پزشکی و سلامت

گل مژه عفونتی در کنار پلک‌ها

 

گل‌مژه التهاب عمومی و شایع است که با مواردی ساده می‌توانیم از بروز آن پیشگیری کنیم.

دکتر کی‌پور اپتومتریست و متخصص چشم پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معمولا گل‌مژه یک التهاب عمومی شایع در رده‌های گوناگون سنی است که در اثر ایجاد التهاب یا بروز عفونت باکتریایی در غدد چربی پلک ایجاد می‌شود و با ایجاد نوعی تورم در پلک و احساس سنگینی همراه است.

 

وی افزود: عموما ایجاد این برجستگی جای نگرانی ندارد و خود به خود پس از دوره زمانی خاص بهبود می‌یابد و رفع می‌شود.

 

دکتر کی‌پور در خصوص مواردی برای تسریع روند بهبودی اظهار داشت: انجام کمپرس آب گرم به تعداد 3 یا 4 بار در روز موجبات تخلیه گل‌مژه را به مرور زمان فراهم می‌کند. در مواردی که گل مژه با سیر پیشرونده‌ای مواجه باشد می‌تواند اختلالاتی مثل درجاتی از آستیگماتیسم را در فرد ایجاد کند.

 

وی عنوان کرد: از آنجا که گل‌مژه ریشه باکتریایی دارد از قابلیت انتقال و سرایت برخوردار است و برای پیشگیری از ابتلا به ضایعه‌، رعایت بهداشت فردی و اهتمام به انجام تدابیر مراقبتی و عدم اشتراک وسایل شخصی اکیدا توصیه می‌شود و همچنین از تماس دست با چشم‌ها و مالش چشم‌ها در مبتلایان به گل مژه باید خودداری شود.

 

این متخصص چشم خاطر نشان کرد: مهمترین عامل پیشگیری از گل‌ مژه رعایت بهداشت ناحیه پلک‌ها و انجام شستشوی منظم چشم و پلک با شامپو بچه می‌باشد، همچنین افرادی که مستعد گل مژه هستند با کاربرد ژل های ویژه مرطوب کننده حتما دقت و توجه به خرج دهند تا امکان دچار شدن به گل مژه در آن‌ها حتی المقدور کاهش یابد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا