آرایش و زیبایی

چگونه با تغذیه پوست خود را سالم و زیبا کنیم(beautiful Skin)؟

چگونه با تغذیه پوست خود را سالم و زیبا کنیم(beautiful Skin)؟

کدام مواد غذایی برای  پوست مفیدند؟ راز زیبایی پوست چیست؟

لازمه داشتن بدنی سالم و پوستی زیبا، تغذیه مناسب و سالم است. توصیه می‌کنیم ازاین‌پس بیشتر مراقب بدن خود باشید؛ زیرا پوست از درون تغذیه می‌شود. بشقاب‌هایتان را پر از مواد غذایی مغذی کنید که پیدایش چین‌وچروک‌ها را به تأخیر می‌اندازد و پوست شما را خوش‌آب‌و‌رنگ و شاداب می‌سازد.

سینه مرغ بدون پوست، ماهی، انواع لوبیا، آجیل و مواد غذایی حاوی پروتئین دارای موادی هستند که با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. زمانی که پروتئین هضم می‌شود اسیدآمینه‌هایی آزاد می‌کند که نقش مؤثری در ساخت سلول‌ها دارند. اگر ذخیره این اسیدآمینه‌ها بالا باشد احیا و بازسازی سلول‌های پوستی و کلاژن به‌خوبی انجام می‌گیرد. توصیه می‌کنیم پروتئین‌های کم‌چرب مصرف کنید. روغن‌زیتون حاوی اسید اولئیک است که غشای سلول‌ها را چرب و پوست را نرم و لطیف می‌کند. روغن‌زیتون همچنین حاوی میزان اندکی از اسیدهای چرب ضروری دیگری نیز هست که خواص ضدالتهابی دارند. از این گذشته این روغن سرشار از ویتامین E و پولیفنول است. این دو آنتی‌اکسیدان جلوی تکثیر رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان به پوست را می‌گیرند. توصیه می‌کنیم در تهیه غذاهای روزانه‌تان از روغن‌زیتون استفاده کنید.

سیر حاوی پولیفنول‌هایی است که از پوست حفاظت می‌کنند. یک سیرکوب دم دست‌تان باشد و به غذاهایتان سیر له‌شده اضافه کنید. توصیه می‌کنیم روزی یک حبه سیر میل کنید.

هر زمان که توانستید توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری و غیره میل کنید؛ زیرا این میوه‌ها پیدایش چین‌وچروک‌ها را به تأخیر می‌اندازند. توجه داشته باشید که مرکبات و پوست سیب قرمز نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. چای سبز حاوی میزان زیادی پولیفنول است که خواص فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد. توصیه می‌کنیم هرروز چهار فنجان چای سبز میل کنید. اگر به کافئین حساس هستید از ساعت سه به بعد از نوشیدن این چای خودداری کنید.

ماهی آزاد، ماکرو و ماهی‌های چرب دیگر منبع اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که تأثیر فوق‌العاده‌ای روی پوست دارند. روغن‌زیتون حاوی اسید اولئیک است که غشای سلول‌ها را چرب و پوست را نرم و لطیف می‌کند. علاوه‌بر این امگا ۳ها وظیفه حفاظت و آب‌رسانی به غشای سلولی را نیز برعهده ‌دارند. نتایج پژوهش‌های محققان استرالیایی نشان می‌دهد مصرف زیاد سبزیجات، لوبیاها، ماهی و روغن‌زیتون باعث می‌شود پوست کمتر چروک شود. محققان این تأثیر را به ترکیب چربی‌های اشباع‌نشده‌ مونو، آنتی‌اکسیدان‌ها و پروتئین‌های کم‌چرب نسبت می‌دهند. توصیه می‌کنیم هرروز سبزیجات متنوعی میل کنید. به سوپ‌ها و سالادهایتان لوبیا اضافه کنید.

سلول‌های پوستی به میزان زیادی مایعات نیاز دارند تا غشای نرمی داشته و مواد مغذی موردنیاز خود را جذب کنند. توصیه می‌کنیم برای داشتن پوستی نرم و مرطوب، شش تا هشت فنجان آب بنوشید؛ البته توجه داشته باشید زمانی که هوا گرم است، ورزش می‌کنید یا فعالیت بدنی زیادی دارید باید بیش از این میزان مایعات دریافت کنید.

مصرف کافئین و قند را کاهش دهید

درنهایت توصیه می‌کنیم برای داشتن پوستی سالم، زیبا و با طراوت مصرف کافئین و قند را کاهش دهید. کافئین با تحریک هورمون‌های استرس به‌ویژه آدرنالین و نورآدرنالین، روند پیدایش چین‌وچروک را سرعت می‌دهد. مصرف مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌های گازدار به کلاژن آسیب می‌رساند و به همین دلیل خاصیت ارتجاعی پوست به‌خطر می‌افتد. گلاب از گیاه گل محمدی تهیه می‌شود و بسیار معطر است. اسانس گل محمدی جزو گران‌ترین اسانس‌های دنیاست. از گلاب برای قطع خونریزی از سینه، گرفتگی صدا، درد معده و روده، آرامش اعصاب و همچنین زیبایی پوست استفاده می‌شود. گلاب، ماده‌ شگفت‌انگیزی است و خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد. آب‌رسان پوست است و برای انواع پوست و مشکلات پوستی مفید است. گلاب یکی از درمان‌های خانگی مؤثر است که عوارض جانبی ندارد و بیشتر خواص گلاب ازلحاظ علمی ثابت‌شده هستند. گلاب به‌دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی خود، قرمزی و التهاب پوست را کاهش می‌دهد. زمانی که پوست‌های حساس ملتهب می‌شوند، ممکن است نتوانند هیچ ماده‌ آرایشی بهداشتی را تحمل کنند؛ در این موارد، می‌توان از گلاب به‌عنوان تقویت‌کننده و پاک‌کننده (همراه با شیر) استفاده کرد. در موارد بسیار نادر، ممکن است گلاب برای پوست‌های حساس ملتهب و جوش‌دار، مناسب نباشد؛ بااین‌حال، در این صورت می‌توانید پس از رفع جوش‌های پوست، از گلاب استفاده کنید.

چگونه با تغذیه پوست خود را سالم و زیبا کنیم(beautiful Skin)؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا