پزشکی و سلامت

نگهداری مسواک‌ ها در یک لیوان ممنوع

 

سلامت نیوز: پروفسور دانشکده‌ی دندان‌پزشکی کرمان گفت: اگر در خانواده‌ای همه‌ی مسواک‌ها در یک لیوان باشد باکتری‌ها از موهای یک مسواک به مسواک دیگر منتقل و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

دکتر «حمیدرضا پوراسلامی» در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با مراقبت از دهان و دندان‌ها و با اشاره به این‌که دهان دروازه بدن است، اظهارکرد: دین مبین اسلام و مکتب تشیع نیز بر سلامت دهان و دندان تأکید فراوان داشته‌اند از این‌رو پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «دهان‌های شما معابر قرآن است آن را پاکیزه نگهدارید».

پوراسلامی افزود: بنابراین دهان و دندان‌های سالم سرچشمه‌ی سلامت کل جسم و شادابی روح و روان هستند و گفته شده است که انسان‌هایی با دندان‌های تمیز و لثه‌های سالم کمتر حرف ناصواب و جملات غیرواقعی از دهانشان خارج می‌شود چون ضمیر و روح پاک تری دارند، در واقع رعایت بهداشت دهان و دندان جز روش زندگی است.

وی گفت: مسواک‌ها ضمن این‌که مثل جارو برای تمیزکردن دندان‌ها بکار می‌روند می‌توانند عامل انتقال باکتری پوسیدگی هم باشند یعنی اگر در خانواده‌ای همه مسواک‌ها در یک لیوان باشد خیلی راحت باکتری‌ها از موهای یک مسواک به مسواک دیگر منتقل می‌شوند.

نگهداری مسواک‌ها جدا از یکدیگر

این فوق‌تخصص پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها در خردسالان یادآور شد: توصیه می‌شود مسواک‌ها جدا از یکدیگر نگهداری شوند و بهتر است هر فردی دو مسواک داشته باشد. به‌عنوان مثال وقتی که صبح از مسواکی استفاده شده و خیس است قاعدتاً دارای باکتری می‌باشد و اگر ظهر هم از همان مسواک استفاده شود به‌جای تمیز کردن دهان بیشتر باکتری به آن وارد می‌شود.

پوراسلامی ادامه داد: باید اجازه دهیم مسواک‌مان خشک شود و در این فاصله از مسواک بعدی استفاده کنیم و اگر بخواهیم خیلی علمی و ایده‌آل عمل کنیم باید فاصله ظهر تا شب مسواک‌مان را درون مایه دهان‌شویه قرار دهیم و پس از دو روز که از این مایع استفاده شد بار دیگر دهان‌شویه را عوض کنیم.

وی تصریح کرد: نکته‌ی دیگر این است که وقتی سرما می‌خوریم باید مسواک‌مان را عوض کنیم چون در صورتی‌که بهتر شویم باز ممکن است با استفاده مجدد از مسواک ویروس‌ها به حلق ما وارد شوند.

پوراسلامی افزود: اگر هیچ بیماری در کار نباشد می‌توان از مسواک تا موقعی استفاده کرد که موهای آن شکسته نشوند. بنابراین تعیین کردن مدت زمان برای استفاده از مسواک بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی برای شرکت‌های تولیدکننده دارد.

معاون دانشکده‌ی دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سپس به مقایسه‌ی شرایط دندان‌پزشکی ایران در پیش و پس از انقلاب پرداخت و خاطرنشان کرد: در پیش از انقلاب جمعیت کشور 35 میلیون نفر و تعداد کل دندان‌پزشکان کشور حدود 2530 نفر در پنج دانشکده دندان‌پزشکی بود و از آنجائی‌که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که برای هر 1000 نفر جمعیت باید یک پزشک و به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت یک دندان‌پزشک وجود داشته باشد، اگر جمعیت آن دوران را در نظر بگیریم این 2530 نفر برای هر 14 هزار نفر متعادل بود اما توزیع نیروها عادلانه انجام نشده بود، یعنی تهران بزرگ با جمعیت چهار تا پنج میلیون نفر 1500 دندان‌پزشک داشته و بقیه جمعیت کشور در مجموع 1000 دندان‌پزشک!

پوراسلامی ادامه داد: هم‌چنین کرمان در آن زمان دارای 30 تا 35 دندان‌پزشک اما جنوب استان تنها یک دندان‌پزشک بود. مسأله دیگر این بود که دندان‌پزشکی حرفه لوکسی به شمار می‌رفت و کسانی که فقیر بودند اغلب دندان‌های خود را می‌کشیدند و تعمیر نمی‌کردند و حتی به دندان‌سازهای تجربی و محلی مراجعه می‌کردند.

وی افزود: اما پس از پیروزی انقلاب در این زمینه توجه ویژه‌ای شد به طوری‌که پزشکان پاکستانی رفته‌رفته از ایران خارج شدند و تعداد پزشکان و دندان‌پزشکان هم افزایش یافت و در کنار آن دانشکده‌هایی نیز ایجاد شد.

شمار دانشکده‌های دندان‌پزشکی مازاد بر نیاز

متخصص دندان‌پزشکی کودکان و نوجوانان گفت: پیش از انقلاب تنها پنج دانشکده دندان‌پزشکی، در تهران(دو دانشکده)، شیراز، مشهد و اصفهان وجود داشت و پس از انقلاب این تعداد رو به افزایش گذاشته و در کرمان هم سال 65 دانشکده تأسیس می‌شود.

پوراسلامی با بیان این‌که باز هم از آن سوی بام افتادیم خاطرنشان کرد: شمار دانشکده‌های دندان‌پزشکی مازاد بر نیاز ایجاد شد به گونه‌ای که تا پایان دولت گذشته 60 دانشکده در کشور راه‌اندازی شد و 2530 نفر دندان‌پزشک پیش از انقلاب به 30 هزار نفر رسید و قاعدتاً به نسبت جمعیت الآنِ کشور، ما از نُرم سازمان جهانی بهداشت هم جلوتر هستیم.

وی با بیان این‌که در شهر کرمان 300 دندان‌پزشک وجود دارد، خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که جمعیت شهر کرمان که حدود 700 هزار نفر است، به ازای هر 2500 نفر یک دندان‌پزشک وجود دارد ضمن این‌که هنوز 400 نفر دیگر نیز در این رشته دانشجو هستند در حالی‌که در جنوب استان و در شهرستان عنبرآباد با جمعیت 127 هزار نفری تنها دو دندان‌پزشک و یا فاریاب با جمعیت حدود 70 هزار نفری فاقد دندان‌پزشک است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا