دسته بندی نشده

چگونه کلیه ها عفونی می شوند؟

 عفونت ادراری یکی از بیماری های شایع در میان خانم هاست که  دلایل مختلفی دارد.

دکتر فرزان حیدری، نفرولوژیست به سوالات نسل فردا  درباره  عفونت ادراری پاسخ داده است که  در ادامه می خوانید.

 عفونت ادراری با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

این دسته از عفونت‌ها مربوط به قسمت‌های پایین مجاری ادراری شامل مثانه  هستند که در خانم‌ها شایع‌تر است. عفونت‌های سیستم ادراری به دو دسته قسمت‌های پائینی مجاری ادراری شامل مثانه و قسمت‌های بالائی شامل کلیه‌ها تقسیم می‌شوند.

عفونت‌های ادراری در صورتی‌که محدود به مثانه باشند باعث تکرر و سوزش ادراری و احساس بی‌اختیاری ادراری همراه با درد در ناحیه زیر شکم یا خونریزی ادراری می‌شوند و اگر این عفونت به کلیه‌ها نیز برسند به‌جز علائم ذکرشده با تب و لرز، درد محل کلیه‌ها (پهلوها) و تهوع و استفراغ نیز همراه هستند.

 علت شیوع عفونت‌های ادراری در خانم‌ها  چیست؟

 یکی کوتاه‌تر بودن مجرای ادراری خانم‌ها نسبت به آقایان باعث انتقال آسان‌تر عفونت به مثانه می‌شود همچنین نزدیک بودن این مجرا به واژن و مقعد احتمال آلودگی را افزایش می‌دهد.

چگونه کلیه عفونی می‌شود؟

 انتقال عفونت معمولاً از دو طریق انجام می‌شود یکی از راه مجاری ادراری که عفونت از پایین به سمت بالا انتقال می‌یابد یعنی عفونت از مجرای ادراری به مثانه و سپس در صورت عدم درمان  از راه حالب ها  می‌تواند به کلیه‌ها برسد و راه دوم، انتقال عفونت از راه خون و سیستم لنفاوی به کلیه‌ها است.

در راه اول انتقال عفونت شایع‌تر است و علل آن می‌تواند تماس‌های جنسی، عدم رعایت بهداشت فردی، دستکاری‌های مجاری ادراری مانند سوند گذاری و عمل‌های جراحی این ناحیه، دیابت، ضعف سیستم ایمنی در فرد، سنگ‌های مثانه، ضایعات نخاعی، یبوست شدید و مداوم و اختلالات سیستم ادراری باشد.

 آیا عفونت ادراری می‌تواند نشانه وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد؟

این بیماری در افراد دیابتی، افراد دارای ضعف سیستم ایمنی و سرطان و بیماران دارای اختلالات اکتسابی و مادرزادی سیستم ادراری بیشتر دیده می‌شود.

چگونه عفونت کلیه درمان می‌شود؟

در اکثر موارد به مصرف دارو به‌طور سرپائی نیاز است که لازم است فرد به پزشک مراجعه و درمان لازم را دریافت کند. در موارد شدید که بیماری با تب و لرز و حال بد بیمار همراه است نیاز به بستری است. در صورت به تعویق افتادن درمان یا عدم درمان می‌تواند آسیب جدی به کلیه‌ها وارد و باعث از کار افتادن آنها شود. همچنین فرد را مستعد عفونت مکرر در آینده می‌کند.  همچنین در بچه‌ها می‌تواند باعث برگشت ادراری از مثانه به کلیه‌ها شده که تدریجاً باعث ازکارافتادن کلیه‌ها می‌شود.

درباره راه‌های  پیشگیری از عفونت ادراری  توضیح دهید.

در ابتدا به افراد توصیه می‌شود که بهداشت فردی را رعایت  کنند. از طرفی مصرف زیاد مایعات در همه سنین،انجام  مراجعات دوره‌ای به پزشک برای تشخیص و درمان زودرس بیماری در کودکان بسیار لازم  است.

همچنین در خانم‌هایی که رابطه زناشویی دارند توصیه می‌شود بعد از نزدیکی، تخلیه ادراری داشته باشند تا احتمال عفونت کمتر شود. در خانم‌های یائسه توصیه می‌شود جهت جلوگیری از عفونت با نظر پزشک زنان از کرم‌های استروژن واژینال استفاده کنند و در آقایان انجام ختنه به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

لازم به یادآوری است استفاده از کاندوم در جلوگیری از عفونت نقش مهمی دارد. در آقایان مسن نیز درمان‌های لازم تحت نظر پزشک برای بزرگی پروستات توصیه می‌شود و درنهایت در افراد دارای عفونت‌های مکرر پیشگیری داروئی طولانی‌مدت کمک‌کننده است.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر فرزان حیدری، نفرولوژیست

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا