده است اما مصرف يونجه در بعضي از نوزادان ممکن است باعث مشکلات پوستي، مشکلات روده‌اي – معده‌اي و بالا رفتن اورات سرم شود.
ترک اعتياد با يونجه
روش پزشکان قديم ايران در معالجه اعتياد، ساختن داروهايي بود که معتاد را نسبت به خود اعتياد متنفر و حساس مي‌کرد و براي اين کار معمولاً از تعفن يونجه، افسنتين و چند گياه ديگر استفاده مي‌کردند. اخيراً داروسازان سنتي هند از اين روش استفاده مي کنند.
اين روش سابقاً در ايران براي درمان اعتياد به الکل بود، اکنون براي معالجه معتادان به ترياک و سيگار و حتي هروئين به کار رفته و نتايج عالي داده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا