پزشکی و سلامت

پوست و موهای سفید، ارمغان این “بیماری ژنتیکی”

شاید شما هم با افرادی که رنگ مو و پوست سفید داشته و چشمان بسیار روشن دارند، مواجه شده باشید. این افراد مبتلا به نوعی بیماری ژنتیکی هستند.

دکتر محمدرضا برزگر، متخصص پوست، مو، زیبایی ولیزر، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری زالی، یک بیماری ژنتیکی اتوزومی مغلوب است. یعنی برای اینکه فردی به آن مبتلا شود، لازم است که پدر و مادرش، هر دو حامل ژن زالی باشند.

 

وی ادامه داد:علت اصلی ابتلا به زالی، اختلال در ساخت آنزیمی است که ملانین را می‌سازد. ملانین رنگ‌دانه‌ای است که رنگ پوست و چشمان و رنگ مو، به وجود آن بستگی دارد.

همچنین با توجه به اینکه این آنزیم به مقدار خیلی کم تولید شود یا اصلا تولید نشود، زالی متفاوت است.

 

دکتر برزگر بیان کرد: در مواردی که آنزیم تولید کننده ملانین اصلا وجود ندارد، سفیدی کامل پوست و مو و روشنی رنگ چشم‌ها، تغییری نمی‌کنند.

در مواردی از زالی، آنزیم به مقدار کم وجود دارد و به مرور زمان، مو تیره شده و رنگ پوست و مو چشم، به حالت طبیعی نزدیک می‌شود.

 

این متخصص پوست و مو در ادامه اظهار داشت:بسته به موقعیت جغرافیایی که افراد مبتلا به زالی زندگی می‌کنند، با مشکلات متفاوتی مواجه هستند.

آندسته از مبتلایان به زالی که در نواحی معتدل زندگی می‌کنند، مشکلات چشمی بیشتری دارند و آندسته که در نواحی گرم و حاره ای زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

 

توصیه می‌شود این افراد مرتبا از ضد آفتاب استفاده کنند و با مراجعه مداوم به پزشک، از بروز مشکلات ثانویه جلوگیری کنند.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا