پزشکی و سلامت

نکاتی که باید در بارداری دوم رعایت کنید

به طور کلی می توان گفت زنان در بارداری دوم تجربه کافی را کسب کرده اند و با اعتماد به نفس بیشتری این دوران را سپری خواهند کرد، اما این به این معنا نیست که بارداری دوم یا سوم نیاز به مراقبت ندارد.هر بارداری ویژگی های خاص خود را دارد که آن را متمایز می کند. همیشه هر کاری اولین بار هیجان و سختی های خاص خود را دارد. بارداری نیز مستثنی از این اصل نیست از اینرو بارداری اول شرایط ویژه تری را نسبت به بارداری های بعدی دارد و افراد معمولا ترس هایی که در دوران بارداری اول خود دارند که این ترس ها برای بارداری های بعدی از بین می رود.

 

 تفاوت بارداری اول و بارداری های بعدی!

در مرجله اول باید بدانید که تجربه بارداری شما در بارداری های بعدی کمکتان خواهد کرد، زیرا بسیاری از تغییراتی که در بدن شما در بارداری اول رخ داده، در بارداری های بعدی نیز تکرار می شود.

این نکته را فراموش نکنید که امکان دارد در بارداری دوم یا سوم چیزی یا تغییری را در خود تجربه کنید که سابقه تجربه آن را در بارداری های قبلی نداشتید. این امر کاملا طبیعی است، زیرا هر بارداری برای خود منحصر به فرد است و با توجه به شرایط جنین می تواند کاملا متفاوت باشد. به طور کل هر بارداری ویژگی های خاص خود را دارد که آن را متمایز می کند.

 تغییرات ظاهری زودتر از قبل آشکار می شوند

به طور معمول در بارداری دوم به بعد، شکم زنان باردار زودتر از بارداری های اول بزرگ می شود. این نگران کننده نیست و کاملا امری طبیعی است، زیرا شکم شما حالت ارتجاعی پیدا کرده و نسبت به بزرگ شدن واکنش هایی را که در دوران بارداری اول نشان می داد، از خود نشان نخواهد داد.

در اولین بارداری تقریبا تا ماه چهارم شما می‌توانید از لباس‌های قبل از بارداری‌تان استفاده کنید، اما این بار تقریبا این گردی‌ شادی‌بخش در ماه سوم بسیار بیشتر خودش را نشان می‌دهد و به مراتب واضح‌تر است و تقریبا پنهان کردنش غیرممکن است! پوست شکم شما کشیده شده و ماهیچه‌های این بخش از نظر طولی افزایش پیدا کرده‌اند. از اینرو برای آن آماده باشید تا لباس های مناسب بارداری را کمی زودتر از زمانی که دوران بارداری اول را تجربه می کردید، به تن کنید.

از نظر روان‌شناسی هم این موضوع کمی توجیه دارد. مادر این شرایط را قبلا تجربه کرده پس به صورت ناخودآگاه این پذیرش را به شکم خود می‌دهد که زودتر خود را نشان دهد. ذهن مادر در این روند چون تجربه قبلی را داشته سریع‌تر با تغییرات فیزیکی سازگاری پیدا می‌کند و بالطبع سریع‌تر هم نمود پیدا می‌کند.

احساس خستگی می کنید!احتمالا در دوران بارداری دوم بیش از گذشته احساس خستگی می کنید. از این موضوع نگران نباشید و نترسید، به ویژه اگر فاصله بین بارداری اول و دوم شما کمتر از ۳ سال بوده باشد، این خستگی بیشتر نمود پیدا می کند. این به این معنی نیست که شما نیروی جسمی خود را به صورت جدی از دست داده اید، بلکه مسلما به این دلیل است که شما نیازمند گذراندن وقت با فرزند اول خود هستید و زمان کمتری برای استراحت پیدا می کنید.

 

به طور کلی غذا دادن به کودک، بازی کردن با او، نگه داری از کودک و توجه و حتی صحبت کردن با او از شما انرژی می برد و این مسایلی هستند که شما در دوران بارداری اول تجربه نکردید و به همین دلیل در آن دوران زمان بیشتری را برای رسیدگی به خود و استراحت داشتید.

به علاوه ممکن است شما مادر شاغل هم باشید پس به تمام این مسایل استرس محل کار و حمل و نقل یعنی مسیری که در رفت‌وآمد هستید هم اضافه کنید. در نتیجه خستگی این بارداری و تفاوت آن با بار اول را درک می‌کنید. همراه این نوع خستگی اغلب به خاطر اضافه‌وزنی که دارید، گاهی اوقات احساس کمردرد هم خواهید کرد. حواستان باشد. سعی کنید در این ماه‌ها هنگام در آغوش کشیدن فرزند اولتان، خیلی به خودتان فشار نیاورید. دردهای بعدی خصوصا در ناحیه سیاتیک را فراموش نکنید.

اگر خستگی و بی انرژی بودن به مقدار زیادی شما را اذیت می کند، تعارفات و خجالت را کنار بگذارید از همسر خود یا مادر یا سایر اعضای خانواده کمک بگیرید تا به شما در انجام کارهای روزمره کمک کنند و شما بتوانید با آرامش و آسودگی بیشتر این دوران را سپری کنید.

 

نی نی سایت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا