پزشکی و سلامت

هلال ناخن یا لانولا(lunula)

هلال سفید رنگ ناخن، خوب یا بد !؟

ماهک قسمتی است هلالی شکل و کمرنگ تر از دیگر بخش های صفحه ناخن که در قاعده آن قرار دارد و بخش جلویی ماتریکس را شامل می گردد. ماتریکس بافت یا قسمتی است که توانایی تولید ناخن را دارد که همانا ریشه ناخن است.

براساس یافته های جدید این قسمت بدن ویژگی های خاصی دارد و حاکی از سلامت فرد است. در طب چینی هلال ناخن بیانگر سلامت فعلی شخص است و اگر در این قسمت قرمزی ایجاد شود فرد مذکور به نوعی به بیماری های قلبی و عروقی مبتلاست.

هلال ناخن انگشت کوچک: قاعدتا باید به سختی دیده شود و یا کلا وجود نداشته باشد. این هلال با عملکرد کلیه ها، روده کوچک و قلب ارتباط دارد. بزرگ شدن این هلال یا لونولا می تواند منجر به فشار خون بالا شود.

هلال ناخن انگشت حلقه: مسئول عملکرد سیستم تناسلی و لنفاوی است. اگر لونولا به سختی روی ناخن قابل مشاهده باشد می تواند به مشکلات گوارشی اشاره کند.

هلال ناخن انگشت میانی: با عملکرد مغز و سیستم قلبی عروقی ارتباط دارد. عدم وجود هلال ناخن در این انگشت می تواند مشکلات عروقی و فشار خون بالا را نشان دهد.

هلال ناخن انگشت اشاره: می تواند به دلیل عملکرد نادرست روده، لوزالمعده، بیماری‌های داخلی مربوط به خانم ها و … ناپدید شود و یا به طور قابل توجهی کوچک باشد.

هلال ناخن در انگشت شست: منعکس کننده کار ریه ها و طحال است. هلال ناخن روی این انگشت بیشتر از بقیه انگشتان قابل مشاهده است و نباید بیش از ۲۵٪ کل ناخن بپوشاند. این هلال می تواند در افراد سیگاری و یا کسانی که فشار خون شریانی دارند، به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

هلال ناخن بیش از حد بزرگ

زمانی هلال ناخن بزرگ در نظر گرفته می شود که یک سوم (یا بیشتر) از ناخن را اشغال کند. این حالت مشکلات سیستم قلبی عروقی، اختلال ضربان قلب و فشار خون پایین را نشان می دهد. هلال ناخن بزرگ را می توان اغلب در ورزشکاران و افرادی که دارای شغلی با فعالیت بدنی زیاد هستند، مشاهده کرد. اگر فرد با ورزش در ارتباط نباشد، لونولای بزرگ ممکن است به دلیل سطح بالای استرس در او ظاهر شود.

هلال ناخن کوچک

هلال ناخن کوچک، که به سختی در پشت کوتیکول دیده می شود، نشان دهنده فشار خون پایین و اختلالات گردش خون است. این می تواند نشانه ای از سیستم ایمنی ضعیف، متابولیسم ضعیف، یا کمبود آهن و ویتامین B12 باشد. اگر هلال ناخن ها به طور قابل ملاحظه ای از بقیه صفحه ناخن با خطوط عرضی جدا شوند، نشان دهنده مشکلاتی است که با سطح قند خون و احتمال توسعه دیابت همراه است.

هلال ناخن در هیچ یک از ناخن ها قابل مشاهده نیست

در صورتی که هلال ها را بر روی ناخن های خود پیدا نکردید نگران نشوید. آنها اغلب در ناخن های کودکان قابل مشاهده نیستند و در طول زمان ظاهر می شوند. در بعضی از افراد، به دلیل خاصیت فیزیولوژیکی ساختار ناخن، هلال ها به نظر نمی رسند.

با این حال، ناپدید شدن ناگهانی هلال ناخن توسط پزشکی مدرن، به عنوان یکی از نشانه های اختلال گردش خون شناخته می شود. این مطالعه نشان داده است که عدم وجود این هلال ها با اختلالات غده تیروئید، کمبود ویتامین B12 و آهن مرتبط است.

 

تغییر رنگ هلال ناخن

  1. هلال ناخن خاکستری، نشان دهنده خستگی شدید، اختلالات هضم و مشکلات احتمالی در جذب مواد مغذی است.
  2. هلال ناخن سفید، سالم و طبیعی است. هلال ناخن باید چند درجه روشن تر از ناخن باشد.
  3. هلال ناخن بنفش، نشانه ای از گردش خون ضعیف و فقدان اکسیژن در اندام ها و بافت ها است. ممکن است اغلب فرد دچار سرگیجه و سردرد باشد.
  4. هلال ناخن  صورتی (قرمز)، ممکن است فعالیت بدنی کم و مشکلات ریه را نشان دهد.
  5. هلال ناخن سیاه، نشانه ای غیر معمول و بسیار خطرناک است. قاعدتا، این نشانه ای از مسمومیت با فلزات سنگین است.

بازنشر: مجله اینترنتی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا