پزشکی و سلامت

هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟

در آلودگی هوا چه باید کرد؟ راه مقابله با آلودگی هوا چیست؟

مصرف شیر در زمان آلودگی هوا(air pollution) را فراموش نکنید. با شیر به جنگ آلودگی هوا برویم.

هوا که آلوده می شود بیشتر مراقب خوراکتان باشید.اگرچه چند روزی است که از شدت آلودگی هوا کاسته شده اما کارشناسان بهداشتی وتغذیه ای معتقدند تنفس درهوای فعلی نیز به دلیل وجود انواع آلاینده ها به نوبه خود مشکل ساز است خصوصا برای آن دسته از افراد که مستعد ابتلا به امراض ریوی هستند بنابراین همچنان توصیه شان بر رعایت رژیم های غذایی و مصرف مواد مغذی است که می تواند خطرات ناشی از آلودگی های هوا را کمتر کند. دکتر سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه و رژیم درمانی دراین خصوص به تعدادی از سوالات مطرح شده پاسخ می دهد.

  • چرا درزمان شدت آلودگی هوا،افزایش مصرف میوه، سبزیجات و مواد لبنی بیشتر ازقبل توصیه می شود؟ هرکدام از این مواد چگونه مانع ابتلا به عوارض ناشی از ذرات معلق در هوا می گردد؟

بله سوالات جالبی است و اتفاقا بیماران نیزدرمراجعات خود علاقمند به دانستن آن هستند. این توصیه‌ها دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین علت آنها بالا بودن میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزی و ترکیب‌های مفید دیگر در لبنیات است اما باید راجع هریک جداگانه توضیح داده شود.

به عنوان مثال راجع ویتامین C، باید گفت این ویتامین اولین نجات دهنده است. مطالعات انجام‌شده در دانشگاه بریتیش‌کلمبیا نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینC، به دلیل ویژگی آنتی‌اکسیدانی که دارند، بدن را در مقابل آلودگی هوا بیمه می‌کنند. این ترکیب خوراکی باعث حفاظت بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود. همانطور که می دانیم یکی از دلایل ایجاد رادیکال‌های آزاد در بدن، ورود هوای آلوده به ریه‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌ها با اتصال به رادیکال‌های آزاد موجب خنثی‌شدن آنها پیش از آسیب رساندن به سلول‌ها می‌شوند. یا مثلا مرکبات، این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به‌این‌ترتیب بدن در مقابل ابتلا به انواع بیماری‌ها مصون می‌ماند. در فصل زمستان و پاییز باید به‌وفور انواع مرکبات بویژه انواع ترش آنها مصرف شود زیرا این خوراکی‌ها سرشار از ویتامینC هستند.

مصرف شیر در زمان آلودگی هوا

  • وضعیت سیگاری ها در مواقع حاد آلودگی هوا چگونه است آیا مصرف این ترکیبات در این گروه نیز تاثیر لازم را دارد؟

باید گفت باوجود این که ویتامین C جزو آنتی‌اکسیدان‌های قویند و می‌تواند باعث کاهش اثرهای منفی ناشی از آلودگی هوا شود اما این ویژگی در افراد سیگاری کمرنگ است. به این دلیل که دود سیگار باعث از بین رفتن بخش اعظمی از ویتامین C دریافتی می‌شود.با این حال مصرف شیر و مواد لبنی و سایر اقلامی که گفته شد بهتر از مصرف نکردنش است.

  • ویتامین E هم از جمله مواد موثره درکاهش ابتلا به عوارض آلودگی هواست که اتفاقا افراد زیادی به تهیه و مصرف این قرص ها اقدام می کنند لطفا راجع این ویتامین هم صحبت کنید.

بله ،ویتامین E از ترکیب‌های مهمی دیگراست که بدن را درمقابل اثرات زیان‌آور آلودگی هوا ایمن می‌کند. این ویتامین با اکسیژن ترکیب و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. ویتامین E، چربی‌های اشباع‌نشده و دیگر ترکیبات حساس به اکسیژن مانند ویتامین A را از واکنش‌های اکسیدکننده محافظت می‌کند. بنابراین مصرف موادغذایی حاوی ویتامینE علاوه بر مصون‌کردن بدن در مقابل آلودگی‌ها، مانع از بین رفتن ویتامین A نیز می‌شود.

در همین رابطه موضوعی که باید مورد دقت قرارگیرد اینکه در زمان آلودگی هوا یکی از اندام‌هایی که بشدت در معرض آسیب قرار دارد، چشم بویژه قرنیه است. مصرف ویتامین E باعث محافظت از قرنیه در مقابل آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا می‌شود یکی از بهترین منابع حاوی ویتامینE، غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو است.

  • شیر هم طرفداران زیادی دارد خصوصا اینکه آلودگی هوا گهگاهی کم و زیاد شود، دراین خصوص هم اگر توصیه و نکته ای هست بفرمایید:

یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای مبارزه با تاثیرات منفی آلاینده ها شیر است.با مصرف شیر، میزان کلسیم بدن افزایش یافته و سیستم ایمنی بدن و اسکلت استخوانی در برابر آلاینده‌ها مقاوم می‌شود. نوشیدن آن باعث تمیزشدن مجاری گوارشی می‌شود. شیر سرشار از فسفر و منیزیم است و دریافت این دو ماده، بدن را در مقابل مسمومیت ناشی از قرارگرفتن درمعرض آلاینده‌ها مصون می‌کند. ماست و دوغ نیز تاثیر مشابهی دارند. برخی افراد نمی توانند شیر بخورند لذا توصیه می شود روزانه دست‌کم سه فنجان ماست در تغذیه روزانشان بگنجانند. به طور حتم مصرف لبنیات پروبیوتیک به مراتب تاثیر بیشتری بر جلوگیری از تاثیر آلاینده‌ها روی بدن دارد.

نویسنده: دریا وفایی – روزنامه نسل فردا

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا