آرایش و زیبایی

نکاتی که مردان باید بدانند/ آنچه مردان از بهداشت نمیدانند/رعایت بهداشت مردانه

نکاتی که مردان باید بدانند/ آنچه مردان از بهداشت نمیدانند/رعایت بهداشت مردانه

اغلب مردان بر این باورند که بهداشت‌وسلامت، مقوله‌ای کاملا زنانه است؛ از این رو متاسفانه هیچ توجهی به سلامت خود ندارند. به‌عبارتی، مشکلات کاری، دغدغه معاش و اعتقاد به باورهای نادرست فرهنگ سلامت مجموعه عواملی هستند که سلامت مردان را به‌خطر انداخته‌اند.

غفلت از این موضوع، دردورنج چشمگیر و هزینه‌های گزاف و غیر قابل اجتنابی را به‌وجود می‌آورد و از سوی دیگر علاوه‌بر اثرگذاری بر کیفیت زندگی مردان، تاثیر زیادی بر اطرافیان آن‌ها هم می‌گذارد. افزایش نرخ مرگ‌ومیر مردان سبب شده تا زنان همواره در طول حیات خود، شاهد بیماری و درگذشت پدران، برادران، پسران و همسران خود باشند و متاسفانه بسیاری از مردان بر این باورند که داشتن نقش اجتماعی زنده و پویا، دلیل سلامت آن‌هاست؛ به‌همین دلیل به سلامت روح و جسم خود توجهی نمی‌کنند.

وضعیت بهداشتی مناسب، شرط اصلی یک زندگی شاد است

وضعیت بهداشتی مناسب شرط اصلی یک زندگی شاد و بانشاط است و متاسفانه به‌طور کلی مقوله «سلامت مردان» اولویت نخست زندگی آنان نیست. لازم‌به‌ذکر است، مردان جامعه ایران مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را علل اصلی این بی‌توجهی می‌دانند.

بیش از 50درصد مرگ‌های زودرس در مردان قابل پیشگیری است

بیش از 50درصد مرگ‌های زودرس در مردان قابل پیشگیری  است و گرایش مردان به رفتارهای نامناسب بهداشتی، بی‌توجهی به جست‌وجوی خدمات پزشکی مورد نیاز و نیز اشتغال به فعالیت‌های ورزشی و شرایط کاری خطرناک، زمینه‌ساز بروز وضعیت نامناسبی موسوم به «بحران خاموش سلامت» در حوزه سلامت مردان شده است. براساس گزارش‌های آماری، مردان گروه سنی 20 – 49 سال از مسائل بهداشتی مربوط به خود اطلاعی ندارند؛ زیرا اغلب مردان بر این باور هستند که بهداشت و سلامت مقوله‌ای کاملا زنانه است؛ ازاین‌رو متاسفانه این‌گونه به‌نظر می‌رسد که سلامت در فرهنگ و بافت زندگی مردانه جایی ندارد.
غفلت از سلامت، محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص و شرایط فرهنگی ویژه نیست؛ بلکه موضوعی کاملا جهانی است. سال‌هاست در بسیاری از نقاط دنیا درباره راه‌اندازی شبکه سلامت مردان و برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای به‌منظور تاکید بر اهمیت موضوع و جلب توجه این گروه مهم اقدامات بنیادین مهمی صورت گرفته است. بالابودن نرخ مرگ‌ومیر، کاهش سن امید به زندگی مردان و پایین‌بودن میزان بهره‌مندی آن‌ها از خدمات بهداشتی از یک‌سو و توجه به دانش محدود بسیاری از مردان به اهمیت ابعاد کاربردی و عملی رفتارهای نگهدارنده سلامت از سوی دیگر، توجه فوری جهانیان برای ایجاد بستر لازم جهت اجرای فعالیت‌های مختلف در حوزه سلامت مردان در سطح بین‌المللی را فراهم آورده است.

آنچه باید مردان بدانند.
نکاتی که مردان باید بدانند/ آنچه مردان نمیدانند/مردها بخوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا