دسته بندی نشده

کمبود نقدینگی شدید بر صنعت داروی کشور سایه افکنده است

فردای صنعت دارو، روشن یا تیره؟

آرش محبوبی، عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان تهران در گفتگو با نسل فردا  تصریح کرد: امروزه شرایطی که صنعت دارو، اعم از تولید، توزیع و داروخانه‌ها  با آن مواجه است، کمبود نقدینگی شدید است که کاملا احساس می‌شود.

وی افزود: علت اصلی این مشکل، به تعویق افتادن پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از طریق بیمه‌ها است که مسئولان باید برنامه‌ریزی اساسی و مناسبی را در اسرع وقت داشته باشند.

محبوبی اظهار داشت: دارویی که از طرف داروخانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد قسمت عمده هزینه آن از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌شود و تأخیر پرداخت بیمه‌ها با یکدیگر متفاوت است ولی یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بیمه‌ای کشور، بیمه تأمین اجتماعی، بیش از ۶ ماه در پرداخت مطالبات خود به داروخانه‌ها تأخیر داشته است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان تهران ادامه داد: سوگند داروخانه‌ها این بوده که بهترین و مناسب‌ترین فعالیت‌ها را در حوزه سلامت داشته باشند و خلأ کمبود نقدینگی را با خدمات خود جبران کرده‌اند اما یک صنعت تا حدی می‌تواند ذخیره استراتژیک مالی داشته باشد که متأسفانه وضعیت، امروزه به سمتی می‌رود که داروخانه‌ها به دلیل کمبود نقدینگی شدید از تهیه داروی موردنیاز خود محروم می‌شوند و این موضوع عملاً ممکن است سلامت جامعه را به خطر اندازد.

وی با بیان اینکه مشکل تأمین دارو توسط داروخانه باعث کمبود کاذب دارو خواهد شد تصریح کرد: این بدان معناست که دارو در کشور وجود دارد ولی امکان عرضه از طرف داروخانه وجود نخواهد داشت که در این موضوع تحریم‌ها اثری ندارند و می‌توان گفت بی‌برنامگی در پرداخت‌ها، چنین مشکلی را ایجاد کرده  است،امیدواریم در چند روز آینده شاهد پرداخت‌ها از سوی بیمه‌ها باشیم و تا حدودی این مشکلات رفع شود.

محبوبی در پایان  خاطرنشان کرد: از سازمان‌های قانون‌گذار ازجمله سازمان غذا و دارو انتظار می‌رود بتوانند با تأمین نقدینگی شرکت‌های تولیدی، واردکننده، توزیع‌کننده و مواد اولیه شرایطی فراهم شود تا امکان عرضه دارو با فرجه مناسب از طرف آن‌ها وجود داشته باشد، اگر این شرایط مهیا نشود تأمین و عرضه دارو توسط داروخانه‌ها با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا