پزشکی و سلامت

پرفشاری خون می‌تواند بی علامت باشد

بیماری عروق کرونر یا اسکمیک قلب، شایع‌ترین مشکلات قلبی در زمان حال به شمار می‌آید. این بیماری از شروع تا زمانی که عوارض آن خودش را نشان دهد یک پروسه طولانی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و عوامل خطرساز ایجادکننده آن گفتگویی با دکتر امیررضا سجادیه خواجویی، فوق تخصص آنژیوپلاستی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

* ابتدا درباره روند بیماری عروق کرونر توضیح دهید.

شروع بیماری به‌صورت رسوب چربی در جدار قلب است که با افزایش سن شدت پیدا می‌کند و درنهایت یکسری عوامل باعث تشدید ایجاد رسوبات و تنگی‌ها می‌شوند که به آنها عوامل خطر قلبی می‌گویند. این پروسه منجر به انسداد عروق قلب شده و عواملی سبب تشدیدش می‌شوند.

*چه عواملی سبب تشدید انسداد عروق قلب می‌شود؟

۱٫ فشارخون بالا

 ۲٫ چربی خون بالا

۳٫ دیابت

 ۴٫ استعمال دخانیات

 ۵٫ بی‌تحرکی

 البته این عوامل تغییرپذیرند ولی مواردی هم هستند که قابل‌تغییر نیستند مثل افزایش سن، جنس، سابقه فامیلی مثبت ازنظر ابتلا به بیماری عروق کرونر. لازم به یادآوری است عمده درمان‌های مداخله‌ای روی عوامل خطر قابل‌تغییر است.

 *در چه صورت فشارخون افزایش پیدا می‌کند؟

 وقتی قلب ما تپش دارد و خون در عروق حرکت می‌کند لازمه این حرکت و جریان خون این است که فشار فیزیکی بر ای این حرکت وجود داشته باشد که البته این خودش بیماری نیست اما این فشار به دلایلی می‌تواند بیش‌ از حد افزایش پیدا کند.

نرمال حد پایین فشارخون بر ای افراد بالغ ۸۰ میلی‌متر جیوه و حد بالای آن ۱۲۰ میلی‌متر جیوه است. حال اگر میزان فشارخون از حد بالا بیشتر شود پرفشاری خون محسوب می‌شود.

*چگونه فشارخون بالا منجر به انسداد عروق کرونر می‌شود؟

 افزایش فشارخون به هر میزان منجر به افزایش حوادث قلبی و مغزی و حتی دیگر ارگان‌ها می‌شود، یکی از آنها انسدادی است که در عروق ایجادشده، تنگی عروق را تشدید، تصلب شرائین ایجاد می‌کند و حتی به‌صورت عوارض کلیوی هم خود را نشان می‌دهد.

 *چه عواملی در زندگی روزمره سبب افزایش فشارخون می‌شوند؟

 بی‌تحرکی، افزایش وزن، تغذیه نامناسب (مصرف بالای نمک، کم‌مصرف کردن میوه و لبنیات و افزایش مصرف کالری (مواد چرب و قندی) از عواملی هستند که با ایجاد چاقی، فشارخون بالا را سبب می‌شوند.

 *آیا پرفشاری خون می‌تواند بی علامت هم باشد؟

 مشکل عمده دیگر پرفشاری خون این است که در بسیاری از موارد بدون علامت است به طوری که فرد زندگی معمول خود را طی می‌کند از درد و تنگی نفس هم شاکی نیست و تا وقتی برای کنترل فشار مراجعه نکند متوجه نمی‌شود فشارخونش بالاست.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا