اقتصادی

چگونگی جذب مشتری و مشتری مداری موفق

چگونگی جذب مشتری و مشتری مداری موفق

چگونه مشتری مدار باشیم؟ نحوه جذب مشتری در ایران

همه چیز درباره مشتری مداری

شناسایی نمونه‌های موفق در حوزه‌های اقتصادی و کارآفرینی از راهکارهای اصلی تربیت انسان‌هایی موفق و کارآفرین به شمار می‌رود، موضوعی که در مرکز تخصصی بانوان آفتاب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مورد توجه قرار گرفته است.
مرکز تخصصی بانوان آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در حال حاضر تلاش می‌کند که با برگزاری دوره‌های تخصصی «بانوان یاوران اقتصاد» در حوزه معرفی کارآفرینان موفق گام بردارد. لیلا لندی، مدیر مرکز تخصصی بانوان آفتاب با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در کارگاه آموزشی«بانوان، یاوران اقتصاد»  گفت: محور اصلی این کارگاه، سه موضوع مهم به شمار می‌رود که امروز زنان شاغل باید به آنها توجه لازم را داشته باشند. این سه موضوع، پذیرش نقش مادری، مسئله اقتصاد و موضوع خلاقیت به شمار می‌رود. ندا سادات موسوی، کارآفرین نمونه و نویسنده کتاب «نبایدهای کسب و کارهای کوچک و کارآفرینانه» در کارگاه «بانوان یاوران اقتصاد» به بیان تجربیات مختلف خود پرداخت.

شکست و نگارش کتاب« نبایدهای کسب و کار»

وی در بین سخنان خود از شکست‌ها و سرخوردگی‌های فراوانش در این راه سخن گفت که او را ناچار کرد تا از شرکتی که خود یکی از موسسانش بود استعفا دهد و این بار به صورت جدی به مبحث کارآفرینی بنگرد، نتیجه این کار نیز نگارش کتاب « نبایدهای کسب و کار»  بود. موسوی ادامه داد: با نوشتن این نبایدها موفق شدم با دید بازتری به قضیه نگاه کنم و این بار برای انتخاب محیط کار و آینده شغلی خودم با دقت بیشتری عمل کنم.

نقش شریک در فعالیت اقتصادی

وی با تأکید بر اهمیت نقش شریک در یک فعالیت اقتصادی، بیان داشت: در آن زمان به این نتیجه رسیدم که برای ایجاد یک کسب و کار موفق به هیچ عنوان نباید نقش شریک را دست کم بگیرم؛ زیرا همین فرد یا افراد هستند که شما را به سمت کاری سوق می‌دهند یا حتی مانع کار شما می‌شوند، بنابراین در مرحله نخست دنبال شریکی بودم که با خصوصیات اخلاقی من جور باشد.

مشتری‌مداری را فراموش نکنید

موسوی به نقش مشتریان در بازار کار اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین اصل یک فعالیت اقتصادی موفق مشتری‌مداری است؛ در حالی‌که در شرکت قبلی به علت کسب افتخارات فراوان تصور می‌کردیم، تمام فعالیت ما اصولی بوده و ایرادی به کار ما وارد نیست، این تفکر ضربه بزرگی به فعالیت ما زد و موجب شکایت برخی از مشتریان از ما شد.
وی با تأکید بر این جمله که به هیچ عنوان بدهی را با بدهی پرداخت نکنید، گفت: بسیار دیده شده که بسیاری برای آغاز کار خود به دنبال پول می‌دوند و معتقدند تا وامی به آنها داده نشود، نمی‌توانند کاری انجام دهند، در حالی‌که مهم‌ترین کار قبل از اخذ وام، برنامه‌ریزی برای آن کار است. بعد از انجام این کار می‌توانید به این مسئله فکر کنید که آیا دریافت وام برای شما مفید است یا نه.

موانع را به فرصت تبدیل کنید

موسوی افزود: زمانی‌که وارد شغلی شدید، اصرار زیاد به ماندن نکنید. باید بدانیم که زندگی در جریان است که ما باید در راستای این جریان پیش رویم؛ اما در راه همین جریان از امکانات و فرصت‌ها می‌توان استفاده برده و بسیاری از موانع را به فرصت تبدیل کرد.
این کارآفرین برتر معتقد است که هر چه انسان بزرگ‌تر است، مشکلاتش نیز بزرگ‌تر خواهد بود، بنابراین مشکلات را راهی مناسب برای پیشرفت می‌داند که راه‌حل‌های مختلف را به انسان نشان می‌دهند.

زنان و مهارت ویژه در کسب و کار

وی صبر، پشتکار، مثبت‌اندیشی و انگیزه، اتکا به خود، ایجاد ارتباط مفید با دیگران و برنامه‌ریزی مناسب برای آمادگی با بحران‌های احتمالی را از مهم‌ترین مهارت‌های ضروری زنان شاغل عنوان کرد و افزود: زنان باید از همان آغاز فعالیت خود برای رسیدن به هدف زمان‌بندی کنند، برنامه درازمدت داشته و هیچ وقت کم نیاورند، البته در این بین اطلاع از ریسک‌‌های کار فرد را برای مقابله با بحران‌های موجود آماده خواهد کرد.

خانه‌داری یا کار بیرون از منزل؟

وی بزرگ‌ترین مشکل زنان شاغل را خانه‌داری در کنار شغل آنان دانست و اظهار کرد: لازمه موفقیت در این حیطه برنامه‌ریزی مناسب و خرید زمان کافی برای انجام هر دو وظیفه است. این کارآفرین با اشاره به استفاده بیشتر کارفرمایان از زنان شاغل، گفت: بسیاری از کارفرمایان عادت دارند که بیشترین کار با کمترین دستمزد را به زنان می‌سپارند، زنان می‌توانند با بهره‌گیری از این فرصت خود را به عنوان یک الگو در محل کار معرفی کنند. وی انتخاب احساسی و کمبود دقت را از دیگر مشکلات زنان شاغل دانست و بیان داشت: این مسئله در بسیاری از مشاغل خوب بوده و حتی به پیشبرد کار نیز کمک می‌کند؛ اما افراط در این مسئله موجب صدمه زدن به خود فرد و محیط کار او خواهد شد.

محیط استاندارد و مناسب، راهی برای جلب مشتری

موسوی معتقد است که ایجاد محیط استاندارد و مناسب بهترین راهکار برای جلب نظر مشتری است، امروزه با افزایش رقابت در بازار کار و ذائقه شناسی، افراد بیشتر به جلب مشتری توجه دارند؛ بنابراین با ایجاد محیط مناسب و لذت بخش برای مشتریان می‌توان آنان را به سمت خود کشاند و کسب و کار را رونق داد. گفتنی است  کارگاه «بانوان یاوران اقتصاد» در دومین بخش خود در پاییز 95 از سوی مرکز تخصصی بانوان آفتاب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می شود.

چگونه مشتری مدار باشیم؟
نحوه جذب مشتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا