پزشکی و سلامت

۴ درمان برای از بین بردن لکه‌های پوستی

 

پیتریازیس آلبا پوستهای خشک و حساس به صورت لکه‌هایی ظاهر می‌شود. این لکه‌ها بیشتر بر روی نواحی گونه‌ها و بازو‌ها به وجود می‌آیند.

سید حسن اعتمادزاده متخصص پوست و مو در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: پیتریازیس آلبا عارضه‌ای بوده که بر روی پوستهای خشک و حساس ظاهر می‌شود.

این بیماری در کودکانی که پوست خشک دارند شایع‌تر است.

 

وی ادامه داد: ضایعه پیتریازیس آلبا به صورت لکه‌های سفید رنگ کوچک با کناره‌های نامشخص در نواحی صورت مانند گونه‌ها و بازو ظاهر می‌شود. در صورت افزایش تعداد لکه‌ها بر روی پیشانی، بینی و چانه نیز دیده می‌شود.

اشخاصی که در شرایط آب و هوایی گرم و شرجی، کنار دریا قرار دارند و یا اشخاصی که با خاک سروکار دارند بیشتر مبتلا به پیتریازیس می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: در ابتدای پیدایش ممکن است لکه‌های به وجود آمده رنگ قرمزی داشته باشد اما به تدریج به رنگ سفید رنگ تبدیل می‌شوند.

گاهی ضایعات به صورت برآمدگیهای کوچک پوستی بروز می‌کند این لکه‌ها ممکن است سطی صاف نیز داشته باشند. در کودک مبتلا به پیتریازیس علائم عارضه آسم و تب نیز دیده می‌شود.

 

اعتمادزاده اظهار داشت: علت پیتریازیس آلبا ناشناخته است اما ممکن است عوامل ارثی نیز در ایجاد آن تاثیر گذار باشد در کودکان ۴ الی ۵ سال و در بالغین ۲۰ الی ۳۰ سال این عارضه بیشتر مشاهده می‌شود.

 

وی اذعان داشت: باید دانست که لکه‌های ناشی از پیتریازیس آلبا در تابستان به وجود می‌آیند، این ضایعات در تماس با آفتاب‌ برنزه شده و بر این اساس اختلاف رنگ آن‌ها با پوست اطراف بدن که در تابستان تیره‌تر می‌شود آشکار‌تر است.

 

وی بیان کرد: لکه‌های ایجاد شده گاهی خارش نیز ایجاد می‌کنند. این ضایعات پس از به اتمام رسیدن فصل تابستان کم رنگ شده و به تدریج از بین می‌روند.

 

برای درمان لکه‌های پیتریازیس می‌توان از کرمهای محافظت کننده پوست، کرمهای اکسید دو زنگ مانند اوره کرمهای مرطوب کننده استفاده کرد.

 

وی در پایان گفت: در صورت قرمزی لکه‌های از داروهای کورتونی موضعی ضعیف می‌توان استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا