فرهنگ و هنر

واکنش سینماگران به حواشی پیش آمده برای فیلم رخشان بنی اعتماد

 

 

سرانجام فيلم سينمايي «قصه ها» ساخته رخشان بني اعتماد روي پرده رفت و بعد از همه سر و صداهايي كه در مورد آن ايجاد شده بود، حالا علاقمنداني كه تنها حرف و حديث اثر را شنيده بودند و مجال تماشاي اين فيلم نصيب شان نشده بود، موفق مي‌شوند «قصه ها» را كه در حقيقت، مروري بر آينده همه كاراكترهاي مجموعه آثار اين بانوي كارگردان است، ببينند.

به گزارش ستاره ها، در اين ميان انتشار خبري مبني بر اينكه كميسيون فرهنگي مجلس قرار است رييس سازماني سينمايي را براي ارائه توضيحاتي در مورد اكران اين فيلم فرا بخواند، نگراني هايي را براي اهالي سينما ايجاد كرده است. زهره طبیب‌زاده، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به «نسیم» گفته: با توجه به تماس‌های نمایندگان به آقای ایوبی درباره اکران «قصه‌ها»، وی قرار است این فیلم را برای ما اکران کند تا بعد از دیدن فیلم، اظهار نظر قطعی انجام ‌شود. همچنین جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص اکران فیلم سینمایی «قصه‌ها» اعلام کرده است: کمیسیون فرهنگی مجلس حتما آقای ایوبی را احضار می‌کند تا پاسخگوی دلایل اکران این فیلم باشند و بعد درباره ادامه اکران پاسخ خواهیم داد.

آيا قرار است يك بار ديگر فيلمي را كه داراي پروانه نمايش است در نيمه راه اكران از روي پرده پايين بياورند؟ در همین رابطه سه نفر از كارگردانان سينما اظهار‏نظرهایی کرده اند که در ادامه می خوانید.

ابوالحسن داودي: چرا بايد اختيار رسمي و قانوني وزارت ارشاد براي نمايش فيلم ها زير سوال برود؟

ابوالحسن داودي با اشاره به اينكه فيلم رخشان بني اعتماد داراي پروانه نمایش است، توضيح خواستن ِ مجلس از رييس سازمان سينمايي براي اكران اين فيلم را بي مورد دانست.
داودي گفت: من نمي دانم اين حرف و حديث ها براي چيست. «قصه ها» پروانه نمايش دارد و قانونا مي تواند اكران شود،  پس چرا بايد رييس سازمان سينمايي براي توضيح دادن به مجلس برود؟ وقتي قانون به وزارت ارشاد اختيار داده اينگونه برخوردهاي موضوعي خارج از قاعده است. قانون گذاران ما مي توانند براي هر موضوعي ضابطه اي تعريف كنند اما قرار نيست كسي خارج از صلاحيت كاري اش با مسئله اي روبرو شود و فراتر از قانون عمل كند. لااقل من اين شكل از ماجرا را نمي فهمم. ارائه پروانه نمايش، يك اختيار قانوني است كه به وزارت ارشاد داده شده و همه مجاري آن نيز طي شده و نمي دانم چرا بايد كساني خود را فراتر از قانون تصور كنند؟
وي افزود: قبلا ديده ايم وزارت ارشاد هم با برخي آثار مشكل داشته و حساسيت هايي را نشان داده، اما «قصه ها» فيلمي است كه داراي پروانه نمايش است و مي توان آن را به شكل قانوني به نمايش در آورد. از نگاه من، بيشتر از اينكه به خود فيلم «قصه ها» ايرادي وارد باشد، ريشه مشكلات را بايد در تحليل هاي نادرستي جست كه پيرامون فيلم ارائه مي شود و عمر هنرمندان را هدر مي دهد و محصول زندگي آنان را نابود مي كند.
فيلم من ، «زادبوم» هم 5 سال تمام با چنين تحليل هايي از جانب گروه هايي مواجه بود و توقيف ماند و حاصل سه سال كار يك گروه 50 نفري لا اقل تا الان نابود شده است. اگر دوستاني كه با اكران «قصه ها» و ديگر آثاري كه حساسيت ها را برانگيخته اند مشكل دارند، به فيلم هايي كه در گذشته چنين مشكلاتي داشتند و اكران شدند بنگرند متوجه مي شوند حقيقتا هيچ فيلمسازي نمي خواهد جو جامعه را با فيلمي متشنج كند و همه آثار توقيفي بعد از اينكه به نمايش در آمدند هيچ اخلالي را باعث نشدند، پس بهتر است امروز آنان هم در رفتارشان تجديد نظر داشته باشند. اينگونه رفتارها بيشتر از اينكه فرهنگي و سينمايي باشد، سياسي است.

محمدعلي سجادي: مجلس به جاي ياري رساندن به سينماي كم بضاعت، عرصه را بر آن تنگ مي كند

محمدعلي سجادي با انتقاد از اعتراض هايي كه نسبت به اكران فيلم «قصه ها» به وجود آمده، از آقاي ايوبي خواست همچنان به حمايت خود از فيلم ها ادامه دهد.
سجادي گفت: اينگونه توضيح خواستن ها كار قشنگي نيست و ما هم از آقاي ايوبي مي خواهيم كه پاي اين حمايت هايش بايستد. مجلسي ها به گونه اي رفتار مي كنند كه انگار كه ما هيچ مشكل حاد فرهنگي ديگري در اين مملكت نداريم! اكران شدن فيلم «قصه ها» در آشفته بازار امروز و انبوه مصائب ديگري كه امروز شاهدش هستيم چه مشكلي را ايجاد مي كند؟ به نظر مي رسد كساني دارند به ما آدرس غلط مي دهند تا ما بحران هاي اصلي مملكت را نبينيم.
وي افزود: رخشان بني اعتماد سال هاست كه در اين سينماست و چنين رفتارهايي با فيلمسازي كه چنين سبقه اي دارد توهين آميز است. آيا مجلس جز در سينما، در جاي ديگري به دعواهاي سياسي اش نمي رسد؟ آيا ناراحتي هايش را سر چيزي غير از فيلم هاي ما نمي تواند خالي كند؟ سينماي كم بضاعت ما با تا امروز به هر زحمتي كه بوده سالن هاي سينما را فعال نگه داشته و مجلس ما هم به جاي اينكه به سينما كمك كند، دارد بر ضد آن عمل مي كند. از يك طرف بودجه نمي دهد و از طرف ديگر با چنين فشارهايي عرصه را بر ما تنگ تر مي كند و قطعا اين خوشايند نيست.

اسعدیان: تقاضای یک نشست فوری با ایوبی داریم
همایون اسعدیان سخنگوی کانون کارگردانان معتقد است که وضعیت ساخت فیلم‌ها و صدور پروانه نمایش و به دنبال آن اکران‌ آن‌ها اصلاً با ثبات نیست و کانون کارگردانان به شدت نگران این وضعیت است.
همایون اسعدیان(سخنگوی کانون کارگردانان) در گفت‌وگو با ایلنا؛ با اشاره به جلسه سه‌شنبه(۱۵ اردیبهشت) این کانون گفت: در جلسه شب گذشته کانون پیرامون آخرین وضعیت سینمای کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد. در این نشست به این موضوع اشاره شد که وضعیت ساخت و اکران فیلم‌ها چندان رضایت‌بخش نیست.
وی ادامه داد: بخش پروانه نمایش و اتفاقاتی که برای فیلم‌ها افتاده؛ نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده و اینکه فیلم‌هایی با داشتن پروانه نمایش دوباره بازبینی شوند؛ اصلاً امر مطلوبی نیست.
اسعدیان افزود: در بخش پروانه ساخت نیز زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه قرار است سخت‌گیری بیشتری  انجام و ممیزی بیشتری حاکم شود. این امر نگرانی‌هایی را درباره ساخت فیلم‌های جدید به وجود آورده است.
وی افزود: از طرف دیگر؛ هنوز آیین‌نامه مشخصی برای نمایش و اکران فیلم‌ها اجرا نشده و همین مسئله نگران‌کننده است.
وی با اشاره به تغییر دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: ما اصلاً مخالف این نیستیم که محمد حیدری؛ دبیر جشنواره فیلم فجر شده است اما تغییر ناگهانی دبیر یک جشنواره امر پسندیده‌ای نیست زیرا در همه جای دنیا؛ دبیر جشنواره به‌صورت ثابت برای چند سال فعالیت می‌کند.
اسعدیان ادامه داد: مشکلاتی که ذکر شد در جلسه کانون کارگردانان مطرح شد. البته این مشکلات فقط نظر شورای مرکزی یا اعضای کانون کارگردانان نیست بلکه تعدای از سینماگران و کارگردانان سینما نیز با اعضای کانون تماس گرفتند و نگرانی‌های خود را مطرح کردند.
سخنگوی کانون کارگردانان ادامه داد: جمع‌بندی نظرات نشان می‌دهد کلیت وضعیت پروانه ساخت؛ صدور پروانه نمایش و همچنین نحوه اکران فیلم‌ها وضعیت باثباتی نیست و نگران‌کننده است. به همین دلیل ما تقاضا کردیم یک جلسه فوری با حجت‌الله ایوبی برگزار کنیم و نقطه نظرات خود را در این جلسه مطرح کنیم. به احتمال فراوان این جلسه در روزهای آینده برگزار می‌شود و مفاد آن نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا