اجتماعی

چاقی کودکان را جدی بگیرید.

چاقی کودکان را جدی بگیرید.

چاقی کودکان در بسیاری از کشورها به درجه  هشدار دهنده ای رسیده و این جوامع را در معرض چالشی فوری و جدی قرار داده است. اهداف توسعه پایدار، که ازسوی سازمان ملل متحد در سال 2015 تعیین شده اند، پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر را به عنوان الویت های اساسی خود، معرفی کرده است. در میان عوامل خطر زای بیماری های غیر واگیر، چاقی به عنوان نگرانی اصلی معرفی شده که بر روی سلامتی اثر منفی گذاشته و باعث کاهش امید به زندگی می شود.

زهرا عبدالهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با زندگی سالم ضمن بیان مطلب فوق، 76 درصد علل بیماری های غیر واگیر را معضل چاقی دانست و گفت: همه بیماری ها ریشه در دوران کودکی و عادت نامناسب تغذیه دارد چرا که  علل اصلی بیماری های غیر واگیردر بزرگسالی اضافه وزن و چاقی  در دوران کودکی و نوجوانی است که متاسفانه در حال حاضر این معضل در جهان و ایران روندی رو به رشد دارد و پیش بینی می شود  تا سال 2025 میلادی  بالغ بر 11 درصد کودکان جهان دچار اضافه وزن و چاقی شوند پس باید ما برای پیشگیری و کنترل این معضل در ایران، آموزش رفتارها و الگوهای غذایی صحیح و سالم را از مهدهای کودک  و مدارس شروع کنیم.
عبدالهی، با هشدار اینکه شیوع چاقی نوزادی، کودکی و نوجوانی در سراسر جهان روبه افزایش است تصریح کرد: با  اینکه درجات چاقی ممکن است در بعضی مناطق ثابت مانده باشد، تعداد بیش تری از کودکان دارای اضافه وزن و چاقی، در کشورهایی با درآمد پایین یا متوسط نسبت به کشورهای با درآمد بالا، وجود دارند. چاقی می تواند بهداشت کودک، دستیابی به امکانات آموزشی و کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به این، احتمال چاقی در بزرگسالی و افزایش بروز بیماری های مزمن در کودکان چاق بیش تر است.
وی با اعلام اینکه در ده سال گذشته  معضل چاقی در ایران با دو برابر شیوع روبرو بوده به آخرین آمار ازوضعیت تفکیک گروه های سنی و شهرستان های درگیر آن اشاره و عنوان کرد: 20 درصد از کودکان زیر دو سال دچاراضافه وزن و چاقی هستند که بیش ترین این تعداد به ترتیب در شهرستان های گیلان و مازندران، آذربایجان غربی- شرقی و اردبیل و تهران است. همچنین 12 درصد از گروه سنی6 ساله سراسر کشور که بیش ترین اقلیم در تهران و البرز است. اضافه وزن و چاقی متوسط و شدید در6 درصد گروه 14 تا 20 ساله شیوع دارد و 23 درصد  از گروه سنی 25 تا 35 سال  سراسر کشور نیز ابتلا به اضافه وزن و چاقی هستند. پس باید برای  پیشگیری وکنترل این معضل بزرگ به طورجدی وارد شد
وی در ادامه به تغذیه با شیر مادر تاکید داشت و گفت: یکی از مهمترین کارها که در اسلام هم به آن تاکید بسیار شده است تغذیه کودکان زیر دو سال با شیر مادر است چرا که شانس چاقی در این کودکان کمتر از کودکانی است که با شیر خشک تغذیه می شوند و این باعث تنظیم متابولیسم کودک می شود نکته قابل تامل اینکه کودکانی که  با هردو شیر مادرو شیر خشک تغذیه می شوند 20 درصد بیش تر از حد معمول چاق می شوند.

چاقی کودکان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا