اجتماعی

کدام بانک خصوصی درشمال تهران ساخت و ساز می‌کند

در ادامه رقابت‌ بانک‌های خصوصی برای تصرف زمین‌های مرغوب، این بار نوبت به بررسی پرونده یک بانک خصوصی رسیده که با خرید یک قطعه زمین در منطقه یک مبادرت به ساخت و ساز کرده است.

درادامه رقابت های شانه به شانه بانک های خصوصی برای در اختیار گرفتن زمین های مرغوب منطقه شمیرانات در پایتخت،این بار نوبت به بررسی پرونده یک بانک خصوصی دیگر رسیده که  به نظر می رسد با خرید یک قطعه زمین مرغوب در منطقه یک تهران ، مبادرت به ساخت یک مجتمع  تجاری و فرهنگی  کرده است.

بانک “آلف”که فعالیت خود را با سرمایه 250 میلیارد ریالی آغاز کرده، از قرار معلوم، خرید زمین مورد نظر را چندی پیش کلید زده و درحال حاضر، شرکت سرمایه گذاری وابسته به این بانک در هیبت کارفرما، بر ساخت وساز مجتمع  تجاری  مذکور در زمین مورد نظر نظارت دارد.

برآوردها حاکی از این بوده که زمین مذکور از مساحتی بیش از 10 هزار متر مربع برخوردار بوده که طبق تابلوی راهنمای منصوب بر محوطه ورودی این زمین، زمان گود برداری آن مربوط  به یکم مردادماه سال 92  بوده و قرار بوده که یکم بهمن ماه سال  93 نیز گود برداری  آن به پایان رسده و عملیات پایدار سازی آن جدی شود.

طبق بررسی ها بهای هر متر مربع زمین خام (کلنگی) در محدوده زمین مذکور،حدود 20 میلیون تومان بوده که در صورت قرین به صحت بودن متراژ تقریبی آن  که بیش از 10 هزار متر مربع برآورد شده، بهای این زمین در شرایط رکود کنونی حاکم بر بازار مسکن دستکم 200 میلیارد تومان خواهد بود.

پیشتر، مدیر عامل بانک مذکور در گفتگویی، بنگاه داری بانک ها را به سه دسته تقسیم کرده و گفته بود که دسته نخست، ناشی از ضرورت تاسیس شرکت هایی  است که دارای کارکرد تکمیل زنجیره خدمات بوده که صرافی و کارگزاری ها در زمره این شرکت ها هستند.

وی، در توضیح دسته دوم بنگاه داری توسط بانک ها گفته که بانک ها با توجه به شراکت با مشتریان خود و ناتوانی آنها در پرداخت دیون بانک ها بالجبار، مجبور به اخذ مالکیت این شرکت ها می شوند.

وی،دسته سوم  بنگاه داری بانک ها را شامل سرمایه گذاری بانک ها در بخش های سودآوری چون ساخت و ساز و فعالیت های صنعتی برشمرد و اظهارداشته که بانک متبوع او درگیر این نوع از مشارکت ها و بنگاهداری ها نبوده و شرکت های این بانک خدماتی و دارای فرایند تکمیل زنجیره خدمات هستند.

طبق گزارش خبرنگار «نسیم»،برخی از بنگاه های مستقر در منطقه یک تهران، اذعان داشته اند که تا اکنون پنج بانک خصوصی برای خرید املاک مرغوب و با متراژ های بالاتر به آنها سفارش خرید داده اند

بر اساس این گزارش، یکی از شیوه های پیشنهادی این بانک ها برای خرید املاک مرغوب به بنگاه ها،خریدن ملک مورد نظر با 20 درصد قیمت بالاتر از نرخ پیشنهادی در منطقه  بوده، با این شرط که فروشنده ملک،دستکم وجه ملک خود را یکسال در این بانک سپرده گذاری کند.

بنگاه داران در ادامه اظهارات خویش،مدعی شده اند که در ازای این درخواست خریدار (بانک خصوصی) از فروشنده ملک، بانک نیز متعهد می شود تاحداقل سود پرداختی به رقم سپرده گذاری را معادل 28 درصد محاسبه کند.

به نظر می رسد، این اقدام بانک های خصوصی آنهم درست یکماه بعد از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار دایر بر کاهش نرخ سود بانکی، درحالی رخ می دهد که تعدادی از مدیران بانک ها،ابلاغ نرخ سود 20 درصد برای سپرده  یکساله و نرخ  21 و 24 درصد برای عقود مبادله ای و مشارکتی ،بانک متبوع آنها را از جذب منابع و کسب درآمد نگران کرده باشد.

تسنیم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا