پزشکی و سلامت

آلرژی از زبان دکتر غلامرضا کفیلی

آلرژی از زبان دکتر غلامرضا کفیلی

زیر و بم آلرژی در گفت و گو با دکتر غلامرضا کفیلی، متخصص بیماری های داخلی

پاییز نیمه سرد و آلرژی های  پر از عطسه / آلرژی فصلی، درمان قطعی و همیشگی ندارد
به طور معمول اواخر شهریور و شروع پاییز که از راه می رسد، آبریزش، عطسه، سرفه وخارش گوش و چشم و خلاصه همه نوع درد با درمان هم به همراهش می آید؛ البته همیشه هم این ناخوش‌احوالی های حاصل از روزهای نارنجی پاییزی به راحتی درمان نشده و دست از سر افراد خصوصا آلرژیکی ها برنمی دارد وحتی بهانه ای می شود تا چند روزی را خانه نشین شوید؛ سختی ناشی از آلرژی های فصلی گاهی به اندازه ای است که روزهای کوتاه پاییزی را برای مبتلایان به بلندترین روزها تبدیل می کند…اما آیا واقعا برای آلرژی های فصلی درمان قطعی وجود دارد؟اصلا آلرژی چیست وچه علایمی دارد؟ دکتر غلامرضا کفیلی متخصص بیماری های داخلی به سوالات مطرح شده پیرامون این بیماری پاسخ می دهد.
عموما تعریف افراد از آلرژی،حساسیت نسبت به بعضی مواد، گیاهان و طعم و بوهاست که منجر به خارش، عطسه، سرفه و عوارضی از این دست می شود.

تعریف علمی آلرژی چیست و آیا درمان قطعی دارد؟

آلرژی یا حساسیت، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به برخی از عوامل و محرک های محیطی است. گرده گیاهان، یکی از مسایلی است که باعث تحریک سیستم ایمنی اشخاص آلرژیک می شود که با تغییر فصل می تواند تشدید شود. درمان به خصوصی برای آلرژی وجود ندارد. هر آلرژی با توجه به شکل ظاهری، علت و همینطور شدت بروز در شخص می تواند درمان متفاوتی نسبت به سایر آلرژی ها داشته باشد. اما در ابتدا باید ماده حساسیت‌زا شناسایی شود. به هرحال درمانی که فرد آلرژیکی برای همیشه و قطعی بتواند از این بیماری رها شود، وجود ندارد.

راجع به علایم و علت بروز این بیماری صحبت کنید.

آلرژی یا حساسیت در اثر تماس با ماده‌های حساسیت زا (گرده های گل و گیاه، حیوانات، دارو) یا تغییر فصل با تولید پادتن در بدن افراد آلرژیک ظاهر می شود. اما زمانی این حساسیت تحریک می شود که ماده آلرژن یا همان ماده حساسیت زا به پادتن های موجود در سطح ماستوسیت‌ها متصل شده و هیستامین‌ها آزاد می‌شوند. هیستامین نامی آشنا برای تمام افراد آلرژیک است؛ زیرا به کرات داروی آنتی‌هیستامین را مصرف کرده اند. آزاد شدن هیستامین باعث بروز علایم و نشانه‌های حساسیت زایی مانند آبریزش بینی، خارش چشم، خارش بدن، سرفه و عطسه می شود.گرفتگی و احتقان بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش ها یا سقف دهان از علایم دیگر آلرژی در بدن هستند که البته با کمک پزشک می‌توانید این نشانه ها را کنترل یا از ایجاد آنها پیشگیری کنید؛ ضمن اینکه حتی در مورد آلرژی ها باید از خوددرمانی پرهیزکرد. آلرژی می تواند با نشانه های چشمی (اشک، خارش، تورم، قرمزی) بینی (گرفتگی بینی، عطسه، آبریزش بینی) تنفسی (احساس کمبود اکسیژن، سرگیجه به دلیل عدم کافی بودن هوای تنفسی) یا نشانه های دیگری مانند خستگی یا حالت های عصبی بروز کند.

با توجه به اینکه گفتید آلرژی درمان قطعی ندارد، لطفا در خصوص روش های مقابله با آن توضیح دهید.

برای کنترل و مقابله با آلرژی علاوه بر مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، حتما باید این موارد هم رعایت شود. زمانی که گرد و خاک یا باران های پاییزی و بهاره رخ می‌دهند، از منزل خارج نشوید، دستگاه‌های تهویه داخل ماشین یا منزل را روشن نگه دارید، از محرک های آلرژن مانند گرد و خاک، ملحفه های حساسیت‌زا، مبلمان‌های قدیمی، نگهداری حیوانات در منزل و… دوری کنید، شست و شوی بینی با سرم را فراموش نکنید، همانطور که گفته شد مصرف مداوم داروهای آنتی‌هیستامین، اسپری های بینی و استفاده از مکمل‌های دارویی البته با تجویز پزشک، عدم مصرف خوراکی های حساسیت زا مانند بادمجان، گوجه فرنگی، شکلات، قهوه و….، عدم استفاده از عطر، اسپری، خوشبوکننده‌های هوا، عدم مصرف خودسرانه داروهای ضدحساسیت و آلرژی،عدم استعمال دخانیات،خودداری از رفتن به فضاهای آزاد و پارک ها، مصرف لیموترش و عسل به صورت ناشتا، استفاده از عینک آفتابی در محیط بیرون و استحمام بعد از بازگشت به منزل را جدی بگیرید.

صحبت پایانی راجع به این بیماری:

آلرژی یا حساسیت با وجود اینکه بیماری حادی نیست، اما می تواند با آنچنان شدتی بروز کند که اشخاص آلرژیک را آزرده خاطر سازد و عملکرد روزانه آنها را کاهش یا متوقف کند. اما از سوی دیگر، مصرف داروهایی مانند آنتی هیستامین ها می‌توانند با عوارض دیگری همراه باشند که افراد آلرژیک را در مصرف آن دچار تردید کنند. از عوارض داروهای آنتی هیستامین می‌توان به مواردی مانند حالت های عصبی، خستگی، بی حوصلگی، خواب آلودگی، اضطراب، سرگیجه و… اشاره کرد. نکته حائز اهمیت در درمان آلرژی این است که درمان های خودسرانه باعث تشدید آلرژی می شوند و عدم توجه به آلرژی با بروز مشکلات عدیده تنفسی، ریه ای و … بروز می کند. افزایش سن نیز می تواند با کاهش علایم آلرژی در ارتباط باشد.
آلرژی
دریا وفایی- روزنامه نسل فردا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا