پزشکی و سلامت

چای یا قهوه، کدام یک بهتر است؟

 

 

 

قهوه و چای، واقعیت آن است که مزیت برجسته تری برای هیچ یک از آنها نیست. هردو وقتی که صحبت از سلامت باشد، لیستی از امتیازات مثبت و منفی را در خود دارند.

مزایا و معایب چای و قهوه

به واقع چای بهتر است یا قهوه؟ واقعیت آن است که مزیت برجسته تری برای هیچ یک از آنها نیست. هردوی آنها وقتی که صحبت از سلامت باشد، لیستی از امتیازات مثبت و منفی را در خود دارند. در این مطلب به مزایا و معایب هریک از این نوشیدنی ها می پردازیم.


چای

مزایا:چای شامل لیست بلندی از فواید سلامتی می باشد. این نوشیدنی مملو از آنتی اکسیدان است که، ضد التهاب می باشد و از سفت شدن رگ های شما جلوگیری می کند.چای خورها به مقدار قابل ملاحظه ای کمتر در معرض ابتلا به سکته مغزی و قلبی هستند. همچنین چای باعث افزایش سلامت مغز می گردد.این افراد سطح تراکم استخوان بالاتری دارند و میزان مشکلات استخوانی آنها کمتر است.به طور کلی چای ضد پیری است. تحقیقات نشان می دهد که، سلول های چای خورها، سن بیولوژیکی پایین تری نسبت به کسانی که چای خور نیستند، دارند.
معایب: اولین عیب چای تاثیر بر روی زیبایی دندانهای شماست. اشکال دیگر آن تاثیرش بر روی میزان آهن بدن است، که به دلیل تانن موجود در آن، از جذب آهن جلوگیری می کند. در تحقیقاتی که در سال 1982 انجام شد. محققان دریافتند که، کسانی که پس از یک وعده غذایی چای میل می کنند، 62 درصد باعث کاهش جذب آهن آن می شود، در حالی که کسانی که قهوه می نوشند، 35 درصد.
به عنوان مورد آخر اینکه، اگر بدن شما به کافئین حساس باشد، خود کافئین موجود در چای جزو مضرات آن برای شما است، اگرچه میزان کافئین چای از قهوه کمتر است. یک فنجان چای سیاه یا 18 اونس از آن شامل 70-14 mg کافئین می باشد و چای سبز 45- 24 mg ، درحالی که همین مقدار از قهوه 200-95 mg کافئین دارد.
راهنمایی:مهم ترین نکته در استفاده از چای آن است که، از اضافه کردن هر شیرین کننده ای به آن پرهیز کنید و یا حداقل آن را محدود کنید. از چای خود سرد یا داغ لذت ببرید و اگر احساس می کنید به شیرین کننده ای نیاز دارد، از شیرین کننده های صد در صد طبیعی استفاده کنید. شما همچنین می توانید، طعم تازه ای از چای را با چاشنی های طبیعی، مانند زنجبیل رنده شده تازه، نعناع تازه میل کنید.هریک از آنها همچنین میزان آنتی اکسیدان موجود در فنجان شما را افزایش می دهند.

در مورد آهن، اگر شما گوشت خوار هستید، میزان تانن موجود در چای کمتر از آن است که، بخواهد بر روی جذب آهنی که شما از گوشت، ماهی، مرغ و بوقلمون می گیرید تاثیر بزرگی بگذارد. اما اگر گیاهخوار هستید، بهترین راه برای جبران، مصرف غذاهای گیاهی غنی از آهن با منبعی از ویتامین C است. منابع خوب ویتامین C، مانند فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، گل کلم، کیوی و توت فرنگی.


قهوه

مزایا: تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می دهد، کسانی که بین 3 تا 5 فنجان قهوه در روز می نوشند، کمتر از کسانی که کمتر از این میزان قهوه می نوشند و یا اصلا نمی نوشند، دچار مرگ ناگهانی از بیماری ها می شوند. قهوه یک منبع قوی از آنتی اکسیدان است و مصرف قهوه به طور منظم شما را در برابر دیابت نوع 2، بیماری پارکینسون و برخی سرطان ها محافظت می کند.
معایب: مواد طبیعی در قهوه فیلتر نشده ( آب پز شده یا اسپرسو) سطح کلسترول را بالا می برد. همچنین قهوه اسیدی تر از چای است. پس اگر مشکل معده یا مشکلات گوارشی دارید، مصرف چای برای شما بهتراز قهوه است.یک تحقیق نشان داده است که، استفاده زیاد از قهوه ( 4 یا بیشتر فنجان در یک روز) تراکم استخوان را 2 تا 4 درصد کاهش می دهد، اما این به معنی افزایش خطر شکستگی استخوان ها نیست. در هر حال اگر شما مشکل تراکم استخوان دارید، برای مصرف قهوه با پزشک خود مشورت کنید.
اشکال دیگر قهوه، در کافئین آن است. کافئین موجود در قهوه بیشتر از کافئین موجود در چای است. کافئین یک محرک است، پس اگر به آن حساس هستید، قهوه ممکن است باعث تحریک بیش از حد شده، شما را عصبی یا دچار اضطراب کند. اگر فشار خون بالا دارید، شما باید مصرف کافئین را محدود کنید. زیرا کافئین می تواند، باعث افزایش سریع اما کوتاه مدت فشارخون شود.دو یا بیشتر فنجان قهوه در روز، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی در مردم را با یک جهش ژنتیکی نسبتا سریع، همان که آهسته آهسته کافئین را در بدن تجزیه می کند، بالا ببرد. متاسفانه تست های زیادی برای کافئین انجام نمی شود، زیرا توسط پزشکان تجویز نمی گردد. در آخر باید یادآور شویم، کافئین ادرارآور است، به این معنی که ادرار را با یک فشار هر بار از بدن خارج می کند. در حالی که تحقیقات نشان می دهد که، بدن شما می تواند برای یک عادت منظم، تنظیم شود. حال اگر شما فقط یک بار آن را انجام دهید و یا بیش از حد معمول، این تنظیم برهم می خورد. پس در مورد ادرار مکرر هم، باعث خشکسالی بدن می شود.
راهنماییبازهم قهوه و مسئله شیرینی. ترکیب قهوه با یک محلول قندی، شیر و یا خامه زده شده می تواند به راحتی کالری بیشتری را به شما برساند.همچنین استفاده از شیرین کننده های مصنوعی به دلیل تاثیر بر اشتها، قند خون و سلامت دستگاه گوارش، توصیه نمی شود.پس توصیه می کنیم، به قهوه خود شیر گیاهی، شکر بسیار کم ( در صورت امکان بدون شکر) و یک منبع غنی از آنتی اکسیدان مانند دارچین ( در حد پاشیدن روی قهوه) اضافه کنید.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا