پزشکی و سلامت

چرا خمیر سمبوسه روغن زیادی به خودش می‌گیرد؟

بسیاری از مردم در سراسر دنیا به خوردن غذاهایی که با استفاده از روغن داغ تهیه می‌شوند، علاقه زیادی دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که ۲ عامل مهم در جذب افراد به استفاده از این شیوه

بسیاری از مردم در سراسر دنیا به خوردن غذاهایی که با استفاده از روغن داغ تهیه می‌شوند، علاقه زیادی دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که ۲ عامل مهم در جذب افراد به استفاده از این شیوه بحث تهیه غذا دخالت دارد؛ اول اینکه ترد هستند و دوم طعم و مزه دوست‌داشتنی پیدا می‌کنند…

اما نباید فراموش کرد هر نوع ماده غذایی‌ای که نیاز به سرخ‌کردن داشته باشد، روغن بسیاری را جذب می‌کند. به طور مثال سبزیجاتی مانند کدو، بادمجان، سیب‌زمینی و… حین سرخ‌شدن روغن مصرفی را جذب خود می‌کنند، درست مانند خمیر این گروه از غذاها. به دلیل اینکه بافت این موادغذایی اسفنجی است و روغن، جذب خلل و فرج آنها می‌شود.

به‌طور کلی خاصیت انواع خمیر ها جذب روغن بالاست. متاسفانه برای کاهش جذب روغن اضافی نمی‌توان کار خاصی انجام داد مگر اینکه از روغن کمتری برای سرخ‌کردن مصرف کرده یا ماهی‌تابه‌های مخصوصی که قادر به سرخ‌کردن بدون روغن هستند را استفاده کنید.

البته می‌توان سمبوسه یا پیراشکی‌های خانگی را در فر نیز پخت. نباید فراموش کرد که مدت زمان سرخ‌کردن این غذاها می‌تواند کوتاه و با حرارت کم باشد درست تا مرحله‌ای که خمیر به رنگ طلایی درآید.

بعد از تهیه سمبوسه نیز بهتر است بلافاصله آن را بخورید. البته می‌توان به مدت یک یا دو روز آنها را در یخچال نگه داشت اما اگر قصد دارید به مدت طولانی‌تری آنها را نگه دارید از فریزر استفاده و موقع مصرف به‌وسیله مایکروویو آن را یخ‌زدایی کنید.

فراموش نکنید که هر چه موادغذایی بیشتر حرارت ببینند، متحمل ضرر بیشتری خواهید شد. طی فرآیند سرخ‌کردن، بافت موادغذایی تغییر شکل یافته و ترکیب‌های قند و پروتئین موجود در آنها می‌سوزد.

درواقع در این مرحله هم قندها و هم پروتئین‌ها طی واکنش‌های میلارد و قهوه‌ای شدن آنزیمی باعث به وجود آمدن ترکیب آکریلامیدی می‌شوند که زیانبار بودن آن برای بدن به اثبات رسیده است.

اگر فرآیند کاراملیزه شدن هم به مدت طولانی انجام شود منجر به تغییر رنگ طلایی خمیر به قهوه‌ای و سپس قهوه‌ای تیره مایل به سیاه خواهد شد.

البته در کباب‌کردن طولانی‌مدت موادغذایی هم این مساله صدق می‌کند. توجه داشته باشید که هر چه رنگ خمیر تیره‌تر شود، ترکیب‌های مضرتری تولید خواهد شد.

در ضمن استفاده از خمیر های آماده برای درست‌کردن این دسته از غذاها اشکالی ندارد. فقط تا زمان مصرف بهتر است که آنها را در فریزر در حالت انجماد نگه دارید. به تاریخ انقضای درج‌شده روی بسته‌ آنها توجه کنید و برای یخ‌زدایی سریع‌تر آنها را در مایکروویو بگذارید.

آفتاب

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا