فرهنگ و هنر

گفتگو با مسعود اهتمام

معرفی فرهنگ غنی ایران به جهان

مسعود اهتمام، از موسیقیدانان مطرح کشور و سرپرست گروه نغمه‌های چاوش گفت: بزرگ‌ترین انگیزه ما این است که  می‌خواهیم فرهنگ و هنر کشور را به خارج از مرزهای بسته ایران معرفی کنیم. خدا هزینه‌ها را می‌رساند، دنیا باید بفهمد ایران فرهنگی غنی دارد، تمدن بزرگی پشت سر این فرهنگ است. انگیختگی خصوصیتی است که در هنرمندان وجود دارد. هنرمندان برای آنکه بتوانند هنر خود را عرضه کنند به تلاش زیاد نیاز دارند، صرف هزینه و وقت، کمترین بهایی است که هنرمندان در راه پر پیچ‌وخم هنر می‌پردازند. در دنیای موسیقی، هنر بدون مخاطب معنی نمی‌دهد و هنرمندان برای آنکه هنر خود را ارائه دهند نیاز است تا ازخودگذشتگی بسیار داشته باشند. استقبال از برنامه‌های اجرا شده خود بهترین معیار برای آن است که راه پیموده شده ارزش‌سنجی شود، گاهی یک لبخند خستگی چند دهه راه را از تن خارج می‌کند. در ایران نیز هنرمندان موسیقی برای آنکه بتوانند گرد هم آمده و به اجرای برنامه هنری بپردازند معمولاً با تکیه بر توان خود شروع به پیوند و ایجاد گروه می‌کنند؛ فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب در موسیقی بر سختی این سفر می‌افزاید. یکی از گروه‌هایی که به همت هنرمندان موسیقی اصفهان چند سال فعالیت مستمر داشته است گروه نغمه‌های چاوش اصفهان است. این گروه تا امروز توانسته با تمام سختی‌های راه به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند و نام اصفهان را در عرصه هنر جهانی تکرار کنند. – چندی پیش این گروه میهمان هنرسرای خورشید و دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بود. به همین بهانه با مسعود اهتمام سرپرست این گروه به گفتگو نشستیم.

  • گروه نغمه‌های چاوش اصفهان در چه سالی و چگونه تشکیل شد؟

گروه موسیقی نغمه اصفهان از سال 80 با دعوت از هنرمندان شهر اصفهان در حوزه هنری اصفهان کار خود را آغاز کرد. چون از مدرسان حوزه هنری بودم از مدرسان این حوزه استفاده کردیم و گروه را تشکیل دادیم. گروه کار خود را با شرکت در فستیوال‌های داخلی آغاز کرد و برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرد و رتبه اول را کسب کرد.

اولین کار جدی بعد از زلزله بم اتفاق افتاد، به فکر کنسرتی افتادیم که عوایدش را بتوانیم به هم وطنان زلزله زده تقدیم کنیم. سپس در فستیوال‌های خارجی شرکت کردیم و اولین کشوری که در آن به اجرای برنامه پرداختیم قطر بود. این آغازی برای سفرهای گروه بود تا امروز که گروه در سال نزدیک به 10 سفر خارجی دارد.

  • در فعالیت‌های فولکلور گروه به چه موفقیت‌هایی دست ‌یافت؟

در سال 1390 این گروه عضو سازمان فولکلور جهانی شد که از افتخارات بزرگی است که نصیب این گروه شد. در  2014 در بلغارستان از بین 90 گروه از 21 کشور گروه اول شد و موفق به کسب مدال طلا شد؛ از آن دوره در فستیوال‌های موسیقی دنیا عضو شدیم و به فستیوال‌های مختلف دعوت می‌شویم. آخرین فستیوال موسیقی که در اسپانیا برگزار شد دیپلم افتخار کسب کردیم. این موفقیت‌ها سبب شد تا این گروه به صورت پیوسته از سوی سفارتخانه‌ها دعوت به کار شود.

  • هزینه‌های گروه چگونه تأمین می‌شود؟

هزینه را کامل شخصی می‌پردازیم.

  • با توجه به هزینه‌های زیاد برگزاری کنسرت و اجرای برنامه، هدف شما از این تلاش چیست؟

هدف ما شاد کردن ایرانیان خارج از کشور است. امسال در عید نوروز در شهر لیسبون کشور پرتغال اجرای برنامه داشتیم و دوستان ایرانی را که سال‌ها بود نوای ساز ایرانی را زنده نشنیده بودند گریه کردند؛ بزرگ‌ترین انگیزه ما این است که  می‌خواهیم فرهنگ و هنر کشور را به خارج از مرزهای بسته ایران معرفی کنیم. خدا هزینه‌ها را می‌رساند. دنیا باید بفهمد ایران فرهنگی غنی دارد، تمدن بزرگی پشت سر این فرهنگ است.

  • جایگاه موسیقی ملی ایران را در خارج کشور چگونه دیدید؟

بیرون از ایران اهمیت زیادی به موسیقی ما می‌دهند، حتی بین غیر فارسی زبانان نیز احترامی خاص برای موسیقی ایران وجود دارد، در جشنواره‌ها کودکانی که زبان ما را نمی‌فهمند حتی کلامی نمی‌گویند و در سکوت به تماشای برنامه می‌نشینند که نشان می‌دهد موسیقی ما غنی و تاثیرگذار است.

تنوع ملودی ایرانی بسیار زیاد است، اکثر موسیقی‌های غربی دو گام است و موسیقی ما 12 مقام است 1800 گوشه بر اساس پایه و ردیف دارد و به راحتی همه را مجذوب خودش می‌کند، حتی اگر کلام آن را متوجه نشوند.

  • پیام شما برای جوانان علاقه‌مند موسیقی چیست؟

پیام ما همان‌طور که استاد ساغری گفت: جوانان به گوش باشید که فرهنگ ما مهم‌ترین پشتوانه ماست و هیچ چیز ارزشمندتر از فرهنگ و هنر نیست، با تکیه بر این فرهنگ غنی به جایگاه‌های بالاتر خواهیم رسید.

نویسنده : مریم محسنی

دل فریب و گوش خراش / بررسی کارکرد موسیقی در میزان نشاط و فرهنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا