اقتصادی

پلی مابین صنعت و امنیت / بررسی ابعاد گوناگون یک اشتغال نو (مهندسی جوش)

پلی مابین صنعت و امنیت / بررسی ابعاد گوناگون یک اشتغال نو (مهندسی جوش)

پلی مابین صنعت و امنیت / بررسی ابعاد گوناگون یک اشتغال نو (مهندسی جوش)

با توجه به افزایش آماربیکاری در بین جوانان، نسل فردا برآن شد تا در طول هفته به معرفی اشتغال‌های نو بپردازد تا شاید با این معرفی، تعدادی از جوانان جویای کار، علاقه خود را یافته و با اطلاع از مشقت‌های شغل جدید خود، با چشمانی باز به سوی آن بروند تا بیشتر موفق باشند. این هفته به پای صحبت‌های سید حسین علی طیبیان کارشناس ارشد مهندسی مواد گرایش شناخت مواد مهندسی نشستیم که به صورت کاملا تخصصی در زمینه جوش و بازرسی فنی در این زمینه مشغول هستند. ادامه این گفت و گو را در زیر بخوانید شاید شما هم درآینده به این کار روی آوردید.

می‌توانید خودتان را بیشتر معرفی کنید:

بنده سید حسین علی طیبیان کارشناس ارشد مهندسی مواد گرایش شناخت مواد مهندسی هستم. بیش از 12 سال سابقه کار صنعتی دارم و در شرکت‌هایی از قبیل فرآیند کنترل – مپنا – ساخت تجهیزات سپاهان – نوید منگنز – و در حال حاضر مدیر عامل شرکت ناظران دقیق تدبیر هستم. همچنین به صورت کاملا تخصصی در زمینه جوش و بازرسی فنی مشغول بوده‌ام و توانسته‌ام در کنار قریب به 10 سال تدریس در دانشگاه‌های مختلف از قبیل آزاد – علمی کاربردی – غیر انتفاعی و … به مدارک سطح عالی سطح سه (3) بین‌المللی در زمینه آزمایش غیر مخرب با فرآیند رادیوگرافی – مایعات نافذ – ذرات مغناطیسی بازرسی چشمی و بازرسی به روش آلتراسونیک را دریافت کنم و مدرس ارشد دوره‌های بازرسی فنی و دارای حق اعطای مدرک معتبر بین‌المللی در سطوح 1 و 2 هستم.

پلی مابین صنعت و امنیت / بررسی ابعاد گوناگون یک اشتغال نو (مهندسی جوش)

– در دنیای مدرن و جهان صنعتی، مهندسی جوش چه جایگاهی دارد و شما به عنوان یک مدرس متخصص چه تحلیلی از این جایگاه دارید؟

– در سال 1386 موسسه جوش ایران طبق آماری اعلام کرد حدود 96% حجم فلزات تولیدی دنیا از فولاد باشد از این میزان 90% مستقیما به وسیله جوش تولید می‌شوند و در 6% دیگر هم جوش به نوعی دخیل است. در کنار جوش بحث سلامت جوش یا همان بازرسی فنی هم بلا استثنا مطرح می‌شود که به صورت تست مخرب یا غیر مخرب است.

– با این حساب رشته مهندسی جوش و بازرسی فنی رشته‌ای خاص است.

بله دقیقا. ببینید. بیشترین استانداردها و دستورالعمل‌ها در سطح جهان مربوط به این رشته است؛ درحالی‌که در سایر رشته‌های مهندسی کمتر رشته‌ای هست که تا این حد استانداردهایی برای بررسی کیفیت داشته باشد. مثلا در سیستم آمریکایی پنج استاندارد بسیار قوی داریم که به روش‌های بازرسی و مهندسی جوش می‌پردازد و در استاندارد ISO هم به همین گونه است.

پلی مابین صنعت و امنیت / بررسی ابعاد گوناگون یک اشتغال نو (مهندسی جوش)

-لطفا بفرمایید چرا این رشته در تمام دنیا با این حجم از استاندارد سروکار دارد؟

واقعیت این است که بحث امنیت جانی و ایمنی در این رشته بسیار بالاست؛ یک سری کارها هست که عدم رعایت کیفیت سبب خسارات صرفا مادی و مالی بشود؛ اما جایی که بحث خسارات مطرح باشد، دیگر شرایط بسیار فرق می‌کند. در سدها – نیروگاه‌ها-پالایشگاه‌ها در همه اماکن این‌چنینی خسارات جانی محتمل هستند و به واسطه یک انفجار کوچک نه تنها پرسنل حاضر در محل انفجار بلکه تا چندین کیلومتر پیرامون کارگاه نیز خطر جانی گسترش می‌یابد؛ لذا در این رشته بحث ایمنی خیلی بحث حساس و تعیین‌کننده‌ای است.

  • مشخص است که ارتباط مهندسی جوش با بازرسی فنی یک ارتباط ساختاری و بنیادی است.

بله شخص که وارد حرفه بازرسی می‌شود باید یک زمینه مرتبط داشته باشد دارای تحصیلات مرتبط یا سابقه کار مرتبط باشد و حتما و حتما دوره‌های برون دانشگاهی را آموزش ببیند. داشتن شمه و شخصیت بازرسی یک امر الزامی و حتمی است.

– از حرف‌های شما نتیجه می‌گیریم که ساختار تربیتی و اعتقادی بازرس فنی یک عامل مهم در موفقیت وی است.

دقیقا همین‌طور است! در این رابطه، با فاکتوری سروکار داریم که آن را تحت عنوان متانت حرفه‌ای بازرس قلمداد می‌کنیم. بازرس باید بداند که با یک امضا که پای گزارش‌ها می‌زند یک مسئولیت جانی و مالی دقیقی را تضمین می‌کند و در اصل مسئولیت‌پذیری در ذات این رشته است. با این حساب ما در این رشته باید پابه‌پای دنیا پیش برویم مثلا یکی کشتی یا یک خط لوله انتقال گاز یا نفت از کشورهای گوناگون عبور می‌کند پس اگر دچار سانحه بشود، می‌تواند کل محیط زیست پیرامون خود را نابود کند؛ لذا همه کشورها موظفند استاندارد را رعایت کنند.

پلی مابین صنعت و امنیت / بررسی ابعاد گوناگون یک اشتغال نو (مهندسی جوش)

– سایر رشته‌ها دارای یک تشکیلات مخصوص به خود هستند. مثل انجمن وکلا- نظام مهندسی ساختمان نظام پزشکی و … اما جوش با این همه اهمیت که فرمودید فاقد تشکیلات مدیریتی است. چرا؟

ببینید متأسفانه همین‌طور است؛ اما فراموش نکنید این رشته، یک رشته جدید است و چون برنامه‌ریزی قبلی نداشته؛ لذا می‌توان گفت به نوعی یتیم باقی مانده است.

البته در ایران انجمن‌هایی داریم مثل انجمن صنفی بازرسی‌های غیر مخرب یا انجمن صنفی شرکت‌های بازرسی فنی؛ اما انجمن صنفی مخصوص رشته جوش و بازرسی را نداریم. از طرفی هنوز استان‌های مختلف با هم درباره این مجمع، هماهنگ و یکپارچه نشده‌اند ولی به هر حال این روند شروع شده است ولی به هر حال نباید در کوتاه مدت به اندازه‌های جهانی برسیم.

ما در پارس جنوبی، بزرگ‌ترین شهرگازی دنیا را با اتکا به نیروهای بومی برپا کردیم.

  • با این پتانسیل انسانی و منابع سرشار نفتی و گازی، حال اهداف انجمن صنفی با توجه به این پتانسیل منابع انسانی چه وظیفه‌ای را به عهده خواهد داشت؟

من به نوبه خودم انتظار دارم در گام اول در آماده‌سازی بستر لازم توسط انجمن اقدام بشود. انجمن باید بتواند نخست جایگاه مهندسی جوش و بازرسی فنی را به‌طور درست و منصفانه و دقیق تشریح و تبیین کند. تا عجالتا این رشته معرفی و شناخته بشود. سپس به گام‌های بعدی توجه بشود.

پلی مابین صنعت و امنیت / بررسی ابعاد گوناگون یک اشتغال نو (مهندسی جوش)

پلی مابین صنعت و امنیت / بررسی ابعاد گوناگون یک اشتغال نو (مهندسی جوش)

نویسنده : فرزانه مستاجران

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا